کد خبر: 601877
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸
هشداري براي مشتاقان لاغري به ويژه زنان و دختران
انگار تغيير سبك زندگي در مردم كشورمان بيشتر از همه خود را در زنان جامعه نشان مي‌دهد؛ ‌زناني كه براي «امروزي بودن» بايد نسخه‌اي از «باربي» باشند و براي رسيدن به اين مقصود از هر مسيري حركت مي‌كنند. حتي اگر اين مسير اعتياد به مواد محركي باشد كه ماهواره‌ها، سايت‌هاي اينترنتي، سالن‌هاي ورزشي يا آرايشگاه‌هاي زنانه با قرص‌هاي لاغري به آنان نشان مي‌دهند.
زهرا چيذري

انگار تغيير سبك زندگي در مردم كشورمان بيشتر از همه خود را در زنان جامعه نشان مي‌دهد؛ ‌زناني كه براي «امروزي بودن» بايد نسخه‌اي از «باربي» باشند و براي رسيدن به اين مقصود از هر مسيري حركت مي‌كنند. حتي اگر اين مسير اعتياد به مواد محركي باشد كه ماهواره‌ها، سايت‌هاي اينترنتي، سالن‌هاي ورزشي يا آرايشگاه‌هاي زنانه با قرص‌هاي لاغري به آنان نشان مي‌دهند.

شايد بر همين اساس است كه وقتي سرپرست اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب وزارت بهداشت آخرين آمار و ارقام شيوع اعتياد در كشور را مي‌داد، ‌گفت: از يك ميليون و 350 هزار نفر معتاد در كشور 9 درصد را زنان معتاد تشكيل مي‌دهند و اين يعني ميزان اعتياد در زنان رو به افزايش است.

به گفته دكتر فيروزه جعفري تحقيقات نشان مي‌دهد موادي كه در سالن‌هاي ورزشي و آرايشي براي كاهش وزن و تناسب‌اندام و زيبايي پوست به زنان عرضه مي‌شود مي‌تواند مقدار كمي مواد محرك داشته باشد.

سراب «باربي شدن»

صرف‌نظر از خطر شيوع اعتياد در زناني كه قرار است در نقش‌هاي مادر و همسر محور خانواده باشند و اثرگذاري اين مسئله بر سلامت جامعه در ابعاد گوناگون، بايد ديد چرا بانوان جامعه ما كه در جايگاه زن مسلمان طراز جامعه اسلامي ايران، الگويي براي ساير زنان جهان هستند در دام اعتياد فرو مي‌روند؟

براي پاسخ دادن به اين سؤال كافي است تا به شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان، ‌سايت‌هاي اينترنتي و حتي باشگاه‌هاي ورزشي و آرايشگاه‌هاي زنانه‌اي كه سر و كار هر خانمي به آنها مي‌افتد، سري بزنيم.

انواع و اقسام قرص‌ها و حتي برچسب‌هاي لاغري وسوسه سوداگراني است كه به شما القا مي‌كنند زيبايي يعني «باربي بودن». اين لاغر شدن از «ميان‌بر»، ممكن است شما را به مسيري وارد كند كه در انتهايش كابوس تلخ اعتياد است. دكتر مسعود حاجي رسولي درباره مكانيزم اثر داروهاي لاغري به «جوان» مي‌گويد: اغلب اين داروها حاوي متان فيتامين يعني پايه ماده محركي است كه آن را به نام شيشه مي‌شناسيم.

بنا به تأكيد وي اين قبيل داروها يا روي ناحيه گرسنگي مغزو يا بر روي مكانيسم گوارش و جذب اثر گذاشته و با تحميل حالتي غير طبيعي موجب مي‌شوند تا فرد مصرف‌كننده لاغر شود، اما به تناسب اين لاغري سهل‌الوصول، وابستگي و اعتياد به مواد محرك نيز وجود فرد مصرف‌كننده را در بر مي‌گيرد.

هر دارويي كه زود لاغرتان كرد، محرك است

سرپرست اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب وزارت بهداشت نيز با اشاره به رويكرد جديد اين وزارتخانه در بررسي اعتياد به مواد محرك از‌ نتايجي سخن مي‌گويد كه بيانگر افزايش اعتياد به مواد محرك در زنان است.

بنا به تأكيد وي، يك اصل كلي درباره مواد محرك وجود دارد كه هر چيزي اعم از قرص، چاي و كپسول به سرعت فرد را لاغر مي‌كند، به طور حتم حاوي مواد محرك هستند و مي‌توانند موجب اعتياد شوند. جعفري پرخاشگري، تحريك‌پذيري و عصبانيت‌هاي گاه‌‌به‌گاه را محصول مصرف مواد محرك در مقادير كم مي‌داند. اين در حالي است كه با افزايش مصرف، حالت‌هايي از جنون به فرد دست مي‌دهد، به طوري كه وي ديگر قادر به تشخيص واقعيت‌ها نيست و چنين حالتي منتج به آسيب‌هاي جدي و جبران‌ناپذيري مي‌شود كه بيشتر در صفحه حوادث رسانه‌ها شاهد رخ دادن آن هستيم.

تنها راه سلامت لاغر شدن

حاجي رسولي نيز تنها راه لاغر شدن همراه با سلامتي را در برقراري تعادل ميان مصرف خوراكي‌ها و فعاليت بدني مي‌داند و مي‌افزايد: اين در حالي است كه نبايد نقش ژنتيك افراد را در لاغري يا چاقي ناديده گرفت. به باور اين متخصص بايد اين باور نادرست كه لاغري مساوي با زيبايي است را از ذهن خانم‌هاي جامعه دور كرد زيرا در سايه رشد چنين باوري است كه شاهد تبليغ انواع و اقسام داروها و روش‌هاي غير معقول براي دستيابي به چنين هدفي هستيم.

پيشگيري با آموزش

آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي ورزشي اما بهترين پاتوق براي كساني است كه مي‌خواهند مشتري صيد كنند از همين روست كه وزارت بهداشت از سال گذشته با همكاري معاونت زنان رياست‌جمهوري در تهران، برنامه‌هايي را براي پيشگيري از عرضه اين مواد در سالن‌هاي آرايشي و ورزشي تدارك ديده است. به گفته جعفري در حال حاضر اين دوره‌هاي آموزشي براي توانمند‌سازي مسئولان آرايشگاه‌هاي زنانه در جريان است و پس از آن آمادگي برگزاري اين دوره‌ها براي مديران سالن‌هاي ورزشي و سپس در تمام دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي كشور وجود دارد. به باور سرپرست اداره پيشگيري، درمان و كاهش آسيب وزارت بهداشت مطالعات نشان مي‌دهد تنها راه اثربخش پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر، مهارت‌هاي زندگي است و افرادي مي‌توانند از دام مواد مخدر رها شوند كه بتوانند؛ «نه» بگويند! افزايش عزت‌نفس و خودكارآمدي هم مي‌تواند فرد را در مقابل مصرف مواد مخدر توانمند ‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار