کد خبر: 512145
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
گزارش «جوان» از برگزاري دومين همايش بين‌المللي طلايه‌داران عفاف و حجاب
صغري خيل‌فرهنگ
دومين همايش بين‌المللي تجليل از طلايه‌داران عفاف و حجاب به همت سازمان بسيج مستضعفين و نيز بسيج جامعه زنان با حضور ۱۵۰ فعال فرهنگي در اصفهان، پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي برگزار ‌شد.
اين همايش بين‌المللي يك روزه ميزبان بيش از ۲۰۰ مهمان داخلي و ۱۵۰ فعال فرهنگي در عرصه عفاف و حجاب از ۲۸ كشور جهان بود. نمايندگاني از كشورهايي چون امريكا، آرژانتين، انگليس، آلمان، روسيه، هند، تركيه، مالي، لبنان و... به اصفهان آمدند تا در دانشگاه بزرگ اين شهر گردهم آيند.
اين همايش نقش عفاف و حجاب در بيداري اسلامي، شبكه‌سازي حجاب و عفاف در حوزه بين‌المللي و تلاش جهاني براي دفاع از حقوق زنان محجبه را مورد بررسي قرار داد.
***
وقتي به سالن محل برگزاري همايش مي‌رسيم، تقريباً همه آماده شروع هستند و پس از پخش سرود ملي «عذرا حسيني» مسئول بسيج جامعه زنان سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان كه دبير اين همايش نيز هست، ضمن عرض تبريك و خوشامدگويي به مدعوين و حضار مي‌گويد: پوشش و حجاب يك فريضه الهي است و زمينه‌ساز رشد و تعالي انسان و مسيري است براي رسيدن به كمال و خالق بشر زيبايي، امنيت و رشد انسان‌ها به خصوص زن را در حجاب و عفاف قرار داده است.
حسيني در ادامه مي‌افزايد: اين نشست با هدف ترويج، تعميق و ارتقاي فرهنگ و در ادامه تلاش جهاني براي دفاع از حقوق زنان محجبه برگزار شده است.
وي ديگر اهداف برگزاري اين همايش را شبكه‌سازي حجاب و عفاف در حوزه بين‌المللي، آشنايي با نقش زنان محجبه در بيداري اسلامي و تعامل بين كشورهاي اسلامي در بيداري انساني معرفي مي‌كند.
حسيني همچنين به توليد ۴۸ برنامه تلويزيوني در رابطه با حجاب و عفاف با همكاري صدا و سيماي اصفهان اشاره كرده و مي‌گويد: ۲۵۳ مقاله به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه ۳۲ مقاله مورد پذيرش قرار گرفته است و ۵۴ ايده نيز به اين همايش بين‌المللي رسيد كه برخي از اين ايده‌ها قابليت اجرايي شدن در سطح كشور را دارند.
به هنرمند محجبه نياز داريم!
حضرت آيت‌الله حائري‌شيرازي، نماينده مجلس خبرگان رهبري هم كه از مدعوين ويژه همايش است براي دقايقي به ايراد سخنراني مي‌پردازد و با اشاره به اينكه انسان اسلام، انسان ايثارگر و انسان اروپا انسان منفعت‌گراست مي‌گويد: مسئله حجاب در انسان شناسي است و اگر مي‌خواهيد آثار حجاب را در زندگي مشاهده نماييد بايد انسان‌شناسي را در دانشگاه‌ها وارد نماييد.
نماينده مجلس خبرگان رهبري در ادامه مي‌افزايد: براي ترويج فرهنگ حجاب در جامعه بايد رابطه آن با خانواده به صورت علمي بيان شود.
آيت‌الله حائري شيرازي با بيان اينكه حجاب بايد از راه انسان‌‌شناسي ترويج شود، تصريح مي‌كند: افراد محجبه بايد مديران قوي در جامعه باشند تا دشمنان حجاب را نشانه عقب ماندگي زنان مسلمان معرفي نكنند.
آيت‌الله حائري شيرازي با بيان اينكه بايد مفاهيمي چون عفت، حجاب، بي‌‌حجابي و ... به خوبي تعريف شوند و همچنين رابطه آنها با خانواده‌ها به صورت عيني و ملموس بيان شود، مي‌‌گويد: لازم است با تهيه فيلم‌ها و مستندهايي از دادگاه‌هاي خانواده علل برخي از معضلات و مسائلي چون طلاق و عدم پيوند عميق بين برخي از خانواده‌ها ريشه‌يابي شود. وي در بخش ديگري از سخنانش بيان مي‌دارد: ما به هنرمند محجبه، به فوتباليست محجبه و به زنان مسلمان و فعال در عرصه جامعه نياز داريم تا به همگان بگوييم كه داشتن حجاب هرگز باعث عقب‌ماندگي نيست.
پرورش ۲۲۰ هزار شهيد در دامن عفاف و حجاب
سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز به عنوان يكي ديگر از مهمانان ويژه در دومين همايش بين‌المللي تجليل از طلايه‌داران عفاف و حجاب با اشاره به ايام‌الله دهه فجر مي‌گويد: فجر بيداري اسلامي مرهون امام (ره) وخون شهيدان است. نقدي با اشاره به توصيه اكيد شهدا به زنان مسلمان اظهار مي‌دارد: اين جمله زيبا همواره وصيتنامه شهدا را تزئين كرده است كه مي‌گويد «خواهرم حجاب تو كوبنده‌تر از خون سرخ من است.»
سردار نقدي همچنين مي‌گويد: اين اجتماع در همين مسير ايجاد شده است؛ در مسير بزرگداشت ۷ هزار زن شهيد انقلاب اسلامي، در تجليل از مادران بزرگواري كه صد هزار شهيد را در دامن خود پرورش داده‌‌اند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه اظهار مي‌دارد: ارزش‌ها و بايدها و نبايدهاي اسلام در مسيري است كه مديريت جسم و غريزه را در اختيار فطرت قرار داده است در مقابل اين، قدرت‌هاي شيطاني هستند كه همه تلاش آنها اين است كه مديريت و اداره انسان‌ها را در كنترل غرايز قرار دهند.
نقدي افزود: اگر امروز به صحنه اسلام نگاه كنيم و مبارزه جدي قدرت‌هاي شيطاني را با اسلام ببينيم متوجه مي‌شويم كه اين امر از همين جانشأت مي‌گيرد.
نقدي مي‌افزايد:‌ استكبار از اينكه انسا‌ن‌ها براساس فطرت اداره شوند و مديريت آنها در اختيار عقل باشد احساس خطر مي‌كند. آنها دوست دارند انسان‌ها با غرايز خود زندگي كنند.
سردار محمدرضا نقدي در ادامه بيان مي‌دارد: ابر قدرت‌ها و حاكمان زورگو آزادي بشر را برنمي‌تابند و انسان‌ها را آزاد نمي‌خواهند و مي‌خواهند آنها را وسيله بهره‌كشي مادي خود قرار دهند و از اينجاست كه مي‌توان گفت خيلي طبيعي است كه با هر پديده‌اي كه انسان را به فطرت سوق مي‌دهد مقابله كنند. سردار محمدرضا نقدي اضافه كرد استبداد و استكبار از زني مي‌ترسد كه جلوي گلوله‌ها مي‌آيد و عليه شاه فرياد مي‌زند. چنين زني در مكتب شهوت تربيت نمي‌شود.
وي همچنين يادآور مي‌شود: مادران ۲۲۰ هزار شهيد ايران در مكتب حجاب و عفاف رشد كرده‌اند. اين زنان براي استكبار و استعمارگران خطرناكند؛ چرا كه آنها مي‌خواهند زنان را گرفتار غرايز و شهوات كنند و از آنها بهره ببرند.
سردار نقدي همچنين تصريح مي‌كند: هيچ كس اين دروغ را باور نمي‌كند كه حجاب دست و پاگير زن براي حضور در مشاركت‌هاي اجتماعي و سياسي است. ايشان در ادامه متذكر شد: ۳۴ سال حضور زن در جمهوري اسلامي ايران اين دروغ بزرگ را برملا كرد و امروز حجت تمام شده است. وي در ادامه با اشاره به آمار فعاليت زنان در ساير كشورها در مقايسه با نظير اين آمار جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد:‌اين آمار نشان مي‌دهد كه زنان بسيار فعال‌تر از ساير كشورها در عرصه‌هاي سياسي بوده‌اند.
سردار نقدي همچنين به رشد فرهنگ خانواده‌هاي تك نفره اشاره مي‌كند و در پايان سخنانش مي‌گويد: هم‌اكنون در جوامع غربي شاهد گرايش به سمت خانواده تك نفره هستيم به طوري كه باعث شده رشد جمعيت در جوامع غربي تا چند دهه ديگر از بين برود. به همين ترتيب تا چند دهه ديگر در صورتي كه واردات انسان از آسيا و آفريقا به اين جوامع صورت نگيرد اين جوامع به قرون اوليه برمي‌گردند.
رخ مهتاب در آب
در ادامه اين همايش، نخستين سرود ملي «عفاف و حجاب» با عنوان «رخ مهتاب در آب» با اجراي «حامد زماني» ‌رونمايي شد. اين سرود با هدف ارائه كاري ماندگار و هنري درباره موضوع عفاف و حجاب تهيه شده است. همچنين در اين همايش از چهار اثر توليدي در مقوله عفاف و حجاب رونمايي شد. «بانو بايد امين باشد» از سليمه طباطبايي و به ياد علامه اميني و كتاب «اينفوگرافي» درباره مقايسه جايگاه زن در اسلام و غرب نيز رونمايي شدند. «عفاف و حجاب» از «نجمه نصر اصفهاني» كتاب «به رنگ زندگي، به سبك زندگي» از «نسيبه استكي» با موضوع الگوسازي بانوان شهيده انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس و كتاب «من يك مدير هستم» از «زهرا عسگري» و «عاطفه صادقي» از ديگر آثار رونمايي شده در همايش بودند.
همچنين در اين مراسم از «صالح سعادت» از شهرستان مباركه به عنوان رتبه اول بخش مقالات با مقاله «آسيب شناسي حقوقي حجاب شرعي در قانون ايران» تقدير به عمل آمد و همچنين از «بتول الموسوي» فرزند شهيد سيدعباس الموسوي از لبنان تجليل شد.
در بخش فيلم از ساخته «رودريگو جلول» از كشور برزيل در خصوص حجاب زنان در جهان تقدير و در بخش توليد برنامه‌هاي راديويي براي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از «محمد حسين مبين راوندي» از راديو معارف قم تجليل شد. در پايان برنامه صبح اين همايش از تعدادي از خانواده‌هاي شهداي امر به معروف و نهي از منكر نيز تجليل به عمل آمد.
***
در حاشيه اين همايش، به همراه بچه‌هاي خاكريز رسانه‌اي جبهه جهادي منتظران خورشيد، از خانواده شهيد عبدالله ميثمي و شهيد مفقودالاثر احمد صداقتي ديدار كرديم.
در اين ديدار پدر و مادر شهيد صداقتي با بيان خاطراتي از فرزندشان پيروزي و سربلندي ايران اسلامي را در گرو پيروي از ولايت فقيه بيان كردند.
شهيد احمد صداقتي از فرماندهان لشكر ۱۴ امام حسين (ع) بود كه در عمليات «فرمانده كل قوا خميني روح خدا » دست راست خود را به اسلام هديه داد و در عمليات محرم نيز ضمن از دست دادن دست چپ خود در حالي كه با انگشت پا شاستي بيسيم را فشار مي‌‌دهد، مي‌گويد: به امام سلام من را برسانيد و بگوييد رزمندگان در اجراي اوامر شما كوتاهي نكردند. خانواده شهيد ميثمي در اين ديدار تمام شهدا را شاخص دانسته و مي‌گويند: شايد يكي از دلايلي كه شهيد عبدالله ميثمي شهيد شاخص سال ۹۱ انتخاب شد، عبد خدا بودن اين شهيد بود. شهيد عبدالله ميثمي در عمليات كربلاي ۵ به شهادت رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار