کد خبر: 207233
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
با نزدیک شدن به پایان سال، بحث قیمت و نوسانات آن از موضوعات مهم برای مسؤولان و نیز مردم محسوب می‌شود. برای همین اتحادیه‌ها و وزارت بازرگانی با همکاری سایر نهادها طرح‌هایی را برای تأمین، توزیع و کنترل قیمت‌ها در شب عید اجرا می‌‌کنند.
در همین رابطه محمدصادق مفتح معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان آنلاین» درباره طرح‌های وزارت بازرگانی برای پایان سال اظهار داشت: یکی از بحث‌های مطرح در این باره نظارت برواحد‌های صنفی از سوی اتحادیه‌های مرتبط و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
وی ادامه داد: برای همین امر اتحادیه‌ها با نزدیک شدن به پایان سال با همکاری واحد بازرسی شورای اصناف بر نحوه توزیع و قیمت‌ها نظارت خواهند داشت.
مفتح گفت: در لایه‌های بالایی نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر فعالیت عمده‌فروشان، شرکت‌های پخش و کارخانجات نظارت جدی خواهد داشت.
وی برگزاری نمایشگاه بهاره دومین طرح ضربتی برای کنترل قیمت‌ها در شب عید عنوان کرد و افزود: براساس این طرح، بیش از 300 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سطح شهر تهران و کشور برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه‌های بهاره 24 هزار غرفه اقدام به عرضه کالاهای خود خواهند کرد که با تخفیف‌هایی همراه است.
معاون وزیر بازرگانی گفت: سومین بخش طرح ضربتی کنترل قیمت‌ها در پایان سال بحث تنظیم بازار مرکبات است.
وی اضافه کرد: کاهش تعرفه مرکبات برای تسهیل واردات برخی از اقلام پرمصرف در شب عید یکی از برنامه‌های این بخش به شمار می‌رود.
وی درباره مصوبه دولت برای خرید 2 میلیارد دلار کالای اساسی نیز گفت: براساس این مصوبه که سال گذشته نیز اجرا شد، کالاهای اساسی توسط تشکل‌ها و بخش غیردولتی خریداری و وارد کشور می‌شود.
مفتح افزود: در این راستا معاونت توسعه بازرگانی داخلی تنها نظارت و برنامه‌ریزی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
وی همچنین از پیگیری بحث واگذاری نظارت بر واحد‌های صنفی به خود اتحادیه‌های مرتبط خبر داد و اظهار داشت: از چهار سال پیش این طرح را پیگیری می‌کنیم و جهت‌گیری ما در بحث نظارت بر واحد‌های صنفی در همین راستا است.
وی گفت: هدف ما خروج سازمان حمایت از بعد نظارت بر خرده‌فروش و انجام نظارت‌های کلان توسط این سازمان است.
معاون وزیر بازرگانی افزود: اما در برخی مواقع و با توجه به شرایط، نظارت‌ها از سوی سازمان حمایت و اصناف تشدید می‌شود.
وی گفت: در بعد نظارت‌ها از سوی مردم تفکیکی برای نظارت سازمان حمایت و اصناف اعمال نمی‌شود.
پیش‌بینی کردیم تاکالاها ارزان‌تر شود
استاندار تهران در زمینه تدابیر صورت گرفته به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی احتمالی شب عید، اعلام کرد: با توجه به اینکه در آستانه پایان سال قرار داریم،‌در زمینه ذخیره‌سازی گوشت قرمز،‌ گوشت سفید و میوه اقدامات خوبی برای تهران صورت گرفته است که جزئیات آن توسط مسؤولان بازرگانی استان ارائه می‌‌شود.
مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این مطلب افزود: در عین حال سیاست‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را در شورای تنظیم بازار انجام داده‌ایم و هر چند منکر گرانی نیستیم، اما تلاش می کنیم آن را تعدیل کرده و نگذاریم در روزهای پایانی سال به مردم فشار وارد شود.
وی ضمن اشاره به رفع کمبودها از طریق ذخیره‌سازی عنوان کرد: این در حالی است که پیوستگی بازار تهران با شبکه‌های بازار سایر استان‌ها را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.
استاندار تهران در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ کالاها برای شب عید چند درصد گران‌تر ‌شود،‌ پاسخ داد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم تا ارزان‌تر شود نه گران‌تر. اما اگر برخی بخواهند گرانی ساختگی درست کنند، طبعاً قانون، مجازات لازم را برای آنها وضع خواهد کرد.
تمدن خاطرنشان کرد: پیش‌بینی و رویکرد کلی ما برای پایان سال و ایام تعطیلات نوروز آن است که شاهد ارزان شدن مایحتاج و ارزاق عمومی باشیم نه گران‌تر شدن آنها که ستاد تنظیم بازار نیز بر این اساس اقدامات لازم را انجام می‌دهد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار