کد خبر: 613764
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹
اوباما: فتواي هسته‌اي رهبر عالي ايران مي‌تواند مبناي توافق باشد
«من براي رئيس‌جمهور روحاني نامه نوشتم كه ما مي‌خواهيم اين مسئله از طريق صلح‌آميز رفع شود اما اجازه دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي را نمي‌دهيم.»
 رئيس‌جمهور امريكا عصر امروز بخش مهم نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل را به ايران اختصاص داد و گفت مصمم است كه مسير ديپلماتيك با ايران را محك بزند. ساعتي بعد از سخنراني اوباما، برخي منابع خبري در تهران، از درخواست دولت امريكا براي ملاقات با روحاني خبر دادند، ولي اين خبر توسط خبرگزاري ايسنا و در تماس با يكي از مقامات هيئت ايراني تكذيب شد.
به گزارش «جوان»، باراك اوباما عصر امروز در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني كرد. در سخنراني او محمد جواد ظريف، وزير خارجه حضور داشت ولي روحاني حضور نداشت. او درنطق خود براي اولين بار به تاريخ ديپلماسي ايران و امريكا بعد از انتقال اشاره كرد و گفت: «امريكا و ايران از سال 1979 تاكنون از يكديگر جدا شده‌اند. اين بي‌اعتمادي ريشه عميقي دارد. ايراني‌ها براي سال‌ها از مداخله امريكا در امور كشورشان و نقش امريكا در سرنگوني يك دولت ايراني در زمان جنگ سرد گله كرده‌اند. از سوي ديگر، امريكايي‌ها هم دولت ايران را ديده‌اند كه امريكا را دشمن خود اعلام كرده، به صورت مستقيم يا از طريق رابطان خود امريكايي‌ها را به گروگان گرفته، نيروها و غيرنظاميان امريكايي را كشته و اسرائيل را به عنوان نزديك‌ترين متحد ما، تهديد كرده است.» اوباما ادامه داد: «فكر نمي‌كنم كه اين تاريخچه دشوار يك‌شبه قابل رفع باشد. اين بدگماني‌ها بسيار عميق و ريشه‌دار است، اما اگر بتوانيم موضوع هسته‌اي ايران را رفع كنيم، سپس به گام‌هاي بزرگ‌تري كه بر اساس احترام دوجانبه است، منتهي مي‌شود.» اوباما همچنين تأكيد كرد: «ما به دنبال تغيير رژيم در ايران نيستيم و به حق مردم ايران براي دسترسي به انرژي هسته‌اي صلح‌آميز احترام مي‌گذاريم.»
 

رئيس‌جمهور امريكا گفت: «من براي رئيس‌جمهور روحاني نامه نوشتم كه ما مي‌خواهيم اين مسئله از طريق صلح‌آميز رفع شود اما اجازه دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌اي را نمي‌دهيم.»

او در سخنراني خود به فتواي رهبر انقلاب اشاره كرد و گفت: « رهبر عالي (ايران) فتوايي عليه توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي صادر كرده و پرزيدنت روحاني هم اخيراً تأكيد كرده كه جمهوري اسلامي هرگز سلاح هسته‌اي توليد نخواهد كرد. اين اظهارات. . . مي‌تواند مبنايي براي يك توافق معنادار باشد. ما بايد بتوانيم به راه‌حلي دست پيدا كنيم كه به حقوق مردم ايران احترام بگذارد ولي در عين حال به جهان نيز اعتماد بدهد كه برنامه ايران صلح‌آميز است.» وي افزود: «براي موفقيت، كلمات مصالحه‌جويان بايد با اقداماتي همراه شود كه شفاف و قابل راستي آزمايي هستند.» او بلافاصله توپ را در زمين دولت ايران انداخت و گفت: «با تمام اينها، اين انتخاب دولت ايران است كه منجر به تحريم‌هاي جامع كنوني شده است. اين (تحريم‌ها) خيلي ساده بين ايران و امريكا نيستند، جهان شاهد اين بوده كه ايران از مسئوليت‌هاي خود طفره رفته است.»

وي گفت كه از سخنان روحاني براي مشي ميانه‌روي تشويق شده و تأكيد كرد كه جان كري را مسئول پيگيري دستيابي به يك توافق با ايران كرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار