جوان آنلاین: دانشجویان هنر و هر کس که گذارش به دانشکدههای هنری افتاده باشد، با کارگاهها و سالنهایی که آثار دانشجویان و هنرجویان کنار هم چیده شده و چند نفری داور و استاد راه میروند و کارها را نگاه میکنند و یکی را بر میدارند و دیگری را نه. هر کسی اصطلاحی دارد. یکی در مواجهه با آثار تکیه کلامش این است که: هستم، نیستم. دیگری میگوید: باشد... نباشد... و شاید یکی هم بگوید: بماند... برود
حالا این برود بماندها و هستم... نیستمها در یک مارتون جشنوارهای مانند هنرها تجسمی جوانان شکل گرفته تا برندگان و برگزیدگان جشنواره معلوم شود و به سکانس پایانی جشنواره برسد.
عصر روز پنج شنبه سوم مهرماه سی و سه نفر از استادان و هنرمندان در رشتههای هنرهای تجسمی در دانشگاه هنر حضور داشتند تا آثار خلق شده هنرجویان در ۱۱ رشته کارگاههای جشنواره سی و دوم هنرهای تجسمی جوانان داوری کنند.
رشتههای هنری جشنواره متعدد و متنوع است و هر گونه کار هنری را در این جشنواره میشود، دید. از یک کار کوچک در قاب ۲۰ در ۳۰ بگیر تا یک اثر مجسمهای بزرگ که باید در حیاط باشد و داوری شود. کارگاه خوشنویسی با استادی احمد مازادی و قطعه شعر فریدون مشیری (من اینجا ریشه در خاکم) و حضور هنرجویان این رشته از استانهای مختلف برگزار شد و علی شیرازی و صداقت جباری کارها را داوری کردند تا برگزیدگان خوشنویسی را در مراسم اختتامیه معرفی کنند.
دانشجویان نقاشی و مجسمه سازی و هر یک از رشتههای هنری با ژوژمان آشنایی کامل دارند. حالا اینجا خودشان حضور ندارند و کارشان است تا داوران داوری کنند.
رشته عکاسی شاید پر تعدادترین بخش جشنواره بود. ۱۷ هنرجوی عکاسی هر کدام دست کم ۲۰ عکس را برای داوری با راهنمایی بهنام صدیقی و داوری مریم تخت کشیان و مهدی مقیم نژاد خلق کردند.
موضوع کارگاه عکاسی موضوع آزاد داشت. با تمرکز بر آدمها، فضا و جزییات.
در رشته سرامیک هنری نیز مدت سه روز هنرجویان مشغول کار بودند و روزهای کارگاه هم بیش از دیگران گاهی بودند تا کارشان را برسانند. صادق باقری استاد کارگاه بود و الهه سادات حسینی و راضیه باوکی هم داورهای این رشته بودند و ۹ اثر سرامیکی را داوری کردند. کارهای سرامیکی با موضوع آزاد بود، اما استاد کارگاه به هنرجویان گفته بود که بر اساس ساخت یک پرتره مفهوم و ایده خود را اجرا کنند.
رشته مجسمهسازی هم از جمله کارهایی بود که هم در داخل کلاسها و هم در کارگاههای جوشکاری و فرزکاری انجام شد. شرکتکنندگان باید در طراحی و ساخت اثر خود یکی از چهار موضوع «خود و فضای اطراف در قالب یک مجسمه»، «آفرینش یا زایش»، «عبور یا رد شدن» و یا «تقابل و تعامل» را انتخاب کنند. ۱۲ اثر در این ۲ روز و نیم تولید شد و کامبیز صبری هنرجویان را راهنمایی کرد و در عصر پنج شنبه به همراه محمدحسین عماد و بهداد لاهوتی این کارها را که موضوع آزاد داشت داوری کردند.
رشته کاریکاتور در این سالها فراز و نشیبهای زیادی داشته و بنا به گسترش مطبوعات و رسانهها توجه به کاریکاتور هم بیشتر شده است. جمال رحمتی با هشت نفر هنرجو در این کارگاه کار کرد که روی موضوع کارتون و کاریکاتور اثر تولید کردند و مجموعا ۲۰ اثر را به همراه احسان گنجی و هادی حیدری داوری کردند.
رشته تصویرسازی در این دوره بسیار چشمگیر بود و هنرجویانی که کارشان نزدیک به کار حرفهای بود در این دو روز و نیم به راهنمایی محمدعلی بنی اسدی داستان ناردون یا سپیدبرفی ایرانی را تصویرسازی کردند و بعضی با تکنیک دستی و بعضی هم دیجیتال کار کردند و کیانوش غریبپور مریم کهوند این کارها را داوری کردند.
در رشته نگارگری نیز با راهنمایی صدیقه احمدی هنرجویان کارهای در زمینه گل و مرغ و تذهیب و نگارگری خلق کردند و در روز پایانی نیز امیر طهماسبی و احسان قایمی آنها را داوری کردند.
رشته طراحی از بخشهای پر چالش بود. تعداد آثار خوب زیاد بود و داوران بر اساس تجربه دیدن آثار هنرجویان و دانشجویان این آثار را داوری کردند. مریم طباطبایی و محمدرضا قربانی به همراه جمال عرب زاده استاد کارگاه طراحی آثار این رشته را داوری کردند.
رشته نقاسی نیز همیشه از بخشهای مهم جشنواره است و جواد نوبهار به همراه علی ذاکری و شهرام کریمی در کارگاهی که به استادی احمد وکیلی برگزار شده بود کارهای هنرجویان را دیدند و داوری کردند.
رشته هنرهای جدید از آن دست بخشهای هنری است که هنر آینده و فردا را شکل میدهد و با آنکه هنوز در ایران شکل مشخص و کاملی پیدا نکرده است، اما طرفداران زیادی دارد و تنوع کار باعث شده تا رسانههای هنری جدید در شاخههای مختلف انجام شود. بهنام کامرانی به مدت ۲ روز و نیم در کارگاهها با هنرجویان کار کرد و ۶ اثر تولید شد که امیر راد و آناهیتا شمیده این کارها را داوری کردند.
سی و دومین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بی تردید در بخش داوری اهمیت زیادی دارد. چرا که در روزهای کارگاه ارتباطی که بین هنرجویان با یکدیگر و استادان رشتههای گوناگون ایجاد شده است مساله مهمی است که در کار آنها هم تاثیر خواهد گذاشت. یکی از امتیازات این جشنواره دقیقا همین مساله چالشهای تولید اثر در مدت ۲ روز و نیم است که تجربه خارق العادهای را برای هنرجویان خلق میکند.
روز جمعه چهارم تیرماه برگزیدگان این جشنواره در مراسم پایانی معرفی خواهد شد و بعد از پایان این دوره از روز ۵ مهر جشنواره بعدی کلید میخورد و یکی از اهداف این دوره رها نکردن همه انهایی است که در این دوره حضور داشتند. چرا که سیاستگذاری جشنواره بر این عقیده است که حضور صرف هنرجویان در این جشنواره خود به معنی برنده و برگزیده شدن در این جشنواره است.