کد خبر: 1161282
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
 نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت: آذربایجان از دسامبر (آذر) گذشته به طور غیرقانونی گذرگاه لاچین را محاصره کرده و نباید کنترلی بر این گذرگاه داشته باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای رادیو عمومی ارمنستان گزارش داد: نخست وزیر این کشور در مصاحبه با سی ان ان افزود: ما می‌گویم اقدام آذربایجان در محاصره گذرگاه لاچین غیرقانونی است.

وی افزود: بر اساس بیانه سه جانبه ۹ نوامبر (۱۸ آبان)، گذرگاه لاچین به منظور تضمین ارتباط بین قره باغ با ساکنان ارمنی جمهوری ارمنستان احداث شد و آذربایجان نباید کنترلی بر آن داشته باشد. گذشته از این، این گذرگاه نه تنها جاده نیست بلکه منطقه‌ای امن به عرض ۵ کیلومتر است؛ بنابراین بستن آن غیرقانونی است.

وی خاطرنشان کرد به دلیل محاصره منطقه قره باغ، بحران انسانی در منطقه افزایش یافته است و ساکنان از حق تردد در آن محروم هستند و مواد لازم اولیه و غذا با اختلال از سوی نیرو‌های حافظ صلح و صلیب سرخ ارائه می‌شود. پیامد بستن این منطقه این است که مردم تنها می‌توانند کالا‌ها را در فروشگاه‌ها فقط با کوپن‌های صادر شده توسط دولت قره باغ خریداری کنند تا امکان مدیریت ذخایر مواد غذایی وجود داشته باشد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد که عرضه گاز طبیعی و برق به قره باغ قطع شده است.

وی تاکید کرد که مهم‌ترین پیامد این امر در ماه‌های زمستان این بود که تمام مدارس و مهدکودک‌ها، مؤسسات آموزش عالی تعطیل و حدود ۳۰ هزار کودک و دانش‌آموز از حق تحصیل محروم شدند. البته با گرم شدن هوا در فصل بعدی، مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها افتتاح شده و روند آموزشی دوباره برقرار شده است.

پاشینیان، تصمیم دادگاه سازمان ملل را که جمهوری آذربایجان را متعهد می‌کند گذرگاه لاچین را به منظور تضمین تردد شهروندان و کالا‌ها باز کند، یادآور شد.

نخست وزیر گفت با توجه به این که دیوان بین المللی دادگستری بالاترین دادگاه بین المللی است، آذربایجان نه تنها به این تصمیم که از نظر قانونی لازم الاجرا است عمل نکرد، بلکه حدود ۱۰ روز پیش به طور غیرقانونی یک ایست بازرسی در کریدور لاچین ایجاد کرد. این نه تنها نقض بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، بلکه نقض تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است.

پاشینیان گفت: حالا آذربایجان چرا همه این اقدامات را انجام می‌دهد؟ ارزیابی و اعتقاد ما این است که این اقدامات از هم منفک نیستند، بلکه آماده سازی برای انجام پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی است، آذربایجان معتقد است که ارامنه به هیچ وجه نباید در قره باغ کوهستانی زندگی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار