جوان آنلاین: یک شاعر آئینی با تأکید بر اینکه برای سرودن شعر عاشورایی تنها آگاهی صرف از تکنیکهای شعری کافی نیست، گفت: شاعر باید در منابع معتبر تاریخ اسلام و مقاتل مورد وثوق واقعه عاشورا مطالعه کافی داشته باشد.
به گزارش «جوان»، مهدی زارعی درباره روند سرودن شعر آئینی توضیح داد: برای سرودن شعری با موضوعی مثلاً عاشقانه کافی است که شما شاعر و با ظرایف و دقایق شاعری آشنا باشید تا احساسات و عواطف خود را در یکی از قالبهای شعری مثل غزل ابراز کنید، اما در شعر آئینی و بهطور ویژه شعر عاشورایی صرف آگاهی از تکنیکهای شعری کافی نیست و شاعر باید در منابع معتبر تاریخ اسلام و مقاتل مورد وثوق واقعه عاشورا مطالعه کافی داشته باشد.
شاعر مجموعه «من مات من العشق» با اشاره به ضرورت رعایت بعضی از خط قرمزها برای سرودن شعر آئینی گفت: شاعر برای سرودن شعر آئینی باید خط قرمزها را در هر دو بعد لفظ و معنای سرودههای خود مدنظر داشته باشد. به عنوان مثال، همانطور که باید از غلو کردن در وقایع و اعمال و رفتار اهل بیت (ع) پرهیز کرد، باید از به کار بردن عباراتی که باعث تنزل جایگاه قدسی آن حضرات میشود نیز بپرهیزیم.
زارعی در گفتوگو با ایرنا در ارزیابی آثار و کتابهایی که در حوزه شعر عاشورایی منتشر شده است، گفت: مطالعه جامعی در این زمینه نداشتهام و نمیتوانم بهطور قطع به یقین اظهارنظر کنم، اما در حد تورقی که انجام دادهام، مشکل اصلی آثار عاشورایی فقدان عنصر «خلاقیت» در آثار و شبیه بودن فضای ذهنی شاعران به یکدیگر است، بهطوریکه اگر اثری را از یک کتاب حذف و در کتاب دیگری قرار دهیم، اتفاق خاصی نمیافتد و این جابهجایی قابل تشخیص نیست. این نشاندهنده محروم بودن اغلب شعرا از یک منظومه «ذهنی-زبانی» منسجم و مستقل است.
این شاعر آئینی با اشاره به سطحی و شعاری بودن تعداد قابل توجهی از آثار توضیح داد: این اشعار به منظور جلب مخاطب حداکثری در هیئات است که باعث میشود شاعر و بهتبع آن شعر دچار افت و نزول شوند، به جای آنکه دست مخاطب را بگیرند و به سطوح بالاتری ارتقا دهند.
او با تأکید بر اینکه در بین شاعران جوان هم افراد علاقهمند و با استعداد وجود دارند، افزود: این افراد میتوانند ادامهدهنده این راه باشند، اما این راه، مسیری نیست که بشود یک شبه ره صد ساله را پیمود، بلکه راهی است که نیاز به مطالعه آثار بزرگان شعر و ادب در همه زمینه، مطالعه آثار تاریخی، دینی و مذهبی، نقد و بررسی آثار کلاسیک و معاصر دارد. ارتباط با اساتید معتبر و شرکت در دورههای آموزشی هم میتواند در کنار مطالعات شخصی کمککننده باشد.
به گفته شاعر مجموعه «کابوس شاخههای شکسته» در ارتباط با اساتید حوزه شعر به شدت باید از مجیزگویی و چاپلوسی پرهیز کرد، چراکه رفتارهای اینچنینی در تضاد کامل با سیره اهل بیت (ع) است که ما به عنوان شاعر آئینی سنگ آن بزرگواران را به سینه میزنیم. زارعی با اشاره به بودجه کلان برخی ارگانها و نهادها در زمینههای هنری و ادبی توضیح داد: یکی از وظایف اصلی این ارگانها نظارت دغدغهمند بر ترانههایی است که در هیئات و دستهها خوانده میشود. این ترانهها در سیطره دایره محدود چند نفری قرار دارند که همه تریبونها و رسانههای مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری را در اختیار دارند، همیشه و همه جا هستند و چهرهنمایی میکنند.
این شاعر ادامه داد: در یک برنامه نفر شماره یک میزبان است و نفر شماره دو میهمان برنامه و در یک شبکه دیگر همین دو نفر مجدداً حضور دارند، فقط جای میزبان و میهمان عوض شده است. در جشنواره کلان ملی چند نفر ثابت به ترتیب دبیر و داور هستند و بودجهها را سر سفرهای که پهن است به نوبت تقسیم میکنند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...
او با تأکید بر اینکه شاعراهل بیت (ع) نه فقط درمتن شعر که در متن زندگ و سلوک شخصی و اجتماعی خود هم باید اهل بیتی باشد، ادامه داد: اگر مواردی همچون تزکیه نفس و مسائلی از این قبیل برای دیگران مستحب باشد، برای شاعر آئینی از نان شب هم واجبتر است.