کد خبر: 461353
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶
مسافران معمولي سر‌گردان و منتظر هستند
آماده شدن براي سال نو و افزايش ۳۰ درصدي آمد و شد وسايل نقليه سبب شده است تا جابه‌جايي و رفت و آمد در اين روز‌ها به بيشترين ميزان افزايش يابد. از ساعت‌هاي آغازين صبحگاهي تا نيمه‌هاي شب مسافران و شهر‌وندان در معابر و گذر‌گاه‌هاي شهري در حال رفت و آمد هستند. افزايش آمد و شد سبب شده است تا مدت زمان انتظار براي سوار شدن به وسايل نقليه نيز افزايش يابد. انتظار در صف براي سوار شدن به تاكسي فقط مختص شهر تهران نيست بلكه در شهر‌هاي بزرگ و كلانشهر‌ها نيز اين معضل همچنان پابرجاست. به گونه‌اي كه مسافران براي سوار‌شدن به تاكسي‌هاي عبوري، خود را حتي به وسط خيابان‌ها مي‌كشانند تا شانس خود را امتحان كنند!
مسافر دربستي براي درآمد بيشتر
در حالي كه بر ميزان مسافران شهري افزوده شده است، در مركز خريد و فروش اجناس و لوازم و نمايشگاه‌هاي بهاره، مسافران با بسته‌هاي وسايل خريداري شده در دست، منتظر آمدن وسيله نقليه براي سوار شدن هستند. برخي رانندگان تاكسي‌ها منتظر اشاره مسافران براي مسير‌هاي دربستي هستند تا بتوانند با نرخ‌هاي تحميلي مسافران را به مقصد برسانند. تاكسي‌ها مسافران معمولي را سوار نمي‌كند و چهار‌چشمي دنبال مسافر دربستي هستند!
در برخي مسير‌ها علاوه بر اينكه تاكسي‌ها به دنبال مسافران دربستي هستند، برخي رانندگان خطي نيز از مسير ايستگاه‌هاي خطي خود خارج شده و به تاكسي‌هايي كه به دنبال مسافران دربستي هستند پيوسته‌اند. اين تاكسي‌ها در بسياري موارد دقايق يا ساعاتي را در شهر‌ها بدون مسافر طي مسير مي‌كنند ولي حاضر نيستند تا مسافران مسير‌هايي را كه در مسير آنها قرار دارند، سوار كنند.
نظارت‌ها جوابگو نيست!
در حالي كه مسئولان تاكسيراني مدعي نظارت دقيق بر آمد و شد تاكسي‌ها هستند و اظهار مي‌كنند تيم‌هاي گشت خود را با اتومبيل ويژه در مسير‌هاي پر مسافر مستقر كرده‌‌اند با كنترل نا‌محسوس هم درصدد هستند تا اين معضل را ساماندهي و كاهش دهند، باز هم برخي رانندگان، مسافران خود را دربستي شكار و همچنان دربستي مسافران را جابه‌جا مي‌كنند! هر چند نبايد از نظر دور داشت كه در برخي موارد اين مسافران هستند كه به دنبال تاكسي‌هاي دربستي هستند و سوار ساير تاكسي‌هاي گشتي يا خطي نمي‌شوند اما معضل دربستي مشكلي است كه همچنان در شهر‌هاي پرجمعيت خود‌نمايي مي‌كند.
مردم نظارت كنند، پس مسئولان چه كنند؟!
در حالي مسئولان از مردم مي‌خواهند كه گزارش تخلفات رانندگان تاكسي‌هاي متخلف را گزارش و در اين زمينه همكاري لازم را بكنند كه ميزان نظارت مسئولان نشان مي‌دهد كه راهكار‌هاي اساسي براي حل اينگونه معضلات راهكار‌هاي موقت است چرا كه نظارت فقط جنبه ساماندهي دارد. از اين رو لازم است تا ضمن تقويت شبكه حمل و نقلي درون شهري، علاوه بر تاكسي‌ها ساير وسايل نقليه همچون اتوبوس و مترو نيز از نظر تعداد و كيفيت افزايش پيدا كند و اولويت نيز در مسير‌هاي پر‌تردد و پر‌مسافر بر اين روال استوار شود.
هر چند وجود آژانس‌هاي مسافري براي جابه‌جايي در مسير‌هاي اينچنيني در نظر گرفته شده است اما كمبود اينگونه وسايل كرايه‌‌اي سبب شده است تا تاكسي‌ها به جاي آنان مسافران را در مسير‌هاي طولاني و دلخواه جابه‌جا كنند. با اين وصف با اين معضل همچنان بايد دست و پنجه نرم كرد تا سال نو شود شايد تمهيدات جديدي در سال ۹۱ براي اين معضل كه به كل كشور سرايت كرده است، ارائه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار