کد خبر: 1158903
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
بانوی کارآفرین لرستانی در گفتگو با «جوان»:
بسیج و فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم موجب امید‌آفرینی برای خانواده‌های کم‌برخوردار شده و در سایه توجه به استعداد‌ها و توانایی‌های جوانان گام‌های خوبی در زمینه اشتغال، تولید و بهبود معیشت ساکنان مناطق محروم برداشته شده است.

ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج در مناطق محروم و روستایی زمینه ایجاد اشتغال و رونق تولید شده، چراکه تقویت تولید و اشتغال رویکرد این صندوق‌هاست.
به گفته مسئولان بسیج سازندگی، هدف از تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها بوده و تاکنون خدمات قابل ستایشی در مناطق محروم به همراه داشته است. تولد افراد کارآفرین در روستا‌ها یکی از ثمرات صندوق‌های قرض‌الحسنه است. مثل بانوی کارآفرین لرستانی که توانسته علاوه بر خود و خانواده‌اش، چندین نفر از هم‌روستایی‌ها را هم به کار بگمارد. خانم مریم صارمی یکی از اهالی روستای توته‌زن شهرستان بروجرد در استان لرستان است که با حمایت صندوق قرض‌الحسنه بسیج ابتدا به تولید زعفران می‌پردازد و در ادامه موفق به راه‌اندازی یک کارگاه بسته‌بندی و تولیدی می‌شود.

شما کارهای‌تان را از چه زمانی و چطور شروع کردید؟
حدود دو سال است که با پیگیری و کمک‌های بسیج سازندگی شهرستان بروجرد صندوق قرض‌الحسنه‌ای با حضور و مشارکت مردم روستا تشکیل شده است. من به همراه چند نفر از اعضای خانواد‌ه‌ام برای دریافت تسهیلات به صندوق مراجعه کردیم و به‌حمدالله با ارائه مشاوره و حمایت موفق به دریافت تسهیلات شدیم. بعد از آن و با حمایت‌های بسیج سازندگی طرح پرورش زعفران گلخانه‌ای را در روستا آغاز کردیم که حالا علاوه بر اشتغال من و اعضای خانواده فرصتی برای اشتغال جمعی از هم‌روستایی‌های‌مان فراهم شد. در کنار آن یک کارگاه کوچک بسته‌بندی و تولید مشتقات زعفران هم داریم.

آیا فکر می‌کنید هنوز هم تولیدی شما نیاز به حمایت دارد؟
بله. ما باید زیر نظر کارشناسان کار‌ها را پیش ببریم و ضروری است در این میان مورد حمایت مسئولان قرار بگیریم تا کارگاه تولیدی موفق شود و ارتقا یابد. اگر حتی از طرف صندوق قرض‌الحسنه روستا هم از نظر منابع مورد نیاز مالی مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیریم، توسعه کارگاه می‌تواند بستر تقویت اشتغال جوانان را فراهم کند.
یعنی فکر می‌کنید با جوانان همین منطقه می‌توان به موفقیت‌های بیشتری رسید؟
استعداد‌های فراوانی در مناطق روستایی وجود دارد که بعضاً اصلاً دیده نمی‌شوند. حمایت‌های مسئولان از مشاغل روستایی می‌تواند بستر اشتغال جوانان، بهبود معیشت مردم و ماندگاری جوانان در روستا‌ها را به همراه داشته باشد. اگر جوانان فرصت بروز استعدادهای‌شان را داشته باشند، به خوبی مشخص می‌شود که می‌توان روی این توانمندی‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

حضور بسیج سازندگی در روستا‌ها و راه‌اندازی صندوق‌ها را چطور می‌بینید؟
باید از حمایت‌های بسیج سازندگی از اشتغال روستایی قدردانی کرد. طرح تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج سازندگی گام مهمی برای پشتیبانی از ساکنان و به خصوص جوانان مناطق محروم و روستایی بوده که عملکرد و خروجی صندوق‌ها مهر تأییدی بر این حرف‌هاست. حمایت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه و بسیج سازندگی سپاه باعث همبستگی و مشارکت مردم شده است که امید می‌رود در آینده برکات این حرکت در روستا‌ها بیشتر خود را نشان دهد.

چه درخواست یا پیشنهادی برای بهتر شدن عملکرد صندوق‌ها دارید؟
با توجه به تلاش‌های آشکار جهادگران و بسیجیان در جهت محرومیت‌زدایی و کمک به مردم مناطق محروم و روستایی، همراهی و تعامل بیشتر بانک‌های عامل با صندوق‌های قرض‌الحسنه در راستای اشتغال و ارتقای سطح اقتصادی مردم ضروری است. ایجاد اشتغال و رونق تولید از مهم‌ترین نیاز‌های جهان امروز است که در استان‌های کمتربرخورداری همچون لرستان ضرورت بیشتری دارد. فراموش نکنیم استعداد‌ها و توانایی‌های بسیاری از مردم مناطق محروم در سایه نبود حمایت‌های مسئولان خاموش می‌ماند و در سایه بیکاری و فقر نبوغ جوانان یکی‌یکی از بین می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار