کد خبر: 747342
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
رايزني براي حضور جهاني يك جشنواره فيلم مردمي
جشنوراره فيلم‌هاي مردمي عمار در آستانه برگزاري ششمين دوره در حال آماده‌سازي جهت حضور بين‌المللي است، موضوعي كه مورد تأكيد دبير جشنواره نيز قرار گرفته است.
محمدصادق عابديني
جشنوراره فيلم‌هاي مردمي عمار در آستانه برگزاري ششمين دوره در حال آماده‌سازي جهت حضور بين‌المللي است، موضوعي كه مورد تأكيد دبير جشنواره نيز قرار گرفته است.
به گزارش«جوان» جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار كه بعد از جريانات سال 88 شكل گرفت، از يك حركت خودجوش فرهنگي به يك جريان پرقدرت و تأثيرگذار تبديل شده است و اين بار دست‌اندركاران اين جشنواره قصد دارند تا زمينه حضور مستمر و قوي عمار را در سطح بين‌المللي و به خصوص كشورهاي منطقه، مهيا كنند.
جمعه گذشته دست‌اندركاران جشنواره عمار طي نشستي خبري به بيان برنامه‌هاي ششمين دوره اين جشنواره پرداختند كه يكي از مهم‌ترين فراز‌هاي اين برنامه‌ها، حضور بين‌المللي عمار بود. رسول منفردزاده دبير اجرايي جشنواره عمار در اين نشست گفت: اكران‌هايي در سوريه، روسيه، پاكستان و... داشته‌ايم و تلاش كرده‌ايم با سازندگان و فعالان بين‌المللي همسو با نگاه انقلاب ارتباط برقرار كنيم كه در اين زمينه حضور در تونس و عراق در سال گذشته انجام شده است و اميدواريم امسال همزمان با برگزاري جشنواره اكران‌هاي همزمان بين‌المللي نيز داشته باشيم.
در ادامه اين نشست نادر طالب‌زاده دبير جشنواره عمار، نيز درباره حضور جشنواره گفت: اين بخش تازه شروع شده و ما بر روي اكران مردمي بين‌المللي تمركز داريم و از يك طرف محافل اسلامي در تگزاس، واشنگتن، لندن و ديگر شهرها داريم كه مي‌توانيم بر روي آن كار كنيم و علاوه بر آن محافل غيراسلامي و مردمي كه برخي از آنها را در جشنواره افق‌ نو يافته‌ايم كه فعالان فرهنگي هستند و داراي جايگاهي مي‌باشند كه مي‌توانيم با ابتكار عمل روي آنها نيز كار كنيم.

   حضور بين‌المللي هنر انقلاب
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مهم‌ترين حضور‌هاي بين‌المللي هنر انقلاب معطوف به سينما شده است. در ساير بخش‌ها به خصوص موسيقي گرچه برخي از اساتيد آواز ايران در طول ايام سال برنامه اجراي كنسرت در اقصي نقاط جهان دارند اما اجراهاي آنها اكثراً معطوف به موسيقي سنتي و مقامي ايران شده كه ربط چنداني به هنر انقلاب نداشته و ندارد. در سينما نيز با سياستي كه جشنواره‌هاي غربي در مورد سينماي ايران در پيش گرفته‌اند شاهد بوده‌ايم كه تنها فيلم‌هايي مورد توجه فستيوال‌ها قرار گرفته‌اند كه از نظر محتوا با شاخصه‌هاي رايج در جامعه ايراني در تناقض بوده يا پيامي را از ايران منتشر مي‌كنند كه در راستاي توفيقات و پيشرفت‌هاي كشور نيست. اين گونه سياست‌گذاري‌ها باعث شد تا در داخل كشور جرياني از فيلمسازي راه بيفتد كه اصولاً نگاهشان به جشنواره‌هاي خارجي باشد و فيلم‌هاي توليدي آنها با عنوان «جشنواره‌اي» غالباً داراي رويكردي منفي و سياه‌نما نسبت به شرايط داخل كشور است. در اين بين تنها چيزي كه مد نظر قرار نمي‌گيرد مفهومي به عنوان «هنر انقلاب» است كه اتفاقاً ظرفيت‌هاي بالايي در داخل كشور دارد. وحيد جليلي فعال فرهنگي و رئيس شوراي سياست‌گذاري جشنواره عمار، با تصريح بر اينكه اين جشنواره به دنبال پيوست بين‌المللي است، گفت: «هنر انقلاب نياز به حضور جدي‌تر در عرصه بين‌المللي دارد و هنر انقلاب امروز از حضور بين‌المللي محروم است و متأسفانه آثار به مخاطب نرسيده است چه اينكه پس از ۲۰ سال فيلم «بازمانده» به رؤيت مردم فلسطين كه مخاطبان اصلي آن هستند نرسيده است و خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل». بخشي از فيلم‌هاي جشنواره عمار كه قابليت اكران بين‌المللي دارند، مي‌توانند در راه نشر هنر انقلاب كمك خوبي به مديريت فرهنگي كشور كنند. عمار تجربه خوبي از اكران‌هاي خارج از كشور دارد. طي سال‌هاي گذشته و در مسير راهپيمايي كربلا فيلم‌هاي منتخبي از جشنواره عمار در اكران‌هاي مردمي براي زواري كه مسير رسيدن به كربلا را پيدا طي مي‌كردند، اكران شد. طبق گزارش‌هاي رسيده از كشور عراق نمايش فيلم‌هاي جشنواره عمار با استقبال خوبي از سوي زائران حسيني روبه‌رو شده و همين موضوع زمينه را براي گسترش فعاليت‌هاي بين‌المللي عمار مهيا كرد. امسال نيز جشنواره عمار بار ديگر به سراغ كشور عراق رفته است. اين بار فيلم‌هاي عمار در بازار بين‌المللي الغدير در نجف اشرف حضور يافتند. حامد بامروت‌نژاد نماينده عمار در اين بازار در اين زمينه گفت: از آنجا كه ما در آستانه برگزاري ششمين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار در دي ماه آتي هستيم و ضرورت دارد كه بخش بين‌الملل جشنواره رونق جدي پيدا بكند در اين بازار حاضر شديم. در اين بازار با بيشتر توليدكنندگان آثار سينمايي و شبكه‌هاي تلويزيوني عربي گفت‌وگو شد و ضمن معرفي جشنواره به آنان از اين سازندگان فيلم‌هاي مستند و بلند و شبكه‌هاي تلويزيوني دعوت شد تا آثار خود را به جشنواره ارسال كنند.
گفت‌وگو با شبكه‌هايي از كشورهاي عراق، يمن، لبنان و بحرين چون شبكه اللؤلؤ متعلق به انقلابيون بحرين، شبكه‌هاي البلادي، الاتجاه، الفرات، الغدير، الساحات، الجوادين و گروه‌هاي توليدي قبنض، بيروت الدولي و تفانينو از جمله اقدامات نماينده جشنواره عمار در اين بازار بوده است كه نتيجه اعلام آمادگي اين رسانه‌ها براي همكاري با عمار بوده است. به گفته بامروت‌نژاد شبكه تلويزيوني الغدير عراق همزمان با برگزاري جشنواره عمار فيلم‌هاي منتخب جشنواره را پخش خواهد كرد.
هم‌اكنون عمار به سمت گشايش ميادين جديدي براي فعاليت‌هاي فرهنگي در سطح بين‌المللي است. فعاليت‌هايي كه تا حد زيادي مستقل از مديريت دولتي است و نيازي به پيچيدگي‌هاي اداري بخش دولتي ندارد. فيلم‌هاي عمار مي‌توانند با رايزني‌هاي صورت گرفته به صورت مستقيم با مردم كشورهاي منطقه ارتباط برقرار كنند اين درحالي است كه بخش دولتي در بهترين حالت مي‌تواند در كشورهاي خارجي اكران‌هاي محدودي از فيلم‌هاي ايراني را در محيط‌هاي كوچك و با مهمانان خاص برگزار كند و عملاً ارتباطي ميان فيلم‌هاي ايراني و مخاطبان عام در ديگر كشورها ايجاد نمي‌شود.
الگوهايي كه جشنواره عمار در طي پنج سال گذشته به سينماي ايران معرفي كرده است هم‌اكنون از سوي ديگر جشنواره‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و الگويي كه از اين دوره عمار به سمت آن رفته و ممكن است در مدت كوتاهي نيز به نتيجه برسد مي‌تواند مسير جديدي را پيش روي سينماي ايران باز كند. سينماي ايران كه از داشتن پخش بين‌المللي فيلم محروم است مي‌تواند در صورت موفقيت عمار در حضور بين‌المللي، اين الگو را نيز مورد بهره‌برداري قرار دهد. لازم به ذكر است، ششمين دوره جشنواره فيلم‌هاي مردمي عمار دي ماه امسال در سراسر ايران برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار