کد خبر: 1158979
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کمتر از دو هفته دیگر لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و امریکا به عنوان میزبان هفته سوم رقابت‌ها با عدم صدور ویزا برای پنج نفر از اعضای تیم‌ملی کشورمان قوانین را زیر پا گذاشته است.
شیوا نوروزی

لیگ ملت‌ها ۱۶ خرداد کلید می‌خورد و شهر آناهایم امریکا یکی از میزبانان خواهد بود. طبق قانون فدراسیون جهانی، میزبانان موظف به صدور ویزا برای اعضای تیم‌ها هستند، اما طبق اعلام فدراسیون، پنج نفر از لیست نفرات اعزامی ویزا نگرفته‌اند. رئیس فدراسیون والیبال ضمن هشدار جدی به FIVB از احتمال کناره‌گیری تیم‌ملی از حضور در مسابقات هفته سوم خبر داد.

امین اسماعیل‌نژاد (بازیکن) و آرمان صالحی (بازیکن) به دلیل تغییر وضعیت خدمت آن‌ها در طول انجام پروسه ثبت‌نام، اسماعیل مسافر (بازیکن)، نیما ده‌پناه (فیزیوتراپ) و حمزه فتحی (ماساژور) به دلایل دیگر همان پنج نفری هستند که امریکایی‌ها از صدور ویزا برای آن‌ها خودداری کرده‌اند. کاروان والیبال کشورمان ۱۹ فروردین‌ماه به آنکارا رفت و اعضای تیم در سفارت امریکا مراحل صدور ویزا را پشت سر گذاشتند. درحالی‌که انتظار می‌رفت این‌بار خبری از کارشکنی نباشد، امریکایی‌ها ۳۰ فروردین به فدراسیون والیبال اعلام کردند وزارت خارجه این کشور نمی‌تواند به پنج نفر ویزا بدهد.
این اتفاق در حالی رخ داده که فدراسیون کشورمان پیش از این برای میزبانی مسابقات هفته سوم لیگ ملت‌ها اعلام آمادگی کرده بود. رفتار امریکایی‌ها اعتراض شدید مسئولان ایران را به همراه داشته است. طبق ماده ۳۹ مندرج در قوانین مسابقات فدراسیون جهانی، تمامی میزبان‌ها باید صدور ویزا برای اعضای تیم‌ها را ضمانت کنند. از این‌رو اخیراً محمدرضا داورزنی نامه‌ای اعتراضی به FIVB زده مبنی بر اینکه از چهار ماه پیش مشکلات به وجود آمده را در جلسه فی‌مابین مطرح و پیش‌بینی کرده بود و حضور تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها بدون حضور برخی از ستاره‌ها و بازیکنان همچون امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی را که در دنیای والیبال جهان شناخته شده هستند، غیرممکن دانسته است.
شاگردان بهروز عطایی اردویی تدارکاتی در ترکیه داشتند و بعد از برگزاری دو بازی دوستانه به کشور بازگشتند. رئیس فدراسیون مجدداً به آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی و فابیو مدیرکل اجرایی این نهاد بین‌المللی نامه زده و از عدم پاسخگویی مقامات امریکا ابراز نگرانی کرده است. داورزنی اعزام تیم‌ملی به آناهایم را منوط به صدور ویزا برای تک‌تک اعضای تیم کشورمان خوانده و صراحتاً عنوان کرده در صورت کارشکنی میزبان، بلندقامتان ایران از حضور در مسابقات هفته سوم انصراف خواهند داد. البته این تنها مشکل کاروان کشورمان نیست. رئیس فدراسیون از عدم صدور ویزای مولت از سوی هلند (میزبان هفته دوم) و لهستان (میزبان مرحله نهایی لیگ ملت‌ها) انتقاد کرد و خواستار رسیدگی سریع فدراسیون جهانی شد. داورزنی به نمایندگی از ورزش ایران پیشنهاد میزبانی کشورمان در هفته سوم را دوباره مطرح کرده و به مقامات FIVB تضمین داده در کمتر از یک هفته از ارسال مدارک برای تمام شرکت‌کنندگان ویزای ورود فرودگاهی اخذ کند.

صادر نشدن ویزا برای چند بازیکن کلیدی قطعاً به ضرر تیم‌ملی خواهد بود. تیم والیبال کشورمان یکی از قدرت‌های این رشته محسوب می‌شود و همه رقبا حساب ویژه‌ای روی تیم عطایی باز کرده‌اند. با این حال و با توجه به رفتار‌های امریکایی‌ها، غیبت اسماعیل‌نژاد کار را برای کادرفنی سخت‌تر خواهد کرد. از طرفی غیبت فیزیوتراپ و ماساژور ریسک آسیب بازیکنان را افزایش می‌دهد. این‌ها چالش‌های غیرفنی است که کادرفنی با آن‌ها دست به گریبان خواهد بود. عطایی، سرمربی تیم‌ملی در گفتگو با ایسنا به حواشی پیش‌آمده بابت ویزای اعضای تیم واکنش نشان داد: «فدراسیون نامه‌هایش را فرستاده است و مسیر اداری و قانونی را پی می‌گیرد. پیشنهادهایش را هم به فدراسیون جهانی می‌دهد تا تصمیم‌گیری کنند. در این مورد که بحث فنی نیست، تصمیم‌گیری نمی‌کنم. موضوع اصلی این است که چه سیاستی دنبال می‌شود. الان به دنبال جایگزین کسی نیستیم، بلکه می‌خواهیم مسیر را برای استفاده از تمام نیروهایمان در این مسابقات هموار کنیم. طبق قوانین فدراسیون جهانی باید تمام تقاضای ما بابت ویزا صادر شود. والیبال ایران آنقدر قوی هست که از نیروهایش استفاده کند. همانگونه که بخش اعظمی از بازیکنان المپیکی نبودند، اما در سال گذشته نتایج قابل قبول و درخشانی گرفتیم. والیبال ایران همچنان بازیکن خوب دارد. خیلی دغدغه این موضوع را نداریم، اما سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم. اعزام یا عدم اعزام تیم سیاست کلان فدراسیون است و ربطی به من ندارد. فدراسیون تصمیم می‌گیرد که چگونه موضوع را مدیریت کند. هر تصمیمی که هیئت‌رئیسه والیبال بگیرد ما از آن تبعیت می‌کنیم.»‌
آرمان صالحی، امین اسماعیل‌نژاد و اسماعیل مسافر از جمله نفراتی هستند که امریکا برایشان ویزا صادر نکرده است، درحالی‌که همه آن‌ها خودشان را برای حضور موفق در لیگ ملت‌ها آماده می‌کنند. منتها سنگ‌اندازی میزبان هفته سوم سد راه این بازیکنان شده است. روز گذشته اسماعیل‌نژاد پستی در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد و نسبت به این ماجرا اعتراضش را نشان داد: «اتفاقاً هم به مو می‌رسد و هم پاره می‌شود، ولی گره‌اش می‌زنیم و صبر می‌کنیم تا به موقعش.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار