کد خبر: 738913
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
پيشنهاد كتاب براي مطالعه آخر هفته
بازخواني زندگي آخرين پيامبر(ص) از سه متن كهن، عنواني است كه براي آخرين اثر ياسين حجازي انتخاب شده و قرار است راهي بازار كتاب شود.
حسام آبنوس
بازخواني زندگي آخرين پيامبر(ص) از سه متن كهن، عنواني است  كه براي آخرين اثر ياسين حجازي انتخاب شده و قرار است راهي بازار كتاب شود.
«قاف» بازخواني زندگي پيامبر اسلامي (ص) از ولادت تا رحلت ايشان با ويرايش ياسين حجازي از متن سه كتاب كهن به نام‌هاي تفسير سورآبادي، سيرت رسول‌الله و شرف‌النبي است كه انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر كرده است.  كتاب بالاخره به دستم رسيد و در همان اولين برخورد من را حيرت‌زده كرد. كتابي كه در اولين برخورد هر بيننده‌اي را وادار خواهد كرد كه سر تعظيم در برابر آن فرود بياورد.
با توجه به تعداد صفحات كتاب كه بيش از يك هزار و صد صفحه است جنس موادي كه براي جلد آن به كار رفته تا دوام و استحكام كتاب را بالا ببرد قابل توجه است تا كتاب در اولين باز و بسته شدن آسيب نبيند. همچنين صحافي آن نيز براي نگه‌داشتن جلد خوب و صفحات ارزشمند اين كتاب درخور توجه بوده و تمام اين‌ها موجب بالا رفتن ارزش اين كتاب شده است.  حجازي كه پيش از اين در كتاب «آه» خود واقعه كربلا و عاشوراي حسيني را بازخواني كرده بود در اين جا نيز دست به ويرايش زندگي آخرين فرستاده الهي براي هدايت بشريت، زده و اين بار دست خواننده را گرفته و با خود به قله «قاف» مي‌برد.
متن اين كتاب كهن بوده و از همين حيث اين كتاب را با كتب ديگر متفاوت و متمايز مي‌كند و خواننده را در يك تجربه متفاوت از خواندن قرار مي‌دهد. حجازي در اين اثر متن متشخصي را به خواننده پيشنهاد داده است.  البته نويسنده به فكر خواننده كتاب نيز بوده و در انتهاي كتاب واژه‌نامه‌اي از لغات و واژگان دشوار را براي خواننده آورده تا بتواند هم از لذت خواندن متن بهره ببرد و هم معناي واژگان كهن را متوجه شود.  از اين جهت گفته مي‌شود متن «قاف» متشخص است زيرا احياي واژه‌هايي كه در دسترس عامه نيست در اين كتاب روي داده و اين نكته سبب تشخص زبان كتاب مي‌شود. نحوه قرار گرفتن متن در صفحات به گونه‌اي است كه دست خواننده را براي نوشتن حاشيه و دل‌نوشته باز مي‌گذارد و حاشيه سفيد كتاب در بالا، پايين و اطراف صفحه قابل اعتنا است. ابليس در جزير دريا بر تخت بلرزيد و تختش نگوسار شد و وي از تخت درافتاد و بانگي بكرد. پس فرياد مي‌كرد چنان كه همه ديوان ِروي زمين بشنيدند و روي به وي نهادند. چهل روز تخت ِوي نگوسار بود. لرزه بر همه ديوان افتاد.  ابليس گفت: «بزاد آن كس كه از بهر ِوي مرا سجود آدم فرمودند! بزاد آن كس كه به ســبب َوي مــرا مَلعَنت كردند! بــزاد آن كس كه به ِســبب وي بديــن روز افتاده‌ام! بزاد آن كس كه كونَيــن و عالَمين براي او آفريده‌اند...»
در مجموع كتاب «قاف» ياسين حجازي اثري متشخص و ارزشمند است كه انتشارات مؤسسه شهرستان ادب آن را منتشر كرده و علاقه‌مندان مي‌توانند آن را از كتاب‌فروشي‌ها تهيه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار