کد خبر: 1154153
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
«انقلاب اسلامی در کردستان» در آینه یک اثر نوانتشار
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، وقایع انقلاب اسلامی را در منطقه کردستان بازگفته و تحلیل کرده است. این پژوهش توسط کامران حمانی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز به انتشار آن همت گمارده است
شاهد توحیدی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، وقایع انقلاب اسلامی را در منطقه کردستان بازگفته و تحلیل کرده است. این پژوهش توسط کامران حمانی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز به انتشار آن همت گمارده است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب، نخست به سیر وقایع انقلاب اسلامی در این خطه می‌پردازد و می‌نویسد: «با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ و در نتیجه فعالیت‌های تبلیغی روحانیون تبعیدی به کردستان، از پاییز ۱۳۵۷ تظاهرات‌هایی در حمایت از انقلاب اسلامی برپا گردید و در دی و بهمن ماه نماد‌های رژیم پهلوی در سنندج و سایر شهر‌های استان پایین کشیده شد. اعلامیه‌ها و حمایت‌های روحانیون متنفذ کردستان در این زمان نشان می‌دهد مردم کردستان همگام با سایر طبقات ملت و اقوام خواهان برپایی حکومت اسلامی بودند. پیروزی سریع انقلاب اسلامی، حضور کمرنگ و تلاش نه چندان درخور نیرو‌های وفادار به انقلاب و عدم بسیج همه ظرفیت‌های مردمی در کردستان موجب تحرک و قدرت‌گیری گروهک‌های تجزیه‌طلب با گرایش‌های شدید قومی و تفکرات ضدملی و مارکسیستی مثل حزب دموکرات، کومله و چریک‌های فدایی خلق و پیکار شد. این گروه‌ها در برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی، انتخابات خبرگان و قانون اساسی و مجلس ایجاد اختلال کردند و مانع فعالیت‌های ارگان‌های انقلابی مثل جهاد سازندگی، کمیته امداد و بنیاد مسکن شدند. این تحرکات واگرایانه سبب شد بسیاری از نیرو‌های انقلابی و سرمایه‌های سازندگی در منطقه صرف خنثی‌سازی شورش‌ها و شرارت این گروه‌ها شود و هزینه‌های مادی انسانی فراوان بر کشور تحمیل شود».
وقایع دی ماه ۱۳۵۷ در کردستان، نقطه عطفی در وقایع انقلاب اسلامی در این خطه به شمار می‌رود، چه اینکه موجب شد این حرکت، زودتر از بسا شهر‌ها به پیروزی برسد. «انقلاب اسلامی در کردستان» فصلی از خویش را به این واقعه اختصاص داده و در بازنمایی آن چنین آورده است: «در پنجم دی ماه زندان شهربانی سنندج به آتش کشیده شد و طی آن دو زندانی کشته و حدود ۱۵ نفر زخمی شدند. تعداد زیادی از زندانیان نیز فرار کردند. در تظاهرات این روز ساختمان ۱۵ شعبه بانک و تمام مغازه‌های مشروب‌فروشی و یک عتیقه‌فروشی به آتش کشیده شدند. در روز ۱۸دی ماه ۵ هزار نفر از مردم سنندج در حالی که پلاکارد‌هایی حاوی شعار‌های اسلامی با خود حمل می‌کردند، در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند. تظاهرکنندگان با تکرار شعار: تا خون در رگ ماست، خمینی رهبر ماست، نابودی حکومت پهلوی را فریاد می‌زدند و می‌گفتند تنها حکومت ما حکومت اسلامی است. در پیشاپیش تظاهرکنندگان احمد مفتی‌زاده و حجت‌الاسلام صفدری، امام جماعت حسینیه سنندج حرکت می‌کردند و مردم را به آرامش فرامی‌خواندند. در این تظاهرات حادثه خشونت‌باری از سوی هیچ گروهی روی نداد. احمد مفتی‌زاده در تظاهرات‌های مردم سنندج نقش مهمی داشت و در سخنرانی‌های خود در مساجد آن‌ها را از هرگونه آتش‌سوزی و ویرانگری که ممکن بود به زیان مردم باشد، برحذر می‌داشت. روز ۲۸ دی ماه نیز مردم سنندج با شرکت در مراسم بازگشایی دانشکده تربیت دبیر این شهر پای سخنرانی احمد مفتی‌زاده نشستند و در پایان مراسم ضمن پخش کردن گل و شیرینی، خروج شاه از کشور را جشن گرفتند. آن‌ها در این روز همچنین تظاهراتی را علیه حکومت پهلوی به راه انداختند و شعار‌های اسلامی سر دادند...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار