کد خبر: 697492
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
دفاع سخنگوي وزارت ارشاد از هنرمندان محكوم فتنه
سخنگوي وزارت فرهنگ در پاسخ به سـؤال خبـرنگار «جوان» درباره حضور جعفر پناهي و علي احمدزاده در جشنواره فيلم برلين و با توجه به سابقه اين دو در ساخت فيلم‌هاي سياه‌نمايانه و زير سؤال رفتن اقتدار فرهنگي كشور گفت: «اقتدار فرهنگي در خارج به جذب هنرمندان در داخل مربوط است!»
مصطفي شاه‌كرمي
 سخنگوي وزارت فرهنگ در پاسخ به سـؤال خبـرنگار «جوان» درباره حضور جعفر پناهي و علي احمدزاده در جشنواره فيلم برلين و با توجه به سابقه اين دو در ساخت فيلم‌هاي سياه‌نمايانه و زير سؤال رفتن اقتدار فرهنگي كشور گفت: «اقتدار فرهنگي در خارج به جذب هنرمندان در داخل مربوط است!»
روز گذشته نشست خبري هفتگي حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت ارشاد در وزارتخانه ارشاد برگزار شد. حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از تلاوت آياتي روح‌بخش از قرآن كريم، در خصوص بودجه‌ سال 94 بيان كرد: در مورد بودجه‌ سال 94 بايد توضيحاتي را به اصحاب رسانه ارائه كنم. 770 ميليارد بودجه براي سال آينده براي بخش فرهنگي در نظر گرفته شده كه همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد، 21 درصد رشد داشته است. يك بودجه‌ جانبي نيز به مبلغ 98 ميليارد تومان به آن اضافه خواهد شد كه در جمع 870 ميليارد تومان بودجه‌ سال آينده است كه اگر به تصويب مجلس برسد، اين بودجه باعث عملكرد بهتري در زمينه‌ فرهنگ و هنر خواهد شد. اعتبارات هزينه‌‌اي تا 10 درصد افزايش يافته و بيشترين بخش بودجه به حمايت از پروژه‌هاي پژوهشي، نويسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران اختصاص خواهد يافت.
در ادامه نشست حسين نوش‌آبادي در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبني بر تخلف و فيلمسازي جعفر پناهي با توجه به اينكه وي محكوميتي 20‌ساله دارد، گفت: تا زماني كه اثري از وي به ما ارائه نشده و فيلمي توليد نشده، نمي‌توان اظهارنظر كرد. قطعاً براي تمام كساني كه بخواهند در خدمت هنر و فرهنگ كشور فيلم بسازند، بستر فراهم خواهد شد و منعي وجود ندارد ولي اگر كسي بخواهد با به يدك كشيدن نام ايران نسبت به جامعه سياه‌نمايي كند، در ميان ما جايي ندارد و ما به دنبال كساني هستيم كه ضمن موفقيت در عرصه‌‌ بين‌المللي، در خدمت نظام و هنر كشور باشد اما در مورد كساني كه محكوميت امنيتي يا محروميت از حقوق اجتماعي دارند، ما نيز به اين محكوميت احترام مي‌گذاريم ولي سياست كلي وزارت ارشاد جذب حداكثري و دفع حداقلي است!
اگر اثر كسي كه در گذشته نسبت به هنر و فرهنگ نامهربان! بوده و فاصله گرفته است، در دوره‌ جديد مطابق با سياست‌ها و قواعد كشور باشد، براي پذيرش وي مشكلي نداريم اما شرط آن همان است كه ذكر شد!
اين اظهارات آقاي سخنگو در حالي است كه وي در رابطه با شخص جعفر پناهي و نوع محكوميت و محروميتش از هر گونه فعاليت فيلمسازي و... در داخل كشور سكوت اختيار كرده و با ارائه جواب‌هاي كلي و بدون ارتباط با اصل سؤال خبرنگار «جوان» سعي در عدم پاسخگويي صريح و روشن و اعلام موضع نسبت به چنين تخلف فاحشي كه باعث وهن شأن و جايگاه وزارت ارشاد به عنوان مسئول و متولي هرگونه صدور مجوز فيلمسازي يا پيگيري حقوقي تخلف فيلمسازان قانون‌شكن مي‌باشد، داشت.
   شجريان به شرط از بين بردن فاصله‌ها مشكلي براي فعاليت ندارد
سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه و در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار «جوان» بيان كرد: مسائلي كه در خصوص فعاليت محمدرضا شجريان در چند هفته‌ گذشته مطرح شد، همان بود كه من آنها را در اين جلسه مطرح كردم ولي برخي از رسانه‌ها متن حرف‌هاي من را تحريف كرده‌اند. من در خصوص وي گفتم اگر فاصله‌ ايجاد شده از بين برود و اين خواننده با در نظر گرفتن شرايط حاضر، به فعاليت بپردازند، مشكلي براي فعاليت وي نيست.
وي همچنين در خصوص حضور خانم «آنكه» كه به عنوان نماينده جشنواره فيلم برلين به ايران آمده و فيلم‌ جعفر پناهي را براي حضور در جشنواره‌هاي خارجي به خارج از كشور برده، گفت: ورود و خروج افراد در كشور بر عهده‌ ما نيست، اگر محكوميتي در مورد افرادي وجود دارد همچنان باقي است، ما به اين محكوميت پايبنديم و به آن احترام مي‌گذاريم اما در تلاشيم براي هنرمندان مطرح و پيشكسوتي كه به دلايلي دور شده‌اند بستري را با رعايت شرايط خاص براي آنها فراهم كنيم ولي وزارت ارشاد بيانيه‌ سياسي براي كسي صادر نمي‌كند و در امور سياسي دخالتي ندارد.
نوش‌آبادي در خصوص تماشاي فيلم‌هاي ارسالي به جشنواره‌ فجر و اعمال‌نظر در آنها توسط برخي دستگاه‌ها و نهادها از جمله اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: هيچ‌گاه كميسيون فرهنگي مجلس در امور سينما و فرهنگ و هنر دخالت مستقيم نداشته است. ممكن است نظرات خود را در خصوص برخي فيلم‌ها و برخي بخش‌ها اعلام كند اما هيچگاه قبل از اينكه مواردي در وزارت ارشاد بررسي شود، آنها اعمال نظر نكرده‌اند و در مواردي كه نياز به تغييرات خواسته‌ شده‌ كميسيون فرهنگي مجلس بوده است، تغييرات اعمال شده و در مواردي هم نيازي نبوده است. در هر صورت شأن مجلس بالاتر از اين است كه در كار دستگاه‌هاي دولتي و مسائل جزئي دخالت كند.
    سياست كلي وزارت ارشاد!
وي با بيان اينكه دولت و مجلس به فرهنگ و هنر توجه ويژه‌اي دارند، گفت: در مجلس براي تخصيص بودجه به حوزه‌ فرهنگ توجه شده و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ناديده گرفته نشده است و نسبت به دستگاه‌هاي ديگر رشد قابل قبولي را داشته‌ايم. اين تأمين بودجه به اين شرط است كه اعتبارات در مجلس دستخوش تغييرات نشود و ممكن است كاهش بودجه در بخش عمراني باشد ولي در بخش جشنواره و مسائل فرهنگي و هنري اين كاهش بودجه جبران مي‌شود.
وي در خصوص جشنواره‌ تئاتر فجر گفت: به دنبال بازسازي تئاترشهر، نمايش تئاتر‌ها به خانه‌ هنرمندان، حوزه‌ هنري، تماشاخانه‌ سنگلج، تماشاخانه‌ ايرانشهر، سالن اصلي تئاترشهر و تماشاخانه‌ هنرمندان منتقل مي‌شود و نمايش آثار در پرديس خاوران كنسل‌شده است. در خصوص طرح پوستر جشنواره تئاتر فجر كه مورد انتقاد اهالي و صاحب‌نظران تئاتر است، انتقادي كه اين هنرمندان به طرح پوستر داشتند، كاملاً منطقي بود. آنها عقيده داشتند كه طرح اين پوستر ابتدايي و سطحي است و ما به احترام اظهارنظر اين عزيزان در طرح پوستر اصلاحاتي را انجام خواهيم داد. ايجاد فضاي همدلي و همراه با مشاركت و يك رقابت سالم براي ارتقاي كيفي توليدات و محصولات هنري، هدف جشنواره‌ها است. در جشنواره‌ فيلم فجر هم كه بسيار مهم و مؤثر است، اين اهداف لحاظ شده است.
   جشنواره فيلم فجر امسال سطح بالايي دارد
سخنگوي وزارت ارشاد با اشاره به ارتقاي سطح كيفي فيلم‌ها گفت: فيلم‌هايي كه امسال به جشنواره‌ فيلم فجر ارسال شده‌اند، از نظر كيفي بسيار سطح بالاتري دارند و اين مسئله انتخاب را براي هيئت انتخاب مشكل كرده است، چون از بين فيلم‌هايي كه از لحاظ كيفي سطح يكساني دارند، دشوار است كه تعداد محدودي فيلم انتخاب شود. به نظر من و با توجه به آنچه شاهد هستيم، جشنواره‌ فجر به خصوص در حوزه‌ فيلم و موسيقي با تمام سال‌هاي گذشته متفاوت خواهد بود و اميدوارم با اين جشنواره به اهدافمان نزديك شويم و اين جشنواره برگ زريني از خدمات دولت يازدهم باشد. وي با اشاره به آمار فيلم‌هاي ارسالي در سه بخش سوداي سيمرغ، نگاه نو و مستند گفت: از بين 88 فيلم ارسالي، 22 فيلم در بخش سوداي سيمرغ و از بين 73 فيلم در بخش نگاه نو، 11 فيلم انتخاب شده است. همچنين دو فيلم از جشنواره‌ كودك در جشنواره‌ فجر احتمال حضور دارند.
نوش‌آبادي در خصوص فيلم‌هايي كه در جشنواره‌ فجر انتخاب نشده‌اند، گفت: به دليل محدوديت تعداد انتخاب، 22 فيلم برگزيده شده‌اند ولي فيلم‌هايي كه انتخاب نشده‌اند، به اين معني نيست كه كم‌ارزش بوده‌اند. افراد هيئت انتخاب، اشخاصي دلسوز، اهل فن و فارغ از تعلقات شخصي هستند كه به انتخاب پرداخته‌اند. براي اكران به موقع فيلم‌ها، 29 سالن سينما ميزباني جشنواره را پذيرفته‌اند كه در اين ميان در فروش بليت‌هاي جشنواره تخفيفات ويژه‌اي را براي دانشجويان قرار داده‌ايم كه جوانان از جشنواره و فيلم استقبال كنند. يك خبر خوش ديگر در حوزه‌ جشنواره فيلم فجر اين است كه فيلم اولي‌ها يا همان بخش نگاه نو، داراي جشنواره‌ مستقل خواهند شد و اين مسئله موجب ارتقاي سطح كيفي فيلم‌ اولي‌ها مي‌شود. سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تمام جشنواره‌هاي مختلف فرهنگي برگزار خواهد شد و ممكن است جشنواره‌ شعر و ادب و خوشنويسي با تأخير برگزار شود اما هيچ‌كدام حذف نخواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار