کد خبر: 477670
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
محمد‌حسين جعفريان
كنترل ضايعات پلاستيك، مهم‌ترين چالش محيط‌زيستي انسان امروزي است. اين مواد براي تجزيه و باز‌گشت به طبيعت قرن‌ها زمان نياز دارند و آلودگي‌هاي شديد و طولاني مدتي را سبب مي‌شوند. حالا جالب است بدانيد، جواني شيرازي، به فر‌مولي دست يافته كه از همين ضايعات و زباله‌هاي خطر‌ناك نوعي «گريس» مر‌غوب توليد مي‌كند، گريسي كه در صنايع نفت و گاز، هوانوردي و. . . كار‌برد فر‌اوان دارد و انحصار توليد آن در دست يكي دو كشور جهان است. براي وار‌دات هر كيلو‌‌گرم از اين محصول، حدود ۲۰۰ دلار ارز صرف مي‌شود. اما او حاضر به عرضه نوع بهبود يافته و بسيار بهتر از اين گريس در مقايسه با نمونه خارجي آن و با قيمت تمام شده، حد‌اكثر ۳۰ هزار تومان در هر كيلو‌گرم است. 

«محمود طالبان‌پور» از دوستان قديمي من است. مهندس شيمي و در شركت گاز منطقه فارس مشغول كار است. چند روز پيش آمده بود تهران تا نمونه كارش را عرضه و خريداران را به ويژه در بخش دولتي به خريد محصولش ترغيب كند. آنقدر دلش پر‌ بود كه ضمن نقل مشكلات چند بار بغض كرده و نزديك بود بزند زير گريه! مي‌گفت با وجود آنكه عمده مسئولان و به ويژه مديريت شركت گاز منطقه‌اي فارس دلسوزانه هر كمكي كه توانسته‌اند را از او دريغ ندارند، اما باز‌هم تا مي‌آيد كار به مرحله نهايي و خريد برسد، كساني پيدا مي‌شوند و سنگ‌اندازي مي‌كنند ودوباره همه چيز به خانه اولش باز مي‌گردد. 

در آخرين مورد برخي او را متهم كرده‌اند نوع خارجي گريس را خريده و بر آن است تا جاي محصول ساخت خود عرضه كند! لذا خواستار ارائه فرمول آن شده‌اند. فكرش را بكنيد، نوع خارجي حدود ۲۰۰ دلار در هر‌كيلو‌گرم قيمت دارد. او حاضر است هر مقدار از اين محصول را با كيلويي حد‌اكثر ۳۰ هزار تومان توليد و عرضه كند. كدام ديوانه‌اي ممكن است برود محصولي را كيلويي ۲۰۰ دلار بخرد و ادعا كند به هر مقدار كه بخواهند، كيلويي ۳۰ هزار تومان حاضر به فروش آن است؟! از سوي ديگر چون پس از يك دهه كاغذ بازي هنوز موفق به ثبت‌جهاني كشف و اثر خود نشده، چگونه فر‌مولي را كه يك عمر براي كشف آن زحمت كشيده در اختيار ديگران قرار دهد؟ 

قبلاً و در همين ستون از معضلات نخبگان برايتان چند باري نوشته‌ام، از روند خطر‌ناك مهاجرت آنها. محمود طالبان‌پور هم مي‌گويد با انتشار خبر اين كشف من، از سوي چندين دانشگاه و سفارتخانه خارجي با من تماس گرفته و پيشنهاد بورس و اقامت و خريد محصول و فرمول را به من داده‌اند. اما من كشورم را دوست دارم. دلم مي‌خواهد پس از اين همه مشقت، كارم را در سرزمين خودم به توليد انبوه برسانم. او پيش از اين نيز «سم گل جاليز» را كشف كرد و ساخت كه انقلابي در توليد سموم كشاورزي به شمار مي‌رود. اما اين كشف او نيز به توليد انبوه نرسيد.
 
طالبان‌پور كه مهم‌ترين معضل نخبگان مخترع و مكتشف را فاصله هولناك توليد نمونه اوليه تا توليد انبوه مي‌داند، نامه‌اي نوشته بود و از من ‌خواست تا آن را به دفتر رهبر معظم انقلاب برسانم. زيرا معناي شعار امسال توجه به امثال اوست. بجاست سردار رستم قاسمي كه نشان داده‌‌ است وزيري مدبر و ولايتمدار است، در سال توليد و حمايت از كار وسرمايه ايراني، اين طرح شگفت‌انگيز را مدنظر قرار داده و نظر به نياز وسيع صنايع نفت و گاز به اين محصول، اين طرح را پروژه‌اي ملي اعلام كرده و از خروج ميليون‌ها دلار ارز جلوگيري به عمل آورد. آن هم در عوض كسب محصولي صددرصد ايراني و باكيفيتي چندين برابر مشابه خارجي (طبق تأييد آزمايشگاه‌هاي مختلف) و با قيمت يك دهم آن!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار