کد خبر: 1176030
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
 

 یکی از کاربران توئیتری در رشته توئیتی با طرح این پرسش که قرار است چه اتفاقی در دنیا بیفتد، آمریکا از چه میترسد، نوشت:

واشنگتن پست امروز نوشت دولت بایدن به دنبال طرحی است تا از طریق آن سازمان ملل را تقویت کرده و به اعضای آن قدرت بیشتری دهد، تا جایی که حتی به بعضی کشور‌های دیگر نیز عضویت دائم [اما بدون حق وتو]اعطا گردد!

تغییر در ساختار سازمان ملل خواسته‌ی دیرین بسیاری از کشور‌هایی بوده که غالب اوقات حقوق مسلم شان با کارشکنی ابرقدرت‌ها تضییع گردیده و همواره با مقاومت اعضای دائم از جمله همین آمریکا مطالباتشان بی نتیجه رها شده است.

اما آمریکا را چه شده که حالا خود پیشنهاد چنین تغییراتی را میدهد؟

به نظر میرسد ایالات متحده علیرغم مقاومت‌های زیاد برای جلوگیری از تغییر در نظم جهانی، پذیرفته است که نظام تک قطبی در حال فروپاشی است، و چنانچه این اتفاق بیفتد، سازمان ملل نیز دیگر آن کارکرد همیشگی را نخواهد داشت و ممکن است که به تدریج در معرض فروپاشی یا بی اثر شدن قرار بگیرد.

از آنجایی که آمریکا با استفاده از امتیاز میزبانی، عضویت دائم، و برخورداری از حق وتو، همواره از سازمان ملل استفاده ابزاری کرده و میکند، از دست دادن این شرایط در کنار امتیازاتی که با تغییرات جدید جهانی از دست میدهد، برایش قابل تحمل نخواهد بود؛ لذا میکوشد با اقداماتی پیشدستانه ضمن کاهش تبعات احتمالی، خود را حامی دیگر کشور‌ها نشان داده و در نظم جدید نیز برای خود یارگیری کند.

اساسا با چند قطبی شدن دنیا، ابرقدرت‌ها مجبورند یارگیری‌های جدیدی داشته باشند و قطعا آمریکا نمی‌خواهد در این نظم که احتمالا به زودی بر دنیا حاکم میشود عقب بماند!

سیاست گسترش ناتو به شرق با حمله پیشدستانه روسیه به اوکراین شکست خورده و غربی‌ها علیرغم هزینه‌های زیاد، و گرفتاری در یک جنگ فرسایشی از اهداف خود باز مانده اند.

آمریکا پشت پرده برای توقف بدون هزینه [آبرومندانه]جنگ اوکراین تلاش‌های پشت پرده‌ای را آغاز کرده و هم راستا با آن اقدامات دیگری را نیز انجام میدهد که فعلا در این مجال نمیگنجد؛ اما همینقدر بدانید که غربی‌ها جنگ اوکراین را باخته اند و ادامه آن جز ضرر آورده‌ای برایشان ندارد.

زور زدن‌ها و کوشش برای وارد کردن فشار‌های بی سابقه روانی به روسیه که این روز‌ها در جبهه‌های اوکراین، و حتی سوریه با القاء آرایش نظامیِ فیک انجام میشود، با نشست قریب الوقوع جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین در یک راستا است!

درباره نشست جده بزودی مطلب جداگانه‌ای منتشر خواهم کرد، اما فی الحال همینقدر بدانید که اوضاع آمریکا در هیچ زمینه‌ای خوب نیست و اینکه به دست و پا افتاده یک واقعیت است!

آمریکا از چه میترسد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار