کد خبر: 1212855
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین رویکرد ویژه دولت سیزدهم برای پرداختن به اقتصاد دریا روند بسیار خوبی در بوشهر به عنوان دارنده بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس ایجاد شده است. 
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین:  وجود ۹۳۷ کیلومتر مرز ساحلی با خلیج فارس در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد سواحل استان بوشهر، لزوم توسعه متوازن و پایدار بنادر این استان را مهم جلوه داده است. با این حال طی سال‌های گذشته کمتر به بنادر شمالی این استان توجه شده است. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم عنوان شد بخشی از مسیر توسعه استان بوشهر با رشد «اقتصاد دریاپایه» محقق می‌شود و بر همین اساس نیازها، طرح‌ها و برنامه‌ها در یک افق مشخص دیده شد. ارتباط بنادر بوشهر با بنادر کشور‌های حوزه خلیج فارس از بهترین اقداماتی است که هم اکنون در دستور کار است و آنطور که مسئولان عنوان می‌کنند با توسعه زیرساخت‌ها، بندر بوشهر به بنادر نسل سوم ارتقا می‌یابد. 
 
با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین رویکرد ویژه دولت سیزدهم برای پرداختن به اقتصاد دریا روند بسیار خوبی در بوشهر به عنوان دارنده بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس ایجاد شده است. 
در این بین بندر بوشهر با ۵۷ هکتار، کمترین مساحت را در بین بنادر کشور دارد که با تصمیمی اساسی و با هدف توسعه مجتمع بندری نگین مرکز این استان هدفگذاری شد. 
توافق اولیه با قطری‌ها برای ساخت بندر در جنوب استان، اجرای بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال طرح در بنادر بوشهر و سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی حکایت از روند شتابان توسعه بنادر استان بوشهر در دولت سیزدهم دارد. 
در کنار مؤلفه واردات ۹۵ درصدی و صادرات ۸۵ درصدی کشور از طریق بنادر و اهمیت بوشهر به عنوان یک استان ساحلی به لحاظ حمل و نقل دریایی و تجارت، دولت توجه ویژه‌ای به ارتقای زیرساخت‌های بندری این استان با یک نگاه متوازن و استفاده از همه ظرفیت‌ها دارد. 
با توجه به ظرفیت مناسب بنادر شمالی در بوشهر در دو بخش صیادی و تجارت، دولت با یک اراده جدی توسعه و ارتقای زیرساخت‌های این بنادر را دنبال می‌کند که بخش عمده‌ای از طرح‌های این برنامه آغاز شده است. 
مدت‌هاست توسعه بنادر «گناوه»، «دیلم» و «ریگ» از جمله مطالبات بوشهری‌ها و به خصوص ساکنان این مناطق بوده ولی پاسخی به آن داده نشده است، اما حالا استاندار بوشهر عنوان می‌کند پس از یک کار کارشناسی و با حمایت دولت سیزدهم کار‌ها وارد مراحل اجرایی شده است. 
احمد محمدی‌زاده می‌گوید: «پس از پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰، با هدف ساماندهی فعالیت‌های تجاری، گمرکی و صیادی، طرح جامع بنادر شمالی استان بوشهر شامل بنادر «گناوه»، «دیلم» و «ریگ» در سازمان بنادر و دریانوردی کشور مصوب شد و با انجام یکسری پیش‌زمینه‌ها، مراحل اجرایی آن در دستور کار است.»
به گفته این مسئول، دولت سیزدهم مصمم است در یک قالب برنامه‌ای ۱۵ ساله و طی سه مرحله اقدام به ارتقای زیرساخت‌های بندری «گناوه»، «دیلم» و «ریگ» کند. 
وی با بیان اینکه ارزیابی‌های انجام شده از زیرساخت بندر گناوه نشان می‌دهد دارای فضای ۱۷ هکتاری است که امکان ایجاد یک مسیر دریایی موازی با شرایط موجود به وسعت ۴۰ هکتار برای این بندر وجود دارد، تصریح می‌کند: «احداث موج شکن توده سنگی، اصلاح و بهسازی رمپ «بندینگ مرافت»، اجرای دائم استحصال اراضی، احداث اسکله جست‌وجو و نجات دریایی، احداث پد بالگرد و ایجاد تأسیسات عمومی شامل آب، برق، فاضلاب و مخابرات در فاز نخست ارتقای زیرساخت‌های بندر گناوه دیده شده است. ضمن اینکه در بنادر «دیلم» و «ریگ» نیز همین زیرساخت‌ها همراه یکسری امکانات بیشتر انجام می‌شود.»
 
 همکاری با بنادر همسایه
بندر بوشهر دارای ظرفیت‌های بالا و ویژه‌ای در حوزه دریایی و بندری است که این مهم لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان را می‌طلبد. 
آنطور که شواهد نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌ها در بوشهر به سمتی می‌رود که مسئولان معتقدند با توسعه زیرساخت‌ها، بندر بوشهر به بنادر نسل سوم ارتقا می‌یابد. 
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مجتمع بندری نگین در فاز نخست در سطح ۴۰ هکتار اجرا و از طریق راه دسترسی سه کیلومتری به بزرگراه خلیج فارس متصل شده است. 
سیاوش ارجمندزاده معتقد است با احداث دایک حفاظتی که به موازات این راه دسترسی ایجاد شده است امکان توسعه این بندر تا ۴۰۰ هکتار وجود دارد. 
یکی از اتفاقات خوبی که در بوشهر در حال رخ دادن است ارتباط بنادر آن با بنادر کشور‌های حوزه خلیج فارس است. 
ارتباط تجاری و اقتصادی کنگان به عنوان بندر معین کشور با بندر دمام عربستان یکی از این کارهاست. 
کنگان کوچک‌ترین شهرستان استان بوشهر از لحاظ وسعت است ولی از لحاظ جمعیت، سومین شهرستان با تراکم جمعیتی ۲۴۰ نفر در هر کیلومتر مربع است. 
وجود معدن، گردشگری ساحلی، کشاورزی، صنعت و آبزی‌پروری از مزیت‌های مهم اقتصادی کنگان به شمار می‌آید که باید با برنامه‌ریزی درست استفاده بهینه از این موقعیت‌ها داشت. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه طرح گردشگری دریایی کنگان از طرح‌های منحصر به فرد جنوب کشور است که با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی اجرایی و عملیاتی شده است و تحولی در گردشگری ایجاد می‌کند، می‌گوید: «اسکله بندر کنگان با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اجرایی شده که تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.»
علی باستین با بیان اینکه با تکمیل این طرح، لندیگرافت‌های چند هزار تنی پهلوگیری می‌کنند و کنگان به عنوان بندر معین کشور با بندر دمام عربستان ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار می‌کند، می‌افزاید: «برای ساماندهی صنایع آلاینده به بیرون شهر و متناسب با ظرفیت شهرستان، زون بندی شهرک صنعتی کنگان اصلاح و این شهرک به‌شهرک صنفی، گردشگری، تجاری و صنعتی تبدیل شده است.»
آنطور که مسئولان بوشهری اعلام کرده‌اند با توجه به نیاز کنگان به آب و برق، از اجرای طرح نیروگاه خورشیدی و آب شیرین کن در این شهرستان حمایت شده و از سرمایه‌گذاران برای حضور در این عرصه‌ها دعوت به عمل می‌آید. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه ۸۳میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ برای شهرستان کنگان تصویب شده است از فرماندار می‌خواهد به تشکیل پرونده‌ها و پرداخت تسهیلات، سرعت بخشد و می‌گوید: «هفت طرح اقتصادی با سرمایه گذاری ریالی ۳۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ارزی هزار و۵۰۰ میلیون دلار با اشتغالزایی هزار و ۵۰ نفر در دهه فجر افتتاح یا اجرایی می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار