کد خبر: 1179426
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
عضویت اوکراین در ناتو، همچنان به عنوان موضوع حساس متحدان غربی این کشور باقی مانده و بسیاری از کشور‌های عضو ناتو، همچون فرانسه، آمریکا و آلمان نگران عواقب عضویت اوکراین در ناتو هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از نورنیوز، روز سه‌شنبه، «استیان جنسن»، رئیس دفتر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست و مباحثه‌ای در جنوب نروژ گفت: اوکراین می‌تواند در ازای عضویت در ناتو از حق و تمامیت ارضی خود بگذرد. کی‌یف باید به تنهایی شرایط، نحوه و زمان مذاکره را مشخص کند.

او در پاسخ به سؤالاتی درباره شرایط دست‌یابی صلح توسط اوکراین و احتمال سپرده شدن برخی از مناطق ارضی این کشور به روسیه گفت: در حال مذاکره و بررسی موقعیت و جایگاه اوکراین در دوران پساجنگ و در همین لحظه، در حال بررسی مسئله واگذاری برخی از مناطق اوکراین و تمامیت ارضی این کشور به روسیه هستیم.

او در ادامه گفت: این راه‌کار، یکی از راه حل‌های احتمالی بحران کنونی است و خواست جامعه جهانی، عدم تکرار و وقوع دوباره جنگ است. جنسن در ادامه سخنان خود به چالش‌های گسترده و فراگیر پیشِ روی ارتش روسیه برای تصرف مناطق جدید اوکراین اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین سوال کنونی، توانمندی یا عدم توانمندی اوکراین برای پس گرفتن مناطق تصرف شده خود از روسیه است.

اما سخنان بحث برانگیز جنسن، ناتو را آماج انتقادات شدید مقامات اوکراین و دولت این کشور قرار داده است.

در همین راستا، روز سه‌شنبه، «میخائیل پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین در واکنش به سخنان رئیس دفتر دبیرکل ناتو در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق نوشت: تبادل حق حاکمیت و تمامیت اراضی اوکراین با عضویت و دریافت چتر حفاظتی ناتو ایده و راه‌کار غیرمنطقی و مضحکی است و به معنای انتخاب عامدانه و آگاهانه شکست دموکراسی و تشویق جرایم جهانی، اقدامات ستیزه‌جویانه و حمایت و پاسداری از حکومت روسیه است. در نهایت، پیروی از این راه‌کار، به معنای نابودی قوانین بین‌المللی و انتقال جنگ به نسل‌های آینده است.

او در ادامه نوشت: تنها و فقط به شرط شکست محرض و گسترده پوتین، حکومت روسیه دچار تغییر خواهد شد. در غیر این صورت، مجرمان جنگی با عواقب جرایم خود روبرو نمی‌شوند و با افزایش جاه‌طلبی‌های روسیه، جنگ بازخواهد گشت. هرگونه تلاش برای حفظ نظم جهانی از طریق دست‌یابی به "صلحی بد" به پیروزی پوتین منجر می‌شود و پیروزی او در جنگ، فراهم آورنده صلح در جهان نیست، بلکه این مسئله فقط به گسترش جنگ و عدم شفافیت در سراسر جهان منجر خواهد شد.

پودولیاک در ادامه متن انتقادی خود خواستار افزایش و تسریع ارسال محموله‌های تسلیحاتی کشور‌های اروپایی و کشور‌های عضو ناتو به اوکراین شد و پرسید: چرا به جای ارائه چنین پیشنهاد و راهکار‌هایی هم‌راستا با خواسته‌های روسیه، روند ارسال محموله‌های تسلیحاتی خود به اوکراین را سریع‌تر نمی‌کنید؟

از سوی دیگر اما؛ دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه با پیشنهاد و فرضیه جنسن موافقت کرد و گفت: ایده پیشنهادی درباره عضویت اوکراین در ناتو به ازای واگذاری برخی از مناطق این کشور به روسیه، موضوع جالب و حایز اهمیتی است، اما نکته قابل توجه این است که همه زمین‌های مورد ادعای کی‌یف شدیداً مورد مناقشه هستند. اوکراین باید برای عضویت در ناتو، کی‌یف، پایتخت باستانی و تاریخی روسیه را رها کرده و پایتخت خود را با موافقت لهستانی‌ها، به لووف منتقل کند.

تاکنون، اوکراین در عملیات ضدتهاجمی خود علیه نیرو‌های روسیه شکست خورده و همزمان با پیشروی گسترده نیرو‌های روس در شهر‌هایی همچون کوپیانسک و لیمان، واقع در شرق اوکراین، نیرو‌های اوکراین فقط موفق به پس گرفتن دو مایل مربع شهر نابود شده باخموت شده‌اند.

عضویت اوکراین در ناتو، موضوع حساس متحدان غربی این کشور باقی مانده و بسیاری از کشور‌های عضو ناتو، همچون فرانسه، آمریکا و آلمان نگران عواقب عضویت اوکراین در ناتو و تشدید تنش‌های کنونی هستند و تازه‌ترین سخنان جنسن به تنش‌زدایی و کاهش شدت حساسیت این مسئله کمکی نکرده است. برعکس، سخنان او و انتقادات گسترده اوکراین به ایده پیشنهادی‌اش، رئیس دفتر دبیرکل ناتو را به عذرخواهی رسمی و عقب‌نشینی از پیشنهادات خود وادار کرده است.

او گفته: نباید ایده خود را با آن شیوه و طرز بیان، ابراز می‌کردم و این یک اشتباه بود. تصمیم‌گیری در این باره کاملاً برعهده اوکراین است و در این لحظه، مهمترین مسئله، حمایت از اوکراینی‌ها است.

حتی برخی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی به شرط ناشناس باقی ماندن، جنسن را آماج انتقادات خود قرارداده‌اند.

در همین راستا یک دیپلمات اروپایی گفت: سخنانش اشتباه محض بود. جنسن از حق اجرایی لازم برای اظهارنظر در چنین مسائلی را ندارد و قطعاً، پیشنهاد چنین طرحی، به اوکراین کمکی نمی‌کند.

منبع: نورنیوز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار