کد خبر: 1179047
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
طبق گزارش خزانه‌داری کشور، در سال گذشته 92 درصد از تکالیف بودجه‌ای فروش نفت و گاز محقق شده است که نشان می‌دهد، پول نفت ایران در شرایط تحریم به طور کامل به کشور بازمی‌گردد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، صادرات نفت ایران جهش یافت و طبق آخرین آمار موسسه کپلر به 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است، اما سوال اساسی این است که آیا در شرایط تحریم درآمد نفتی ایران به کشور بازمی‌گردد و وصول می‌شود؟

روز گذشته داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «طبق قانون بودجه باید در 4 ماه نخست سال درآمد نفتی ما بالغ بر 248 هزار میلیارد تومان می‌رسید و آنچه که تحقق پیدا کرده است 105 همت است». بعد از این اظهار نظر، حال دوباره این شبهه تکراری مطرح شده که پول نفت در شرایط تحریم برنمی‌گردد!

در این باره اما چند نکته وجود دارد: اولا خود رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه توضیح می‌دهد که «به دلیل شرایط تحریم تحقق درآمدها زمان‌بر است و تا درآمد فروش در اختیار ما قرار بگیرد مسیری باید طی شود» که متاسفانه این بخش از مصاحبه با شیطنت برخی رسانه‌ها سانسور شده است. پس تحریم و استفاده از شبکه تراستی منجر شده که درآمدها کمی با تاخیر وصول شوند نه اینکه وصول نشوند.

ثانیا فروش نفت و حصول به درآمدهای نفتی در شرایط غیرتحریمی نیز حداقل 3 ماه زمان می‌برد و تاخیر وصول درآمدها نسبت به فروش نفت اتفاقی طبیعی است و این موضوع به معنای عدم وصول درآمد نفتی نیست.

ثالثا طبق قانون بودجه سال 1402، میزان صادرات و قیمت نفت ایران به ترتیب معادل 1.4 میلیون بشکه در روز و 85 دلار بر بشکه تعیین شده است. وزارت نفت هر چند توانسته میانگین میزان صادرات نفت را به حدود 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما طبق آمار اوپک قیمت نفت سنگین ایران تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت از ابتدای سال 1402 تا پایان تیرماه به طور میانگین 79.5 دلار بر بشکه بوده است. 

با فرض تخفیف حدود 10 دلاری به ازای هر بشکه نفت ایران، قیمت هر بشکه نفت ایران کمتر از 70 دلار محاسبه می‌شود که فاصله آن با قیمت تعیین شده در قانون بودجه (85 دلار)، از دیگر دلایل نرسیدن درآمد نفتی 4 ماهه امسال به رقم مصوب است. یعنی ایران به میزان موردنظر بودجه نفت فروخته است، ولی به دلیل افت قیمت جهانی نفت، درآمد ارزی ایران طبق پیش‌بینی بودجه محقق نشده نه اینکه درآمد وصول نشده باشد.

رابعا سال گذشته نیز در برهه‌های مختلفی موضوع مربوط به عدم وصول منابع نفتی ایران مطرح می‌شد، ولی در پایان سال طبق گزارش خزانه‌داری کل کشور 92 درصد از تکالیف بودجه‌ای فروش نفت و گاز محقق شد. پس به دلایل مختلف موضوع عدم بازگشت پول نفت در تحریم صحت ندارد.

نکته پایانی و خامسا اینکه اساسا در شرایط تحریم، درآمد نفتی ایران با شبکه تراستی به طور کامل وصول می‌شود و پول‌های بلوکه شده مربوط به فروش نفت در شرایط غیرتحریم و دریافت پول نفت با حساب‌های رسمی تحت نظارت آمریکاست.

پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در مصاحبه 11 بهمن سال 99 به بازگشت کامل پول نفت در شرایط تحریمی تاکید کرده و گفته بود: ما در دوره تحریم طلبی نداریم و طلب‌های نفتی برای دوره پیش از تحریم است، زیرا آنها در سیستم رسمی بوده و باقی مانده و در عراق، کره‌جنوبی، ژاپن و امارات مسدود شده است.

اخیرا جواد اوجی وزیر نفت گفت: تولید نفت ایران اکنون به 3 میلیون 190 هزار بشکه رسیده است و این رقم تا پایان مردادماه به 3 میلیون 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید. از ابتدای دولت سیزدهم حتی یک سنت از درآمدهای نفتی مسدود نشده است و همگی را دریافت کرده‌ایم.

در مجموع بنابر شواهد و گزارشات رسمی متعدد، وصول درآمدهای نفتی در دوران تحریم به طور کامل صورت می‌گیرد و اختلاف میزان وصول در 4 ماهه نخست امسال نسبت به تکلیف بودجه مربوط به افت قیمت جهانی نفت و زمانبر بودن وصول پول نفت بعد از فروش نفت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار