کد خبر: 1198697
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کارشناس علم و فناوری در گفتگو با «جوان»:
اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری آن‌ها با صنایع بزرگ کشور در تولید فناوری و تجهیزات قابل اغماض نیست. این مشارکت نقشی حیاتی در توسعه بخش صنعتی ایفا و به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی و خودکفایی عمل می‌کند. با اجرای سناریوی بومی‌سازی، این صنایع می‌توانند از قدرت دانش و فناوری برای تثبیت خود به عنوان بازیگران کلیدی در بازار جهانی استفاده کنند.
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: کارشناس حوزه علم و فناوری معتقد است همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ کشور نقش محوری در تولید فناوری و تجهیزات دارد. با بومی‌سازی این فرایندها، مزیت‌های متعددی از جمله خودکفایی، صرفه‌جویی ارزی، فرصت‌های صادراتی، کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان تولید، خنثی‌سازی تحریم‌ها، ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان حاصل می‌شود. با بهره‌گیری از قدرت دانش و فناوری، صنایع بزرگ می‌توانند خود را به عنوان بازیگران کلیدی در بازار جهانی معرفی‌کنند و از توسعه بلندمدت صنعتی و رشد اقتصادی اطمینان حاصل کنند.

اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری آن‌ها با صنایع بزرگ کشور در تولید فناوری و تجهیزات قابل اغماض نیست. این مشارکت نقشی حیاتی در توسعه بخش صنعتی ایفا و به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی و خودکفایی عمل می‌کند. با اجرای سناریوی بومی‌سازی، این صنایع می‌توانند از قدرت دانش و فناوری برای تثبیت خود به عنوان بازیگران کلیدی در بازار جهانی استفاده کنند.
علی خسرویان، کارشناس حوزه علم و فناوری در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت سازوکار تولید بار اول گفت: تولید بار اول و سازوکار مرتبط با بومی‌سازی تجهیزات راهبردی صنعت، یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین سازوکار‌های تجربه شده بومی‌سازی است. یکی از مزیت‌های اولیه دانش‌بنیان صنایع بزرگ کشور، دستیابی به خودکفایی در فرایند تولید است. این صنایع با تکیه بر دانش و تخصص بومی می‌توانند وابستگی خود را به فناوری و تجهیزات خارجی کاهش دهند. توانایی تولید فناوری و تجهیزات در داخل، زنجیره تأمین پایدار را تضمین می‌کند، خطر کمبود را از بین می‌برد و استقلال و انعطاف‌پذیری را در برابر اختلالات خارجی تقویت می‌کند. وی افزود: همچنین توسعه و حفظ پایگاه دانش در صنایع بزرگ کشور امکان صرفه‌جویی قابل توجهی را در ارز فراهم می‌کند. تولید محلی به جای تکیه بر واردات برای فناوری و تجهیزات که اغلب نیازمند مبادلات ارزی گران قیمت است، تضمین می‌کند منابع مالی در اقتصاد ملی باقی می‌ماند. این امر می‌تواند به تثبیت نرخ ارز، کاهش فشار‌های تورمی و در نهایت رشد اقتصادی کمک کند.
خسرویان در مورد دیگر مزایای تولید بار اول گفت: بومی‌سازی موفقیت‌آمیز تجهیزات و فناوری نه تنها پاسخگوی تقاضای داخلی است بلکه فرصت‌هایی را برای صادرات نیز فراهم می‌کند. با تولید محصولات باکیفیت و رقابتی، صنایع بزرگ کشور می‌توانند به بازار‌های جهانی راه پیدا و درآمد ارزی ایجاد کنند و تنوع اقتصادی را ارتقا دهند. علاوه بر این، صادرات فناوری و تجهیزات، شهرت بین‌المللی کشور را افزایش می‌دهد و موقعیت آن را به عنوان یک تأمین‌کننده قابل اعتماد تقویت و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب می‌کند.
وی اظهار داشت: همچنین بسیاری از کشور‌ها با محدودیت‌ها و تحریم‌هایی روبه‌رو هستند که دسترسی آن‌ها به تجهیزات استراتژیک راهکار خاص را محدود می‌کند. صنایع بزرگ با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید می‌توانند بر این چالش‌ها فائق آیند و هزینه‌های تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. خودکفایی به دست آمده از طریق بومی‌سازی امکان اجتناب از هزینه‌های گران واردات، مالیات‌ها و تأخیر‌های احتمالی ناشی از تنش‌های سیاسی یا اختلافات تجاری را فراهم می‌کند. این موضوع به شرکت‌ها اجازه می‌دهد قیمت‌های رقابتی را حفظ کنند، سودآوری را افزایش دهند و در برابر شوک‌های خارجی انعطاف پذیرتر شوند.
این کارشناس حوزه علم و فناوری ادامه داد: تحریم‌های اعمال شده بر فروش تجهیزات استراتژیک به یک کشور می‌تواند توسعه صنعتی آن کشور را با چالش‌های مهمی مواجه کند، اما صنایع بزرگ با توسعه دانش‌بنیان و بومی‌سازی تولید چنین تجهیزاتی می‌توانند تأثیر این تحریم‌ها را خنثی کنند. این استراتژی امکان رویارویی هدفمند را فراهم می‌کند، زیرا شرکت‌ها می‌توانند بر توسعه و تولید فناوری و تجهیزاتی که تحت تحریم هستند، تمرکز کنند. با تسلط بر تولید این اقلام حیاتی در داخل، اثرات تحریم‌ها به حداقل می‌رسد و صنایع را قادر می‌سازد به فعالیت خود ادامه دهند و مسیر رشد خود را حفظ کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار