جوان آنلاین: افزایش قیمت خودرو، داد همه کاربران شبکههای اجتماعی را بلند کرد. کاربران «خودرو» را به ترند شبکههای اجتماعی تبدیل کردند. آنها به گفتهای از دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در جریان رقابتهای انتخاباتی اشاره کردند. پزشکیان در انتخابات گفته بود: «ماشین ۲۰هزار دلاری را ۱۰۰هزار دلار به مردم میفروشیم. چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودروهایی که تولید کردیم.» کاربران این جمله را یادآوری کردند و از پزشکیان خواستند به گفته خود پایبند باشد. در ادامه بخشهایی از واکنشهای کاربران را مرور کردهایم.
کمال حسینپور، نماینده پیرانشهر و سردشت:
امروز در سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس سؤال از وزیر صمت در خصوص عملکرد خودروسازان کلید خورد. انحصاری که در بازار خودرو کشور وجود دارد باعث شده، دست شرکتهای خودروسازی در ظلم به مردم باز باشد. آنها محصولات بیکیفیت را به هر قیمتی که بخواهند میفروشند و خدا را بنده نیستند.
میثم مهرپور:
دولت مسیر بد و خطرناکی را آغاز کرده است. مسیر گران کن ادامه بده. افزایش ۳۰درصدی قیمت خودرو آخرینش نخواهد بود. وقتی در لایحه بودجه ۱۴۰۴، بودجه شرکتهای دولتی ۵۰درصد افزایش داشت معلوم بود سیاست این است: از #جیب_مردم برای بقای شرکتها و مجموعهها هزینه میکنیم و ادامه میدهیم.
سکینه اشرفی:
سؤال اینکه شرکت معظم ایران خودرو که یک سالونیم پیش، در سامانه خودرو پیش فروش کردند با موعد تحویل تابستان ۱۴۰۳ و نیمی از مبلغ را هم گرفتهاند و تاکنون تحویل ندادند، با چه قیمتی به خریدار قرار است خودرو تحویل دهند؟ اساساً خودرویی تحویل میدهند؟ #ایران_خودرو
بهرام پارسایی:
آقایپزشکیان! این چه بازاری است که خودرویی که گفتید چهاربرابر به مردم تحمیل میشود باز گرانتر شد؟ روزی که گفتید نمیگذارند خودرو وارد شود و خودروی داخلی را در خارج یک چهارم این قیمت هم نمیخرند، اختیار قانونی نداشتید. ولی امروز هم میتوانید هم موظفید به این ظلم پایان دهید.
محمد پارسی:
هیوندا با ۵٧ هزار نیرو؛ ۶ میلیون خودرو درسال تولید میکند و ایرانخودرو با ۸۰هزار نفر نیرو؛ ۵۰۰هزار دستگاه. تویوتا از هر خودرو ۲هزارو۵۰۰ دلار سود میکند و تولید کننده ایرانی روی هر خودرو ۱۰هزار دلار. کیفیت خودروها بماند! چرا باید هزینه این صنعت ورشکسته از جیب و جان ملت پرداخته شود؟
سیامک قاسمی:
افزایش قیمت خودرو به قیمت کارخونه، چیز عجیبی نیست، اما اینکه قیمتها را زیاد کردیم که سود دلال در جیب تولیدکننده برود از اساس توهم است. تا زمانی که فروش بر اساس لاتاری است و امکان عرضه و فروش کامل و به روز محصولات فراهم نیست، حاشیه دلال سر جای خودش است و قیمتها در همه بخشها افزایش پیدا میکند.
حمیدرضا صالحی:
با قیمتهای جدید ایران خودرو قیمت تارا V۴ حدود ۹۰۰ میلیون میشه. با ارز نیمایی ۵۰هزار تومنی میشه ۱۸هزاردلار. هم رده خودرهایی از تیگو ۸ پرو چینی و فیدیلیتی پرستیژ گرفته تا کیا فورت و نیسان ورسا. واقعاً اگر تعرفه برای واردات نبود کسی تارا، شاهین و ریرا میخرید؟ تازه زیانده هم هستند.
کاربری با نام «احسان»:
ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند! چون محصولات با کیفیت تولید میکنند دولت هم بهشون ناز شست میده. قیمت مطابق با سال ۲۰۲۴ میلادی تکنولوژی مطابق با دهه ۹۰ میلادی! هیچوقت خودروی داخلی نخریدم و نخواهم خرید.
مهدی پناهی:
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت میگوید، ایران خودرو و سایپا ورشکسته هستند؛ خودروها را افزایش قیمت دادیم تا به جای جیب دلال به جیب کارخانه برود. این واقعیت که سود به جیب دلال میرفت هم همان حکایت چوب و پیاز است! هم مردم و هم خودروساز ضرر میکردند.