کد خبر: 693895
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
در تصميمي عجيب كمپاني سوني فيلم «مصاحبه» را در فضاي مجازي منتشر كرد
كمپاني سوني پيكچرز يك هفته پس از لغو اكران عمومي فيلم «مصاحبه» به علت آنچه «تهديدهاي تروريستي» ناميده است، تصميم گرفته اين فيلم را به صورت محدود در تعدادي از سينماهاي امريكا و همچنين به صورت آنلاين در برخي شبكه‌هاي اينترنتي مانند يوتيوب اكران كند.
مصطفي شاه‌كرمي
كمپاني سوني پيكچرز يك هفته پس از لغو اكران عمومي فيلم «مصاحبه» به علت آنچه «تهديدهاي تروريستي» ناميده است، تصميم گرفته اين فيلم را به صورت محدود در تعدادي از سينماهاي امريكا و همچنين به صورت آنلاين در برخي شبكه‌هاي اينترنتي مانند يوتيوب اكران كند. اين در حالي است كه گفته مي‌شود كاخ سفيد از اين تصميم استقبال كرده است.
كمپاني «سوني پيكچرز» كه در پي حمله سايبري و نفوذ گسترده هكرها و تهديدات پياپي آنها چند روز پيش در تصميمي بحث‌برانگيز اكران عمومي فيلم «مصاحبه» را لغو كرده بود، روز سه‌شنبه (۲ دي، ۲۳ دسامبر) اعلام كرد كه اين فيلم داستاني كمدي و تخيلي كه درباره طرح ترور كيم جونگ اون- رهبر فقيد كره شمالي است- روز كريسمس (پنج‌شنبه۴ دي، ۲۵ دسامبر) به صورت آنلاين اكران خواهد شد. سوني اعلام كرده است كه از شب كريسمس، بخش نمايش فيلم سايت «يوتيوب» اين فيلم را براي كاربران در امريكا پخش مي‌كند. در اين زمينه گفته مي‌شود كه فشارهاي كاخ سفيد و پنتاگون به سوني پيكچرز، باعث تصميم اين شركت براي اكران مجدد اين فيلم شده است. همچنين چند سينما در ايالات متحده اعلام كرده‌اند كه با توافق شركت سوني پيكچرز، به صورت محدود اين فيلم را در روز كريسمس نمايش خواهند داد. با توجه به اين گزارش قرار بود كه اين فيلم روز پنج‌شنبه (۴ دي، ۲۵ دسامبر) در بيش از ۲۰۰ سينما و مركز هنري عمدتاً مستقل نمايش داده شود. تصميم كمپاني سوني پيكچرز و برخي سينماها و مراكز هنري براي اكران محدود فيلم «مصاحبه» در حالي است كه هكرها هم در واكنش به اين اقدام تهديدهاي تازه‌اي براي مقابله با اين تصميم انجام داده‌اند.
«ديويد دروموند»، وكيل عالي شركت گوگل پلي كه يكي از بخش‌هاي نمايش‌دهنده فيلم جنجالي «مصاحبه» است، در يادداشتي وبلاگي نوشته است كه پس از تماس سوني براي پخش فيلم از طريق سرويس گوگل پلي و بحث درباره همه موضوعات مرتبط با آن، «سوني و گوگل پلي به اين نتيجه مشترك رسيدند كه نمي‌توان يك گوشه نشست و اجازه داد كه يك مشت آدم[!] محدوده آزادي بيان را در كشوري ديگر تعيين كنند.» بنابر اين اعلام، اجاره اين فيلم كمدي كه درباره توطئه ترور رهبر كره شمالي است، ۵ دلار و ۹۹ سنت و قيمت خريد آن ۱۴ دلار و ۹۹ سنت است.
گفتني است اين فيلم از ساعت ۶ عصر چهارشنبه هفته گذشته به وقت گرينويچ و مقارن با شب كريسمس، در سايت يوتيوب براي كاربران در امريكا قابل دسترسي بوده است. همچنين خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از «سوني‌پيكچرز» خبر داده است كه اين فيلم از طريق سرويس گوگل پلي، ويدئوي ايكس‌باكس مايكروسافت و سايت اختصاصي فيلم (seetheinterview.com) نيز قابل كرايه و تماشا خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، كاخ سفيد از اين تصميم كمپاني سوني استقبال كرده است. بنابر آنچه اعلام شده، روز سه‌‌شنبه هفته گذشته باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا از اعلام خبر اكران محدود فيلم «مصاحبه» در امريكا استقبال كرده است. در همين رابطه «اريك شولتز» سخنگوي اوباما در بيانيه‌اي كه به همين منظور منتشر شد، گفته است كه اوباما اكنون تصميم تازه سوني را مي‌ستايد! پيش‌تر باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا به شدت از تصميم سوني‌پيكچرز در پي تهديد هكرها براي لغو اكران عمومي اين فيلم، كه براي ساخت آن مبلغ ۴۴‌ميليون دلار هزينه شده، انتقاد كرده و ضمن «اشتباه» خواندن اين تصميم گفته بود ديكتاتورها نبايد بتوانند سانسور و ديدگاه‌هاي سركوبگرانه خود را به امريكا تحميل كنند!
«اريك شولتز»، سخنگوي رئيس‌جمهور امريكا با انتشار بيانيه‌اي در واكنش به تجديد‌نظر سوني در تصميم اخير خود گفت: «اتخاذ اين تصميم به مردم اين امكان را مي‌دهد كه خودشان درباره فيلم تصميم‌گيري كنند و ما از چنين تغييري استقبال مي‌كنيم.»
تصميم سوني براي لغو اكران از سوي بسياري از چهره‌هاي سرشناس دنياي سينما و سياست، تصميمي بزدلانه خوانده شد و اعتراض‌هاي بسياري برانگيخت. بسياري از منتقدان اين اقدام را مصداق بارز «خودسانسوري» خواندند. حالا سوني مي‌گويد همه تلاش خود را خواهد كرد تا اين فيلم به رؤيت تعداد هرچه بيشتري از مخاطبان برسد. به محض اتخاذ اين تصميم از سوي سوني، بخش عمده‌اي از بليت‌هاي نمايش فيلم «مصاحبه» در كمتر از چند ساعت در دنياي آنلاين به فروش رفت. اغلب ۲۰۰ سينمايي كه قرار است اين فيلم را روي پرده ببرند اعلام كرده‌اند كه تدابير امنيتي ويژه‌اي براي اولين دور نمايش در نظر خواهند گرفت.
كره شمالي در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته چندين بار شاهد قطع كامل و مقطعي لينك اينترنت بود و از نقشه كشورهاي آنلاين جهان براي ساعاتي حذف شد؛ رويدادي كه به اعتقاد برخي از متخصصان ممكن است نتيجه عملياتي تلافي‌جويانه از سوي امريكا باشد. با اين همه واشنگتن هرگونه نقش‌آفريني در اين ماجرا را انكار كرده است. همه ماجراي پر آب‌ و تاب سوني پيكچرز و فيلم جنجالي «مصاحبه» از چهار هفته پيش و با يك حمله مخوف سايبري به سرورهاي كمپاني سوني‌پيكچرز آغاز شد؛ هكرهايي كه گفته مي‌شود از كره شمالي اقدام كرده‌اند. از آن زمان، اين ماجرا تبديل به يك بحران و براي امريكايي‌ها مصداق حمله به استانداردهاي آزادي بيان و آزادي آفرينش‌هاي هنري در ايالات متحده شده است. هكرها تهديد كرده بودند كه در صورت نمايش اين فيلم، حمله‌اي در حد و اندازه‌هاي ۱۱ سپتامبر در انتظار امريكا خواهد بود. كره‌شمالي از زمان آغاز اين بحران هيچ‌گونه مسئوليتي نپذيرفته و پنتاگون و كاخ سفيد را تهديد كرده كه هرگونه اقدامي از سوي ايالات متحده را با واكنشي تلافي‌جويانه پاسخ خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار