کد خبر: 453870
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت و گو با «جوان» مطرح کرد
سپیده آماده
سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد در پاسخ به این انتقاد که هیچ نظارتی بر پوشاک در کشور نیست و شوهای نامتعارف و غربی برای تبلیغ مد و لباس اسلامی-ایرانی برگزار می شود، بخش خصوصی را مانع بزرگ گسترش طرح های مد و لباس ایرانی-اسلامی می داند که از طریق شوهای زیرزمینی و مانکن های زنده(دختران و پسران جویای کار یا شیفته شهرت) کاسبی می کنند! 

برگزاری نشست خبری نخستین نمایشگاه ملی مد و مانتو فرصتی شد برای اینکه گفتگویی با دکتر عیسی کشاورز سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد و ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک کشور داشته باشیم. 

ماجرای نمایشگاه مد و لباس اسلامی مدت های است در میان مسئولان فرهنگی کشور مطرح شده است و گهگاه نمایشگاه هایی هم از سوی ارگانهای مربوطه برگزار می شود اما همواره مدل های ارائه شده در این نمایشگاه ها، به نمایش در محل برگزاری محدود می شود و دیگر هیچ کسی در هیچ یک از مانتو فروشی های سطح شهر اثری از آن مدل ها نمی بیند و معلوم هم نیست مدل های اسلامی- ایرانی نمایشگاهی در کدام انباری در حال خاک خوردن هستند! 

هدف ما کاربردی کردن مدل ها است
از آخرین نمایشگاه مد و لباس که اسفند ماه ۸۹ در نیاوران برگزار شد و پس از آن هیچ خبری از مدلهای آن در مانتو فروشی های شهر نبود، زمان زیادی نمی گذرد. اما انگار این بار کارگروه مد ولباس به فکر ارائه مدل های کاربردی افتاده و در این میان رئیس اتحادیه کشوری پوشاک را هم دعوت کرده اند تا مدل های ارائه شده مرزهای نمایشگاه را در نوردیده و به عرصه ظهور در فروشگاه های سطح شهر برود. نمایشگاه جدید با عنوان نخستین نمایشگاه ملی مد و مانتو، از ۲۸ آذر تا ۲ آذر در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود که به گفته عیسی کشاورز سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس، این نمایشگاه با رویکردی ارزش محور، به دنبال ایجاد هماهنگی و رابطه میان طراحان ، تولید کنندگان و توزیع کنندگان لباس است تا این چرخه معیوب، براساس نظامی مشتری محور به سمت تولید و عرضه لباس هایی زیبا، فاخر و مشتری پسند برود. 

مانتوهای نمایشگاه باید به مانتو فروشی ها برود
ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک کشور درباره ضمانت گسترش مدل های اسلامی- ایرانی نمایشگاه در مانتو فروشی های کشور به «جوان» می گوید: در نمایشگاه های قبلی کارگروه مد و لباس از طراحان مدل می گرفت و در نمایشگاه عرضه می کرد و در این میان به تولید کنندگانی که حلقه مهم این چرخه بودند، توجهی نمی شد و به همین دلیل از هر ۱۰۰ الی ۲۰۰ طرح ارائه شده در نمایشگاه های مد و لباس، تنها یک تا دو طرح توزیع می شد. 

اما امسال با تغییر رویکرد کارگروه، از تولید کنندگان پوشاک کل کشور نیز دعوت به عمل آمد و بر این اساس مدل هایی که در این نماشگاه ارائه می شود، مدل هایی هستند که پیش از این به تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه شده اند و دارای قابلیت تولید و عرضه انبوه هستند. شیرازی می افزاید: مدل هایی که در این نمایشگاه ارائه می شود، هم از عفاف و حجاب، هم منافع تجاری و هم زیبایی و مطابق با سلیقه مشتری است و پس از نمایشگاه ابتدا در ۱۰۰ فروشگاه ، سپس در ۶۰۰ مرکز فروش و در ادامه در تمامی مانتو فروشی های کشور عرضه خواهد شد. 

آیین نامه نداریم، بازار شوهای زیرزمینی گرم شده!
یکی از مشخصه های برخی از نماشگاه های مد و لباس این است که بعضی از لباس های عرضه شده در این نمایشگاه ها با مولفه های حجاب و عفاف در اسلام فاصله زیادی دارند. کشاورز در این باره به «جوان» می گوید: متاسفانه فراهم نشدن فرصت شایسته و بایسته برای طراحان و نبود جایگاه قانونی و آیین نامه مدون برای شو و نمایشگاه های لباس باعث شده که برخی اقدام به برگزاری شوهای زیرزمینی کنند که البته نیروی انتظامی، وزرات بازرگانی و کارگروه مد و لباس از ادامه فعالیت این مزون های زیر زمینی جلوگیری به عمل می آورد. 

نمایشگاه ها باید مجوز داشته باشند
وی درباره فعالیت شوهای لباس در شهر اظهار می دارد: تمام نمایشگاه های مد و لباس در سراسر کشور الزاما باید از کارگروه ساماندهی مد و لباس مجوز داشته باشند و افرادی که قصد برگزاری شوهای لباس دارند باید به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند. کشاورز همچنین از تعیین مکانی دائمی برای برگزاری نمایشگاه و شوهای لباس مجاز، خبر داد. 

شرکت های خصوصی از مانکن زن استفاده می کنند
مسئله ای که مدتی است در سطح شهر، بسیار به چشم می خورد استفاده مانکن های زن در شوهای لباس و پوستر های تبلیغاتی پوشاک است که در بیشتر موارد ظاهر زننده آنها بسیار بیشتر از مانتو یا روسری که تبلیغش را می کنند، جلوه گری می کند. این در حالی است که کشاورز می گوید، از هیچ مانکن زنده ای در نمایشگاه های کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد استفاده نمی شود و در این میان پرسش این است که این مانکن های زنده رنگارنگی که از روسری و مقنعه گرفته تا مانتو و چادر را با آرایش های غلیظ بر تن می کنند و تصاویرشان از سایت ها گرفته تا سر در مغازه ها پیدا می شود از کجا آمده اند؟ کشاورز در این باره به «جوان» پاسخ می دهد: استفاده از مانکن زنده در دستور کار ما نیست و شرکت های خصوصی هستند که از مانکن های زنده استفاده می کنند. 

تولید چادر های ۵۰ گرمی به جای ۴۵۰ گرمی
کشاورز همچنین با اشاره به ورود نانو به عرصه لباس در بازار های جهانی و عقب ماند ایران در تغییرات جهانی لباس اعلام می کند: در حال حاضر نانو باعث تغییر در تنوع، نظافت و وزن پوشاک شده است. به عنوان مثال هر قواره چادر ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرمی با استفاده از تکنولوژی نانو با همان کیفیت به کمتر از ۵۰ گرم کاهش وزن پیدا می کند و ما به دنبال بهره گیری از نانو در صنعت پوشاک کشور هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار