کد خبر: 643268
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
بسيج و اقتصاد مقاومتي در گفت‌وگوي «جوان» با مسئول بسيج كارگري تهران بزرگ
نامگذاري سال 93 از سوي مقام معظم رهبري با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» تلاش و جديت مردم و مسئولان را در عرصه كار و توليد مي‌طلبد
صغري خيل‌فرهنگ

نامگذاري سال 93 از سوي مقام معظم رهبري با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» تلاش و جديت مردم و مسئولان را در عرصه كار و توليد مي‌طلبد و از آنجايي كه بسيج كارگري معنايي جز كار و تلاش با رويكرد جهادي ندارد، نقش اين قشر در تحقق سال پررنگ‌تر از هر سازمان و ارگاني خواهد بود. كارگران پيشكسوت كه چندين سال پيش در جنگ سخت هشت سال دفاع‌مقدس حماسه‌ها خلق كرده و مجاهدت كردند، امروز هم مي‌توانند دلاوران عرصه كار و توليد باشند و در جنگ اقتصادي گوي سبقت را از همگان بربايند. به مناسبت 9 ارديبهشت ماه مقارن با سالروز رجعت پيكر سردار شهيد عبدالحسين برونسي كه به نام «روز بسيج كارگري» نامگذاري شده است، گفت‌وگويي را با محمدباقر خزايي مسئول بسيج كارگري تهران بزرگ انجام داده‌ايم تا با يادي از 14 هزار شهيد كارگر دوران دفاع‌مقدس از نقش اين قشر در تبيين اقتصاد مقاومتي مطلع شويم.

با توجه به تأكيدات مكرر رهبري در خصوص اجراي اصول اقتصاد مقاومتي بسيج كارگري در اين راستا چه اقداماتي انجام داده است؟

بسيج كارگري همواره در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري گام برمي‌دارد و در تلاش است تا در عرصه اقتصاد مقاومتي در دو بخش فعاليت خود را گسترش دهد؛ بخش اول بحث فرهنگ‌سازي است كه به دنبال ارتقاي توليد و كيفيت است تا توصيه رهبري در استفاده از كالاي ايراني با كيفيت نيز تأمين گردد. كالايي كه با فرهنگ و ظرفيت ايراني- اسلامي كشورمان هماهنگ باشد تا جايي كه بتواند در رقابت با كالاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد. اما بخش ديگر ارتقاي دانش فني و علمي كارگران است. كارگران در راستاي تحقق اهداف، پيشرفت و توسعه كشور بايد با علم روز آشنا شده و با داشتن نگاه تخصصي در مديريت و استفاده از خلاقيت و نوآوري باعث توليد بيشتر و خودكفايي كشور شوند. همچنين ارزشي كردن فضاي كار نيز بايد مدنظر باشد. به اين ترتيب كه وجدان كاري مدنظر قرار گرفته و در كنار آن حمايتي كه دولت از نخبگان مي‌نمايد خود عاملي براي توليد ملي مي‌شود.

برنامه‌هاي بسيج كارگري در عرصه اقتصاد مقاومتي در سال جديد چيست؟

برنامه بسيج كارگري در سال جاري تحقق شعار رهبري است. گام اول هم فرهنگ‌سازي در عرصه اقتصادي است، بايد نكات مورد نظر در قالب يك گفتمان قرار بگيرد تا تأثير خودش را بگذارد. به طور مثال اگر بسيج كارگري به عنوان يك قشر تأثيرگذار در جامعه هدف 300 هزار خانواده چهار نفره را شامل شود، مي‌تواند 1200000 نفر را از يك اجتماع تحت تأثير يك فرهنگ قرار دهد كه بسيار قابل توجه است.

گام ديگري كه در عرصه فرهنگ‌سازي بر داشته شده حلقه‌هاي صالحين است كه در قالب 850 گروه درموضوعات فرهنگي، علمي و سياسي مطرح شده است. بحث اعزام كاروان‌هاي راهيان‌نور هم با استقبال كم‌نظيري از طرف كارگران روبه‌رو شد كه در تعطيلات نوروز 2هزار نفر از كارگران همراه خانواده‌هايشان به راهيان‌نور در جبهه‌هاي جنوب اعزام شدند. از اين رو به جرئت مي‌توان گفت پيشرفت اقتصاد نيازمند ارتقاي فرهنگ عمومي و عزم ملي است. ما در سال 1393 در پي آن هستيم كه مردم را وارد صحنه كنيم. همچنين در بحث اقتدار صنعت و شكوفايي، توانمندي‌هايمان را طي نمايشگا‌ه‌هايي در 22 بهمن سال گذشته به ديد عموم مردم گذاشتيم كه ان‌شاءالله در سال 1393 هم اين اقدام را نه تنها فقط براي فروش محصولات بلكه براي نشان دادن اقتدار و شكوفايي در صنعت در معرض عموم قرار مي‌دهيم.

ابتكار نامگذاري هر سال از سوي رهبر معظم انقلاب داراي اهداف مهمي است، همانطور كه مي‌دانيد سال 1393 به عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نامگذاري شده است، در اين ميان وظيفه بسيج كارگري بيش از پيش خواهد شد، شما برون‌رفت از مشكلات اقتصادي را در چه چيزي مي‌دانيد؟

ايجاد نشاط و حركت، همدلي و وحدت در جامعه، آگاهي‌بخشي نسبت به خطرات و تهديدات پيش رو، آماده‌سازي نظام و مردم براي مقابله با دشمنان همه و همه از موضوعاتي است كه بايد با توجه به نيازهاي اساسي جامعه و متناسب با شرايط و اقتضائات سال جديد و دغدغه‌ها و اولويت‌هاي نظام اسلامي باشد.

رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزيشان، سال 93 را به عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نامگذاري كردند. همانطور كه واضح است، هدف اصلي نهفته در اين عنوان آن است كه مردم كشورمان به همراه مديران ادارات و سازمان‌ها در جهت اعتلاي كشور، خصوصاً در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي تلاش كنند چراكه مردم هيچ گاه خود را جداي از نظام و رهبري نمي‌دانند. در نظام جمهوري اسلامي مردم نقش اساسي را در كنار دولتمردان دارند و رهبري در تعيين و اعلام عمومي شعار سال، همواره قصد داشته‌اند از ظرفيت عمومي مردمي براي حل مشكلات و چالش‌هاي بزرگ فراروي كشور بهره گيرند. به عبارت دقيق‌تر بررسي همه‌جانبه راهبردها، سياستگذاري‌ها و توصيه‌هاي مهم اقتصادي مقام معظم رهبري نقشه راه جامعي براي پيشرفت و برون‌رفت از مشكلات اقتصادي كنوني به مسئولان و مردم نشان مي‌دهد كه يكي از اين مفاهيم كه در پازل طراحي شده معظم له رخ نمايي مي‌كند مفهوم «اقتصاد مقاومتي» است.

همانطور كه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) فرموده‌اند، ما هنوز به حماسه اقتصادي نرسيده‌ايم، به نظر شما چطور مي‌توان حماسه اقتصادي را خلق كرد؟

كارگر بسيجي پيشتاز در عرصه كار و توليد و حماسه اقتصادي است. كارگران به عنوان نيروهاي محركه چرخه اقتصاد نقش برجسته و ويژه‌اي در اين عرصه دارا هستند. فرهنگ بسيجي، فرهنگ معنويت، شجاعت، غيرت، استقلال، ايستادگي، آزادگي و تلاش است. حل مشكل اقتصادي كشور فقط در درون كشور و با بسيج و عزم ملي و الگوي اقتصاد مقاومتي امكانپذير است. اين امر روحيه جهادي را مي‌طلبد. زيرا رويكرد جهادي رويكردي زودبازده است. علاوه بر آن تحرك افزا، نشاط آفرين و زودبازده است كه ضوابط و روابط جاري در آن بر مدار انجام تكليف شرعي و مسئوليت در پيشگاه الهي تنظيم و اجرا مي‌شود. اميدواريم با همبستگي مردم و مسئولان بتوانيم به حماسه اقتصادي هم دست پيدا كنيم.

آقاي خزايي مراسم گراميداشت روز بسيج كارگري و 14هزار شهيد كارگر قرار است به همت بسيج كارگري برگزار شود، لطفاً از برنامه‌هايتان در هفته بسيج برايمان بفرماييد.

روز 9 ارديبهشت ماه به عنوان روز بسيج كارگري نامگذاري شده است. يكي از اهداف تشكيل سازمان بسيج كارگري نيز مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي دشمنان جمهوري اسلامي ايران و كمك به پيشرفت كشور در عرصه اقتصاد و صنعت است. از اين رو روز 9 ارديبهشت روز بسيج كارگري نامگذاري شد.

اما از برنامه‌هايي كه در هفته بسيج كارگري اجرا شد مي‌توان به مراسم تجليل از خانواده شهداي كارگر، تقدير از افراد موفق و مؤثر در زمينه توليدات اقتصادي، برگزاري نشست‌هاي هم‌انديشي اقتصادي با دانشجويان، برگزاري مسابقات ورزشي با رويكرد اقتصاد مقاومتي و صنعت و پياده‌روي خانوادگي اشاره نمود. اين برنامه‌ها از تاريخ پنجم ارديبهشت تا 11 ارديبهشت برگزار شده است.

در اين ايام از كتاب «دست‌هاي بوسيدني» رونمايي شد. در ادامه پنج برنامه سراسري با عنوان گراميداشت روز بسيج كارگري و تجليل از 14هزار شهيد كارگر در شهرهاي تهران، تبريز، نيشابور، شيراز و بوشهر نيز برگزار شد.

عناوين روز‌هاي هفته بسيج كارگري كارگر عزم ملي و توليد ملي، كارگر فرهنگ و بصيرت، كارگر اقتصاد و بهره‌وري، كارگر ايثار و شهادت بود. در هفته بسيج كارگري 3هزار نيروي بسيجي ما در قالب شوراي عالي بسيج كشور در سراسر كشور سازماندهي شدند تا در كارگروه‌هاي ويژه‌اي ظرفيت‌هاي بسيج در عرصه اقتصاد مقاومتي را مورد بررسي قرار دهند. اين كارگروه‌ها تشكيل شده از مهندسين و نخبه‌هاي بسيجي است. مراسم گراميداشت روز بسيج كارگري و 14هزار شهيد كارگر و معرفي و تجليل از شهيدان باغياني شهداي شاخص بسيج كارگري در سال 93 با حضور كارگران و فعالان بسيجي عرصه صنعت و توليد و خانواده‌هاي معظم شهدا روز سه‌شنبه 9 ارديبهشت به صورت همزمان در تهران، شيراز و نيشابور برگزار مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار