کد خبر: 1188755
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
خاطرات شهید آیت‌الله محمدرضا مؤیدی‌قمی در یک نگاه
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، خاطرات زنده‌یاد آیت‌الله حاج‌شیخ محمدرضــــــا مؤیدی‌قمی را در خود دارد که پس از شهادت وی منتشر شده است. این مجموعه از سوی حسین مهدیه تدوین گشته و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آن را روانه بازار کتاب کرده است.
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، خاطرات زنده‌یاد آیت‌الله حاج‌شیخ محمدرضــــــا مؤیدی‌قمی را در خود دارد که پس از شهادت وی منتشر شده است. این مجموعه از سوی حسین مهدیه تدوین گشته و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آن را روانه بازار کتاب کرده است. تارنمای ناشر در یادداشتی کوتاه، محتوای کتاب را به ترتیب پی‌آمده معرفی نموده است:
«همزمان با سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب خاطرات شهید آیت‌الله محمدرضا مؤیدی‌قمی، معلم اخلاق و از شهدای فاجعه منا با عنوان مهاجر‌الی‌الله از سوی مؤسسه
فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، روانه بازار کتاب شد. در برشی از مقدمه این اثر آمده است: خاطرات آیت‌الله مؤیدی فارغ از ابعاد آموزنده معنوی، از این منظر که بخش اصلی حوادث آن در فضای اختناق‌آمیز پس از دستگیری امام خمینی روی داده است، قابل توجه می‌نماید و بازخوانی خاطرات ایشان، می‌تواند زوایای جدیدی از روند مبارزه با رژیم پهلوی را بازگو کند. این کتاب برگرفته از ۲۶ جلسه گفتگو با آیت‌الله مؤیدی، مرجع تقلید، عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر و یکی از استادان برجسته حوزه‌های علمیه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. مهاجر‌الی‌الله مشتمل بر ۹ فصل می‌باشد که هشت فصل ابتدایی آن، خاطرات آیت‌الله مؤیدی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۷ و دوران پیروزی انقلاب اسلامی است و فصل انتهایی، به دوران بعد از پیروزی انقلاب و مسئولیت‌های ایشان در آن دوره می‌پردازد. فصل اول مشتمل بر شرح مختصری از پیشینه خانوادگی، کودکی، تحصیلات، ورود به حوزه علمیه، وضعیت سیاسی- اجتماعی آن زمان و بررسی جایگاه حوزه علمیه است. فصل دوم به زعامت آیت‌الله بروجردی در حوزه علمیه قم می‌پردازد و فصل سوم و چهارم کتاب شامل خاطرات آیت‌الله شهید مؤیدی از مبارزات نهضت اسلامی، از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ می‌باشد. واکنش امام خمینی به پیشنهاد زعامت حوزه علمیه بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در فصل سوم به آن پرداخته می‌شود. در فصول پنجم و ششم، خاطرات آیت‌الله مؤیدی از دوران تبعید امام خمینی و فعالیت‌های ایشان در آن دوره، از جمله برگزاری دعای توسل در جهت مبارزه با رژیم پهلوی و زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام امام و وقایعی که با برگزاری این مراسمات برای ایشان رخ داده، پرداخته شده است. محور فصل هفتم این کتاب، تحلیل و بررسی کلی اوضاع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، همراه با خاطراتی درباره آیت‌الله سعیدی، آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی و دکتر علی شریعتی می‌باشد. در فصل هشتم این اثر نیز نحوه شهادت آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی، علل شتاب گرفتن انقلاب و حوادث منتهی به پیرزوی انقلاب اسلامی، بررسی شده است. فصل آخر کتاب هم شامل خاطرات راوی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، ورود امام به وطن به همراه بیان مسئولیت‌های ایشان، در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد. مهاجر‌الی‌الله از سوی حسین مهدیه تدوین و از سوی مؤسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در هزار نسخه و با قیمت ۲۳ هزار تومان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار مخاطبان قرار گرفت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار