کد خبر: 712092
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
سرهنگ عين‌الله جهاني*
اولياي دين و بزرگان انديشه همواره بر نظم و انضباط تأكيد كرده‌اند.
از فيلسوف بزرگ هم روزگارمان مرحوم علامه استاد محمدتقي جعفري شنيدم كه مي‌فرمود: نظم آنقدر مهم است كه گاهي انسان‌ها آن را با هدف هستي اشتباه مي‌گيرند.
انضباط اجتماعي را در حوزه فعاليت تخصصي پليس راهور مي‌توانيم به انضباط ترافيكي تعبير كنيم. برقراري اين انضباط و انتظام قطعاً اثرات شگرفي بر ذهن و زندگي افراد اجتماع دارد؛ چرا كه پاسخي به نياز دروني آنها است. هر انساني طالب برخورداري از مواهب زندگي است و نظم كه از اين منظر با عدالت متناظر و هم‌معناست، به آدميان كمك مي‌كند تا به اين مواهب دست پيدا كنند يا دست‌كم آسوده‌‌تر به اين مواهب دست يابند.
در تعريف عدل گفته شده است كه العدل جعل الشيء في موضعه (عدل قرار دادن هر چيزي در جايگاه خود است) به قول شيخ محمود شبستري:
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست
انضباط ترافيكي مردم را به حق خودشان واصل مي‌كند. يك شهروند حق دارد در زمان معيني مسيرش را طي كند. دست يافتن به همين امر به ظاهر كوچك يكي از حقوق شهروندي محسوب مي‌‌شود. حالا مي‌پرسيم چطور يك شهروند به اين حقش مي‌رسد؟ با نظام و مديريتي كه پليس راهور در حركت خودروها و كنترل تقاطع‌ها و چينش علائم و چراغ‌ها و امثال آن اعمال مي‌كند.
عموم مردم يك جامعه پايبند به قانون هستند. پليس راهور با اعمال قانون كردن آن اقليت بسيار جزئي قانون‌گريز، عموم همشهريان را به حقشان مي‌رساند. همين دست يافتن به حقوق حقه يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌‌هاي شادي، طراوت و سلامت اجتماعي است؛ شهروندي كه مسيرش را در زمان مطلوب و با نظام ترافيكي طي مي‌كند حتماً بسيار شادتر و شاداب‌تر از كسي است كه به دليل نبود پليس و زياده‌طلبي همان عده معدود قانون‌گريز، از حقش محروم شده و ديرتر و با خستگي به مقصدش رسيده است.
از سويي ديگر فردي كه در صحن اجتماع بياموزد كه بايد به قانون و حقوق ديگران احترام بگذارد و بياموزد كه هر چيزي زماني و اصولي دارد، حتماً اين آموزش به حوزه رفتار فردي وي هم ورود پيدا مي‌كند و فردي منظم‌تر خواهد شد. پليس راهور با رفتار و حضورش اين نظم اجتماعي را كه در نهايت به قانونمندي و نظم فردي منجر خواهد شد به جامعه هديه مي‌دهد.
پليس راهور اين شادي، آرامش و سلامت را به جامعه هديه مي‌دهد، هر چند كه بهاي آن از بين رفتن سلامت جسم و گاهي روان نيروهايش باشد و ساعت‌‌هاي طولاني در سرما و گرما و آلودگي صوتي و آلودگي هوا در شريان‌‌‌هاي شهر انجام وظيفه مي‌كند تا مراقب سلامت هم‌وطنانشان باشد.

*معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار