کد خبر: 607367
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
گفت‌وگوي «جوان» با اولين واقف سايبري جهان
مدتي است تب ركوردزني براي كتاب گينس در سرتاسر جهان از جمله كشور ما داغ شده است به‌خصوص آنكه رسانه ملي هم به اشكال مختلف اين حركات را پوشش مي‌د‌هد.

معصومه طاهري| در اين راستا مدتي است جوان خوش‌فكري دست به اقدامي جالب زده و اين تب را در مسير درست براي اسلام قرار داده است؛ سيدمرتضي ميرسراجي، پژوهشگر مهدوي و نويسنده كتاب‌هاي «ملاقات اهل سنت با امام زمان (عج)» و «علايم آسماني قبل از قيام قائم» است كه بدون استفاده از بيت‌المال و دارا بودن مسئوليتي براي هدايت اين جريان در مسير خيرقدم برداشته است.

ايده راه‌اندازي مجموعه ركوردهاي ثبت جهاني الخيرات از كجا و چطور شروع شد؟

زمان نوجواني اولين باركتابي درباره ركوردهاي گينس ‌خواندم، مطالب و عكس‌هاي آن برايم سؤال‌برانگيز بود اينكه چرا فردي فلان كار غيرعادي را انجام مي‌دهد تا خاص بشود و دركتاب ركوردهاي گينس اسمش را بياورند. با خودم فكر مي‌كردم اين كارهاي شهرت‌طلبانه و عجيب با فطرت هيچ انساني همخوان نيست. ما اشرف مخلوقاتيم آمديم تا از لحاظ فكري، معنوي و انساني رشد كنيم. اين دغدغه را هميشه در ذهنم داشتم تا اينكه بعدها سال 89 به وزارت ارشاد رفتم و ايده ركوردهاي جهاني الخيرات را ثبت كردم تا براي اولين بار كارهاي خوب و انساني يا همان خيرات را ثبت كنيم.

براي ثبت خيرات در سطح جهاني چه كرده‌ايد؟

اول از طريق راه‌اندازي وبلاگي با نام «خيرات» كار را شروع كردم. ديدم از راه فضاي مجازي بهتر از كتاب و نوشته مي‌توانم تأثيرگذار باشم چون نويسنده هستم وارد اين فضا شدم تا كار در معرض ديد افراد بيشتري قرار بگيرد. سه، چهار ماه راه‌اندازي وبلاگ در خبرگزاري‌هاي متفاوت و نشريات امريكايي و استراليايي بازتاب پيدا كرد. يك‌بار هم در راديو جوان درباره كار ما گفتند همين باعث شد تا فرد خيري از مشهد عهده‌دار طراحي سايت بشود. وقتي از وبلاگ به سايت تبديل شديم كار وزين‌تر و حجيم‌تر شد.

موضوعات ركورد‌هاي الخيرات چگونه تأمين مي‌شد؟

يك‌سري را خودمان پيدا مي‌كنيم و در سايت مي‌گذاريم يك‌سري هم مردم مي‌فرستند بعد از اينكه كارشناسان تأييد كردند در وب‌سايت قرار مي‌دهيم. امروز بيش از600 تا 500 ركورد داريم كه هركس بخواهد متوجه مي‌شود چه موضوعاتي را لحاظ كرده‌ايم، حتي اين وب‌سايت‌ها در حال تبديل شدن به يك مرجع است. خيلي‌ها به ما ايميل مي‌زنند كه اولين كتاب شيعه را معرفي مي‌كنيد يا اولين كتاب عصر غيبت صغري چه بود و... اينها براي ما دلگرم‌كننده است.

شما در ثبت ركوردها با گينس رقابت مي‌كنيد؟

اصلاً هدف ما اين نبوده كه با گينس رقابت كنيم ‌بلكه آمديم مسلمان بودن خودمان را نشان بدهيم؛ ‌البته الخيرات در ثبت ركوردها فقط به مسلمانان نظر ندارد به‌خاطر اين‌كه خدا همه انسان‌ها را خلق كرده و هركس هر كار خوبي انجام بدهد مشمول آيه فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ و همين‌طور برعكس آن مي‌شود يعني ما با اين ديد نگاه كرديم.

چه ركوردهايي از چه كساني ثبت مي‌شود؟

همه گروه‌هاي داخلي يا خارجي فرقي نمي‌كند از مسلمان شيعه تا اهل سنت، مسيحي و يهودي در ثبت ركوردها هستند. ما بيشتر به دنبال رقابت بين افراد زنده در زمان حال هستيم تا كارهاي خوبي كه انجام مي‌دهند و در حد خود ركورد است را ثبت مي‌كنيم حتي در اين راستا مي‌توان مثل گروه‌هاي جهادي عمل كرد و براي جايي كه مسجد و مدرسه ندارد رقابت كنيم كه چند نفري فلان جا يك مسجد كوچك ساختيم و ركورد زديم كه يك كار خوب و حسنه است تا رقابت در ساندويچ‌خوري و كارهاي عجيب بي‌فايده به تقليد از غربي‌ها؛ هدف ما فرهنگسازي در انجام كارهاي خوب بوده است.

چرا اسم سايت را الخيرات گذاشتيد؟

اسم وب‌سايت را از روي آيه شريفه «فاستبقوا الخيرات» گرفتم يعني طبق توصيه قرآن بايد در كارهاي نيك با هم رقابت كنيم نه اموري كه عوارض جسمي و روحي براي فرد دارد تنها به صرف موفقيت و ثبت اسمش در گينس. اين شهرت‌طلبي دراسلام گناه است. دراين وب‌سايت قصد بي‌احترامي به كسي را نداريم بلكه هدف‌ما اين است راه را به علاقه‌مندان نشان بدهيم تا بدانند در چه اموري بايد رقابت كنند و اسمشان ثبت شود و شعار الخيرات تا دنيايي بهتر است.

بازخوردها نسبت به عملكرد الخيرات چطور بوده است؟

الحمدلله خيلي خوب بوده است از رابط فارسي زبان انتشارات آمازون امريكا پيشنهاد چاپ رايگان داشتيم. آيت‌الله مكارم درباره سايت ما نظر داشتند كه كار عمومي‌تر بشود تا افراد بيشتري با سايت مرتبط شوند. ما مخاطبان زيادي داريم، از هر سن و موقعيتي و ديني با ما ارتباط برقرارمي‌كنند حتي مخترعان و مكتشفان هم مخاطب ما هستند چون اين افراد با كارهاي‌شان يك گام بشر را به جلو مي‌برند و كارحسنه‌اي انجام داده‌اند.

با مخاطبان خارج ازكشور چطور مرتبط هستيد؟

با خيلي‌ها ارتباط داريم براي مثال با بوسنيايي‌ها، ‌آفريقايي‌ها و... كه دوست داشتند و چيزي كه برايم جالب است اينكه فطرت همه آدم‌ها هر جايي كه باشند با موضوعات خوب و مثبت آشناست. وقتي با يك بوسنيايي صحبت مي‌كردم مي‌گفت ما در كشورمان به كارخوب، خيرمي‌گوييم يا يكي از اهالي اتيوپي كار را دوست داشت و بسياري از كشورهاي ديگر كه در فضاي مجازي تماس مي‌گيرند و مرتبط هستند اما به نظرم هنوز جاي كار زياد است.

برنامه خاصي داريد كه بخواهيد عملياتي كنيد؟

خبر خوبي هم كه در اين زمينه دارم اين است كه ما وب‌سايت الخيرات را وقف كرديم كه اولين وقف سايبري در جهان محسوب مي‌شود به اين ‌وسيله افراد ركورددار مي‌توانند در فضاي وب‌سايت وبلاگ، ‌سايت، تلفن و هر محصول ديگر خودشان را به‌طور رايگان تبليغ كنند. افتخار مي‌كنم اولين ‌بار اين دغدغه در كشور شيعي ايران اجرايي شد، حتي به دنبال آن هستيم يك مؤسسه راه‌اندازي كنيم كه با ارائه گواهينامه از طرح‌هاي برگزيده حمايت كنيم.

جالب‌ترين ركوردي كه تاكنون در الخيرات ثبت كرده ‌ايد؟

هركس مجموعه‌اي دارد ولي من كلكسيوني دارم كه هيچ‌كس ندارد آن هم مجموعه‌اي از آدم‌هاي خوب است كه به دنبال بهتر شدن و خوبي هستند حتي خيلي از اين آدم‌ها را اصلاً نديدم. براي مثال نابينايي كه تا به حال بيشترين حق‌الوكاله را دريافت كرده است شايد يك ركورد گينسي باشد اما اين آقا حق‌الوكاله افرادي را گرفته كه با خون آلوده دچار بيماري هموفيلي شده‌اند بعد مقدار زيادي از اين پول حدود چندصد ميليون را به خود همان افراد بيمار هديه مي‌دهد. اين خيلي جالب است اينجا مي‌توانم بگويم يك نابينا مي‌تواند موفق شود و انفاق كند كه گوي سبقت را از بيناها بربايد يا خانمي درقم كه اولين حافظ كل قرآن است معلول جسمي و حركتي است يا آقاي شكراللهي ركوردقاآني را زده و در مذمت دخانيات شعر گفته است. ما حتي اصل شعر را در سايت گذاشتيم تا يك ناشر كارهاي ايشان را چاپ كند به‌ صورتي‌كه رابط بين افراد هم عمل مي‌كنيم بدون اينكه پولي بگيرم. يكي از افراد با ما تماس گرفت كه دخترش كوچك‌ترين واقف است و 14 كتابش را وقف كرده، ايشان گفت شما پولي براي ثبت نمي‌گيريد گفتم نه شما تلفن و آدرس خودتان را درسايت بگذاريد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار