کد خبر: 1334475
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
تقوایی، سینماگری که آیین، هویت و حقیقت را به روایت مستند تبدیل کرد ناصر تقوایی فیلمسازی است که به گفته حاضران در نشست «جامعه‌شناسی آثار مستند ناصر تقوایی» در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، از گزارش‌گری صرف عبور کرده و با نگاهی انسان‌شناسانه، مناسک، باور‌ها و زندگی روزمره مردم را به روایت سینمایی رسانده است. 
مرتضی فاطمی نیا

جوان آنلاین: ناصر تقوایی فیلمسازی است که به گفته حاضران در نشست «جامعه‌شناسی آثار مستند ناصر تقوایی» در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، از گزارش‌گری صرف عبور کرده و با نگاهی انسان‌شناسانه، مناسک، باور‌ها و زندگی روزمره مردم را به روایت سینمایی رسانده است. 
به گزارش «جوان»، نشست «جامعه‌شناسی آثار مستند ناصر تقوایی» با حضور مهناز رونقی و مهرداد عربستانی، از مدرسان دانشگاه، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 
این نشست با میزبانی امیرکاظمی‌اصل برگزار شد. وی در ابتدای جلسه، به‌عنوان مقدمه به معرفی ناصر تقوایی پرداخت: ناصر تقوایی در حوزه عکاسی استعداد قابل توجهی داشت و در سینما از ابراهیم گلستان آموخت. او با حضور در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران، ساخت آثار مستند خود را آغاز کرد و این آثار را در تاریخ سینمای مستند ایران به ثبت رساند. تقوایی فعالیت سینمایی خود را با نخستین فیلم سینمایی‌اش «آرامش در حضور دیگران» آغاز و در مجموع شش فیلم سینمایی، پیش و پس از انقلاب اسلامی، کارگردانی کرد. اکنون و در آستانه شصتمین روز از فقدان این سینماگر بزرگ، به بررسی آثار مستند ناصر تقوایی می‌پردازیم. 
در ادامه، وی با اشاره به امکان بررسی آثار تقوایی از منظر انسان‌شناسی گفت: آثار ایشان را می‌توان با نگاهی انسان‌شناسانه تحلیل کرد. تقوایی نگاه اجتماعی دقیق و ریزبینانه‌ای نسبت به جامعه داشت و از نوعی بصیرت انسان‌شناسی برخوردار بود. 
عربستانی در تشریح دسته‌بندی آثار تقوایی اظهار کرد: فیلم‌های مستند ناصر تقوایی را می‌توان در سه دسته کلی طبقه‌بندی کرد: دسته نخست، آثاری هستند که به مردم‌نگاری می‌پردازند و تلاش می‌کنند پدیده‌ها را از منظر معنا و تفسیری که برای مردم دارند بررسی کنند؛ اینکه یک رفتار یا مناسک در نگاه مردم چه معنا و مفهومی پیدا می‌کند. دسته دوم، آثاری هستند که توجه ویژه‌ای به بستر اجتماعی دارند و با نگاهی جامعه‌شناسانه به تحلیل مناسک و رفتار‌ها می‌پردازند و برای آنها تبیین ارائه می‌دهند؛ نگاهی که برای انسان‌شناسان اهمیت ویژه‌ای دارد. 
او ادامه داد: دسته سوم نیز آثاری هستند که به زندگی روزمره با نگاهی کاملاً اجتماعی می‌پردازند. این آثار همگی از نوعی بینش و بصیرت ویژه برخوردارند. 
وی افزود: علاوه بر دقت در به تصویر کشیدن آداب و رسوم، یکی دیگر از ویژگی‌های آثار تقوایی، ایجاز و اختصار آنهاست. فیلم‌های او به‌نوعی چند صفحه پژوهش مردم‌نگارانه را در زمانی کوتاه به مخاطب ارائه می‌دهند. 
عربستانی در پاسخ به اینکه چه ویژگی شاخص و غالبی در آثار ناصر تقوایی وجود دارد، گفت: تقوایی به دنبال کشف معناست و برای همین در فیلم‌هایش از نریشن‌های طولانی و دقیق استفاده می‌کند. برخی مفاهیم انتزاعی را نمی‌توان صرفاً با تصویر نشان داد، اما نریشن‌های او این مفاهیم را به‌طور کامل منتقل می‌کنند. نریشن در آثار تقوایی معنا پیدا می‌کند و مخاطب با شنیدن آن، داستان و مفهوم را درک می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم کار او این است که فیلم را در نقطه اوج به پایان می‌رساند. 
وی ادامه داد: در بسیاری از آثار او، اوج مناسک با رقص، عروسی یا آیین‌های جمعی همراه است و پس از آن، فیلم به زندگی عادی بازمی‌گردد. نشان دادن آغاز و پایان و بازگشت به زندگی روزمره، از عناصر مهمی است که در آثار تقوایی به‌وضوح دیده می‌شود. شخصیت‌های فیلم‌های او اغلب انسان‌های عادی و معمولی هستند که در لحظه‌ای به اوج می‌رسند، اما پس از شور و هیجان مراسم، دوباره به زندگی آرام و گاه راکد خود بازمی‌گردند؛ زندگی‌ای که اغلب متعلق به اقشار فرودست جامعه است.

برچسب ها: سینما ، فیلم ، فیلمساز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار