کد خبر: 475779
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
معصومه طاهري
با گسترش فعاليت درفضاي سايبري، مؤسسان اين رسانه به فكر افتادند تا براي اينكه كاربران بيشتري را به اين سمت هدايت كنند، دايره‌المعارفي مجازي به راه بيندازند به همين خاطر بعد از امتحان چند سايت دراين‌باره مانند«نوپديا»‌ سرانجام ويكي‌پديا را تأسيس كردند كه امروز بزرگ‌ترين دانشنامه‌ مجازي درسراسرجهان محسوب مي‌شود به‌صورتي‌كه بيشتر زبان‌هاي زنده دنيا را تحت شمول خود قرارداده و البته خيلي زود هم توانست بين كاربران با فرهنگ‌ها و مليت‌هاي متفاوت براي خود جا بازكند؛ دايره‌المعارف«ويكي‌پديا» تقريباً درمورد هرچيزي كه اطلاعاتي بخواهيد مي‌توانيد مطالبي به اختصارپيدا كنيد. به‌همين منظور «ويكي‌پديا» براي خيلي از دانشگاهيان، محققان و نويسندگان به عنوان يك مرجع به حساب مي‌آيد. اما حقيقتاً تا چه اندازه مي‌توان به اطلاعات اين دانشنامه مجازي اعتماد كرد؟! آن‌هم دانشنامه‌اي كه عقبه آن سردمداران صهيونيستي قرار دارند؟! آيا تمام مطالبي كه در«ويكي‌پديا» ارائه مي‌شود صحيح هستند؟ اطلاعاتي كه درمورد مبارزان و آزادي‌خواهان دنيا در اين دانشنامه آورده شده تا چه اندازه صحت دارد؟! 

البته مؤسسان و دست‌اندركاران اين دايره‌المعارف مجازي به انحاي مختلف مكراراً اعلام مي‌كنند بي‌طرف هستند و يك‌سري اطلاعات كلي را براي شناخت و آشنايي اوليه به كاربران‌شان ارائه مي‌دهند كه تا حدودي هم اين مسئله صحت دارد اما اگر در بيشتر موضوعات موجود در آن دقت و تيزبيني بيشتري داشته باشيم به‌وضوح رد پاي صهيونيست‌ها را در نوع و پردازش اطلاعات آن خواهيم ديد به‌خصوص مطالبي كه در مورد ايران، اسلام، تشيع و آزادي‌خواهان و مبارزان دنيا در اين دانشنامه اينترنتي آمده است عمدتاً همراه با تحريفات غرض‌ورزانه هستند كه اگر كسي بدون هيچ شناخت و آگاهي ابتدايي سراغ ويكي‌پديا برود به‌طور حتم دچار اشتباه و كج‌فكري مي‌شود و اين به دليل آن است كه ويكي‌پديا هم مانند ساير ابر رسانه‌هاي غربي تحت سيطره صهيونيست‌ها قرار دارد تا درشكلي غيرمستقيم، ضمن تحريف افكار عمومي، آن‌چه مي‌خواهند به خورد مخاطبان بدهند. 

مانند زهرا آغداشلو بازيگرمتواري و بهايي‌اي كه نه تنها درنقش اول فيلم‌هاي ضد ايراني- اسلامي مثل «سنگسار ثريا» حضور داشته است، بلكه در كسوت كارگردان و گوينده فيلم مستند «ايرانيوم» و. . . هم ايفاي نقش كرده است با اين وجود ازطريق بلندگوهاي خبري غرب به‌عنوان يك مسلمان مبارز معرفي مي‌شود. در«ويكي پديا» او درقسمت مسلمانان مشهور به‌عنوان هنرپيشه مسلمان ايراني معرفي شده است!! يا درآگوست سال ۲۰۰۷ كه مرورنتايج ابزار اينترنتي «اسكنر ويكي‌پديا» نشان داد كارمندان شبكه كامپيوتري سازمان سيا صفحه مربوط به رئيس‌جمهوري ايران، محمود احمدي نژاد را تغيير داده‌اند و به آن‌طوري كه مي‌خواسته‌اند تحريف كرده‌اند يا اگر درمورد امام خميني (ره)اطلاعاتي از اين دانشنامه بخواهيم، تحريف تاريخ دراين دانشنامه مجازي به وفور ديده مي‌شود و...درهرحال ازاين دست اطلاعات ناقص و تحريف شده در ويكي‌پديا كم نيستند كه همه نشان ‌دهنده هدايت‌هاي مغرضانه صهيونيست‌ بين‌الملل دراين فضاي مجازي علمي است و متأسفانه به‌راحتي چنين ياوه‌گويي‌ها و دروغ‌پردازي‌هايي دراختيار كاربران اينترنتي قرار مي‌گيرد بدون اين‌كه جايگزين مجازي معتبري داشته باشيم؛ بعد از سال‌ها از شكل‌گيري اين دانشنامه مجازي، هنوز دركشورمان دايره‌المعارف مستقل و كاملي درعرصه فضاي مجازي تدوين و تنظيم نشده است تا به‌عنوان مرجع علمي معتبر براي محققان و دانشگاهيان مورد استفاده قراربگيرد، درحالي‌كه ويكي‌پدياي ژاپني، ويكي‌پدياي هلندي، ويكي‌پدياي روسي براي كاربران مجازي اين كشورها فعال هستند. 

بايد بپذيريم يكي از سنگرهاي مهم و حساس جبهه جنگ فرهنگي، فضاي مجازي است كه دشمن با تمام قوا و امكانات آن را در تسخير خود قرار داده است به همين خاطر بايد نسبت به آن توجه بيشتري كنيم. با تأسيس دانشنامه مجازي بومي و معتبري براي كاربران مي‌توان اتكا بيش از اندازه به «ويكي‌پديا» را كمتر كرد؛ چراكه ما كه ادعاي ام‌القراي جهان اسلام را داريم بايد دراين رابطه مستقل باشيم و به طورحتم تأسيس دايره‌المعارف مجازي اسلامي- ايراني درعرصه فرمايشات حضرت آقا در بيداري اسلامي مي‌تواند تأثيرگذاري زيادي در جهان اسلام داشته باشد. واقعاً دردآور است كه ما اطلاعات‌مان در رابطه با شخصيت‌هاي خودمان را ازمنابع غيرمعتبر دشمن اخذ كنيم. اگر به جنگ نرم اعتقاد داريم پس چرا به مقابله عملي با ابزارهاي آن نمي‌پردازيم؟ متأسفانه بعضاً مسئولان فرهنگي تصور مي‌‌كنند مقابله با جنگ نرم تنها ازطريق اعمال تدافعي قابل اجراست در حالي‌كه گاهي مواقع به غير از دفاع لازم است تا به دشمن پاتك بزنيم و او را به عقب بكشانيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار