کد خبر: 1137230
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز ۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای صندوق‌های نوآوری و شکوفایی در روز جاری خبر داد.

سید احسان خاندوزی امروز در مراسم انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه به شرکت‌های دانش‌بنیان که بین این شرکت‌ها و بانک ملی امضا شد، گفت: امروز انعقاد تفاهم‌نامه برای اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان منابع بانکی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری امضا و تمام این مبالغ امروز به حساب صندوق‌های پژوهش واریز می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد با کمک بانک مرکزی، منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی که با ابتکار سیاستی برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان توسط بانک‌ها در نظر گرفته شده که بانک‌ها بتوانند در طرح‌های دانش‌بنیان مشارکت کنند، تا آخر اسفندماه سال جاری محقق شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از آسیب‌شناسی این وزارتخانه برای بازیگران اقتصاد دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مهم‌ترین چالش این شرکت‌ها تامین مالی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان و از آن مهم‌تر تامین وثایق برای این وام‌هاست، چون دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نامشهود و نامتفاوت است.

خاندوزی افزود: مقدماتی که امسال فراهم شد، امیدواریم نتیجه آن در سال آینده به ثمر برسد و اولین نهاد ضمانت برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود و خود صندوق‌های پژوهش و فناوری در این زمینه فعال هستند.

وی اضافه کرد: نیاز است بیش از وضعیت موجود، در زمینه ضمانت صندوق‌های دانش‌بنیان فعالیت کنیم و نقش ضمانت در صندوق‌های دانش‌بنیان بیش‌تر از خود تسهیلات برای این شرکت‌ها اهمیت دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال آینده باید چند اقدام برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم که پیش‌نویس آن تصویب و اجرا خواهد شد. در این زمینه تعامل خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند تحول جدی هستیم.

خاندوزی افزود: ریلی که سال آینده برای شرکت‌های دانش بنیان قرار داده می‌شود در زمینه ضمانت و اعتبارسنجی خواهد بود. در لایحه بودجه هم امیدواریم شبکه بانکی سرخط بیایند و به زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.

در این مراسم همچنین مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: ایران اسلامی وارد انقلاب چهارم صنعتی شده و مجلس هم از نظر قانونی پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به تضمین مالی برای رونق اقتصاد دیجیتال و نوآور دارند و در این زمینه توسعه همکاری بین صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و شبکه بانک‌ها ضروری است.

همچنین سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان از ۲۰ سال گذشته توسط مقام معظم رهبری در کشور مطرح شده و اولین بار کلیدواژه تولید ثروت از دانش را ایشان مطرح کردند.

وی افزود: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه که سال قبل نوشته بودیم، عبارت تسهیلات قرض‌الحسنه را علاوه بر نیاز‌های ضروری خانوار، برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز قرار دادیم و سقف این تسهیلات را برخلاف سایر قواعد بانکی، وزارت اقتصاد تعیین می‌کند.

دهنوی این را هم گفت: نگاه ما باید برای شرکت‌های دانش بنیان متفاوت از سایر شرکت‌ها باشد و تسهیلات قرض‌الحسنه خرد که به خانوار‌ها داده می‌شود، برای شرکت‌های دانش بنیان قدری متفاوت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۸ صندوق پژوهش و نواوری در کشور داریم، این‌ها با عاملیت بانک‌ها و مشارکت آن‌ها تسهیلاتی برای رونق دانش‌بنیان‌ها دریافت می‌کنند. سقف ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات قرض‌الحسنه خانوار‌ها در مورد این شرکت‌ها صدق نمی‌کند و در بودجه امسال برای شرکت‌های دانش‌بنیان سقف ۵۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد تومان برای دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ اسمی از تسهیلات قرض‌الحسنه برای دانش‌بنیان‌ها ذکر نشده و امیدواریم در قانون بودجه سال آینده هم این بند گنجانده شود و هم از نظر عدد و رقم افزایش پیدا کند و هم از لحاظ عبارت شبیه سال جاری باشد.

در این مراسم قرارداد اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ بین بانک ملی و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امضا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار