کد خبر: 505764
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
فارس: نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف از تهیه دستورالعمل وقف سهام توسط خیرین خبر داد.
خبرگزاری فارس: وقف «سهام» امکان‌پذیر شد

 حجت‌الاسلام محمدی صبح امروز در نشست خبری در سازمان اوقاف اظهار داشت: کلیات طرح وقف سهام در حال حاضر به اتمام رسیده و دستورالعمل آن نیز در حال تهیه است.

وی افزود: امور فقهی و حقوقی این امر نیز انجام شده است.

نماینده ولی فقیه به دیدار مقام معظم رهبری با مدیران و مسئولان سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری فرمودند اوقاف مهم است وقف یک نهاد ممتاز دینی است ما بایستی سعی کنیم این وقف را زنده نگه داریم» حالا پرسش من این است که اصحاب رسانه درباره این فرمایش آقا چه کرده‌اند و چقدر در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شده است.

رئیس سازمان اوقاف افزود: تقاضا دارم وقف را به عنوان حکم الهی به صورت هنرمندانه، عالمانه و جامع متناسب با نیاز جامعه مطرح و تبلیغ کنید چون وقف مختص اسلام نیست و قبل از اسلام هم در ادیان الهی وجود داشته است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: تا پایان سال ۸۸ به طور میانگین وقف مردم ۲۰۰ موقوفه بوده است که سال ۸۹ این رقم ۵ برابر شد و در سال ۹۰ نیز به ۷ برابر رسید و در حال حاضر در شش ماهه اول امسال نزدیک ۸۰۰ موقوفه به ثبت رسیده است اما این اعداد کافی نیست و نباید به آن قانع باشیم.

وی افزود: ظرفیت جامعه برای وقف باید شناخته شود و به قول حجت‌الاسلام قرائتی ممکن است ما سرمایه برای وقف نداشته باشیم اما توان داریم که برای وقف صرف کنیم.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در دوران صفویه رونق موقوفات بسیار خوب بوده است گفت: حکومت جمهوری اسلامی با هیچ کدام از حکومتها قابل مقایسه نیست.

برخی نیات واقفان برای رفع اختلافات خانوادگی است

حجت‌الاسلام محمدی گفت: تمام نیات واقفان برای عزاداری‌ها نیست بلکه برای شادی‌های مذهبی و مشروع در اعیاد معصومان نیز وقف انجام می‌شود حتی برخی نیات برای رفع اختلافات خانوادگی است.

بقیه امور خیر در مقایسه با وقف «یک‌بار مصرف» هستند

وی با بیان اینکه وقف در بین امور خیر دیگر، مزیت‌هایی دارد، گفت: در وقف سرمایه، ماندگار است و از مزایای آن مردم بهره‌مند می‌شوند در حالی که در هبه صدقه و خیریه‌ای اگر وقف نشود معنی یکبار مصرف پیدا می‌کند از سوی دیگر در وقف، کار خیر جهت‌دهی می‌شود و واقف نیز می‌تواند بر سرمایه‌ خود مدیریت داشته باشد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه «وصیت» متاسفانه در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: مردم مجازند یک سوم اموال خود را وقف کنند.

وقف فقط برای پول‌دارها نیست

حجت‌الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه وقف فقط برای پولدارها نیست، گفت: وقف تکلیف بیشتری برای پولدارهاست اما فقط مختص آنها نیست به عنوان مثال مردم می‌توانند یک جلد قرآن را وقف کنند و تا سالی که آن ماندگار است واقف از صواب آن برخوردار می‌شوند.

وی مواردی دیگری از وقف را شامل وقف جمعی و خانوادگی، وقف صنفی، وقف قرض‌الحسنه و وقف محیط زیست اعلام کرد و گفت: حتی اصحاب رسانه می‌توانند موقوفاتی برای خود رسانه‌ها داشته باشند و یا نیات واقفان که معمولاً برای قرض‌الحسنه بسیار کم است می‌تواند مورد تاکید وقف‌های جدید باشد.

بعضی اجاره موقوفات ما «هیچ» است

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ مستأجر موقوفات وجود دارد، گفت: متأسفانه اینها آورده کمی دارند و بعضی اجاره موقوفات ما «هیچ» است بعضی اجاره‌های ما اصلاً ناچیز هم نیست بلکه هیچ است.

رئیس سازمان اوقاف درباره برخی انتقادات در خصوص افزایش اجاره‌بهای موقوفات نیز گفت: بعضی از مستاجران اوقاف حتی ۶۰ سال است که هیچ اجاره‌ای نپرداخته‌اند و حالا ما که می‌خواهیم اجاره دریافت کنیم افزایش ۱۰۰۰ برابری آن را اعلام می کنند افزایش اجاره‌ها توجه به منافع مردم در موقوفات است.

حجت‌الاسلام محمدی درباره‌ی کاهش دعاوی اوقاف نیز گفت: نسبت به سال گذشته تعداد دعاوی کاهش یافته و به ۶ هزار و ۴۶۰ مورد رسیده است و از ۲۴۰۰ پرونده ۱۷۷۵ مورد به نفع موقوفات بوده است.

وی درباره اعلام اسامی موقوفه‌خواران تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که در جامعه تنش ایجاد نشود و مطرح کردن پرونده‌های موقوفات نیز خیلی به درد مردم نمی‌خورد هنر ما این است که بتوانیم حقوق مردم را حفظ کنیم.

رئیس سازمان اوقاف درباره برخی شبه‌افکنی‌های رسانه‌های بیگانه درباره تعداد امامزادگان در ایران تاکید کرد: جایی که دشمنان شبهه ایجاد می‌کنند نقطه قوت ماست و نقطه ضعف آنها محسوب می‌شود چه کسی آمار رسمی امامزادگان قبل از انقلاب را دارد؟ ما که پیدا نکردیم. بعد از انقلاب هم که سیستم موقوفات و امامزادگان ایجاد شد با دقت آنها مورد شناسایی قرار گرفتند و به طور کلی قدمگاه‌ها و نظرگاه‌ها حذف شدند و خرافه‌ها را از بین بردیم.

به گفته حجت‌الاسلام محمدی ۹۱۹۲ بقعه در سطح کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ۴۰۰ درمانگاه و بیمارستان ۱۱۰۰ حوزه علمیه، ۵۰۰۰ مدرسه، ۵۰۰۰۰ مرکز آموزش عالی و ۹۰ دارالایتام از املاک موقوفات است.

نماینده‌ ولی فقیه درباره مشوق عدم پرداخت مالیات برای واقفان نیز گفت: هنوز سازوکار آن تعریف نشده است اما این موضوع را در دست پیگیری داریم.

رئیس سازمان اوقاف در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که چرا پیامبران در اختیار سازمان میراث فرهنگی و امامزادگان در اختیار سازمان اوقاف است نیز گفت: مدیریت مدفن پیامبران نیز در اختیار سازمان اوقاف است اما بناهای این اماکن در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار