کد خبر: 1157081
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
یک کارشناس مسائل ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور مدعی شد در صورت شکست اردوغان در این رقابت، ماجراجویی‌ها و سیاست خارجی تهاجمی ترکیه در خاورمیانه، قفقاز و مدیترانه شرقی کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، «ابراهیم فراهانی»، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص آخرین وضعیت رقابت بین «رجب طیب اردوغان» نامزد حزب عدالت و توسعه و «کمال کلیچدار اوغلو» نامزد حزب جمهوری خلق گفت: در این رقابت‌ها برخلاف رقابت‌های قبلی، زیر پای اردوغان بسیار متزلزل است و دلیل آن به افزایش تورم و کاهش ارزش لیر از سال 2018 بازمی‌گردد.

فراهانی با اشاره به اینکه آخرین انتخاباتی که اردوغان در آن پیروز شد در سال 2018 بود، ادامه داد: پس از آن، اردوغان در سال 2019 چند شهرداری مهم را از دست داد و به همین دلیل کلیچداراوغلو و میز شش نفره‌ای که پشت او هستند امیدوارند که پاشنه آشیل حزب عدالت و توسعه به واسطه تورم و کاهش ارزش لیر برای اولین بار آسیب ببیند و کلیچداراوغلو برنده انتخابات روز یکشنبه شود.

وی با اشاره به انصراف «محرم اینجه» رهبر حزب «میهن» از رقابت‌های انتخاباتی گفت: اگر «سینان اوغان» دیگر نامزد حاضر در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه نیز انصراف خود را اعلان نماید احتمالا رقابت‌ها در دور اول به نتیجه خواهد رسید اما اگر اوغان در انتخابات حاضر شود احتمالا این رقابت‌ها به دور دوم کشیده شود.

فراهانی با اشاره به ترکیب اعضای میز 6 نفره که شامل 6 حزب بزرگ مخالف اردوغان است نیز گفت: اعضای این میز، جمع نامتجانسی هستند که تنها وجه مشترک‌شان مخالفت با اردوغان است. این در حالی است که آنها در ایدئولوژی، روش و تصمیمات کلیدی کاملا در تضاد با هم هستند.

فراهانی توضیح داد که برای اردوغان دشوار خواهد بود که بعد از 20 سال حضور در راس قدرت، در صورت شکست در انتخابات روز یکشنبه حکومت را به جریان مخالف واگذار کند. وی افزود: طی دو دهه گذشته یک الیگارشی از سوی اردوغان و اطرافیانش شکل گرفته است. آنها به ویژه از سال 2016 تلاش کردند که در این فضا منافع خود را تامین کنند و این روند در جریان حذف تمامی رقبا و پاکسازی 100 هزار کارمند در دستگاه های اداری از جمله نیروهای پلیس،‌ ارتش و باقی ارگان‌ها به بهانه دخالت آنها در کودتای نافرجام ژوئیه 2016 تشدید شد.

این پژوهشگر درباره سیاست خارجی ترکیه در صورت شکست رجب طیب اردوغان نیز توضیح داد: ماجراجویی‌ها و سیاست خارجی تهاجمی منطقه‌ای چه در منطقه قفقاز و چه در مدیترانه شرقی و به خصوص خاورمیانه در صورت کنار رفتن اردوغان کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا شخصیت کلیچداراوغلو یک شخصیت اقتدارگرا نیست و به نظر می رسد ساختار، جایگزین کارگزار خواهد شد و در ساختار وقتی تصمیمات از سوی یک شخص اقتدارگرا نباشد باید پروسه‌ مرسوم تصمیم گیری را در ساختار اداری طی کند.

وی افزود: اگر اردوغان باز هم در قدرت بماند، بدون تردید در منطقه قفقاز ماجراجویی‌های الهام‌علی‌اف تداوم خواهد یافت و حتی ممکن است به مرحله بحرانی برسد.

این کارشناس درباره تاثیر کنار رفتن اردوغان از قدرت بر مسائل سوریه توضیح داد: امروز بشار اسد و روسیه منتظر هستند تا اگر اردوغان نباشد نتیجه بهتری از عقب‌نشینی ترکیه از سوریه بگیرند. چون نزدیک به 15 درصد خاک شمال سوریه توسط نیروهای ترکیه اشغال شده است.

وی افزود: کشورهای منطقه‌ به ویژه ایران و عربستان نیز با پایان اردوغان تحولاتی را مشاهده خواهند کرد، از جمله اینکه با رفتن اردوغان، اخوان نیز به پایان راه خود در راس ساختار قدرت ترکیه خواهد رسید و قطر هم به صرف داشتن منابع اقتصادی نمی‌تواند در این رابطه اقدام خاصی انجام دهد. این مسئله برای عربستان در جهان اسلام سنی مذهب یک فرصت است.

فراهانی تاکید کرد که برای ایران نیز رفتن اردوغان فرصتی است تا بتواند منطقه قفقاز را که تاکنون از آن غافل شده بود و تمرکزش بر خاورمیانه بود سروسامان بدهد. به ویژه که روسیه در اوکراین گرفتار شده و اگر اردوغان هم نباشد، علی‌اف بخش عمده‌ای از پشتوانه خود را از دست خواهد داد.

به باور این کارشناس مسائل ترکیه، اروپا نیز بدون شک حامی رفتن اردوغان و پیروزی کلیچداراوغلو است زیرا اردوغان در سال‌های اخیر بارها منافع اروپا را تهدید کرده و به خصوص بعد از 2015 شاهد ورود سیل پناهندگان به کشورهای اروپایی بودیم.

وی درباره نگاه آمریکا به انتخابات ترکیه نیز گفت: برای آمریکا ثبات ترکیه و عضو ناتو بودن آن مهم است و ماجراجویی‌های اردوغان در مورد توازن سیاست خارجی بین‌المللی‌اش پیرامون توازن بین شرق و غرب نیز مطلوب واشنگتن نیست و لذا کلیچداراوغلو می‌تواند مهره مهم تری برای آمریکا باشد.

فراهانی در بخش پایانی ارزیابی خود از انتخابات روز یکشنبه ترکیه گفت: اگر اردوغان در این انتخابات شکست بخورد و از قدرت کنار رود شاهد روندی جدید در منطقه خاورمیانه خواهیم بود؛ زیرا تا به امروز هیچ حکومتی بعد از 20 سال جابجایی قدرت نداشته و همین مسئله می‌تواند ترکیه را وارد بحران کند.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار