کد خبر: 1136909
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین عبداللهی فر

به‌رغم همه تغییراتی که در مؤلفه‌های قدرت صورت گرفته است، هنوز نیرو‌های مسلح از بارز‌ترین نماد اقتدار برای کشور‌های جهان به حساب می‌آیند. از همین رو، رژیم دست نشانده پهلوی تلاش زیادی می‌کرد با صرف میلیون‌ها دلار خرید سلاح و پرداخت حق مأموریت و توحش به چندین هزار مستشار نظامی غربی در کشور، قدرت نظامی خود را برتر نشان دهد و نقش ژاندارمی منطقه را بازی کند.
اما واقعیت این بود که ارتش شاهنشاهی به‌رغم برخورداری از تجهیزات پیشرفته نظامی که از جمله مهم‌ترین آن‌ها فانتوم‌های امریکایی بود، نه تنها مایه افتخار ملت و اقتدار کشور ایران نگردید، بلکه خود رژیم و شخص فرمانده عالی آن را نجات نداد. پیوستن همافران نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ به انقلاب و رژه آن‌ها در محضر حضرت امام (ره) بهترین گواه عدم آن بود. این در حالی بود که شاه تنها امیدش به ارتش و قدرت نظامی بود و ژنرال هایزر برای استفاده از نیرو‌های مسلح کشور جهت بقای رژیم عازم ایران بود که با شنیدن این خبر نومید شد. بدون تردید یکی از علل مهم پیوستن نیروی هوایی ارتش به انقلاب، آگاهی همافران و بدنه این نیرو از وابستگی نیرو‌های مسلح کشور به غرب و امریکا و ر‌هایی از سلطه بیگانگان بود. چنانکه یکی از علل قیام ملت ایران نیز همین امر بود.
مردم ایران مانند بسیاری از نظامیان می‌دانستند که اولاً سلاح‌های پیشرفته نظامی و مستشاران امریکایی در خدمت منافع واشنگتن در ایران و منطقه است و ثانیاً شاه به عنوان فرماندهی نیرو‌های مسلح هیچ اختیاری در به کارگیری آن‌ها بدون اجازه ژنرال‌های امریکایی ندارد، بلکه آن‌ها بودند که از این سلاح‌ها و نیرو‌ها بدون هماهنگی با شاه هر گونه که می‌خواستند بهره می‌گرفتند. چنانکه شاه مکرراً در محافل خصوصی و حتی عمومی اذعان می‌کرد از هواپیما‌های نیرو‌های مسلح ایران علیه ویتنام و حادثه ظفار در عمان بدون اطلاع او استفاده می‌شود. از این رو، یکی از دلایل قیام مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی وابستگی همه‌جانبه به غرب و نوکری امریکا بود. ملت ایران می‌دانست که ارتش وابسته ولو آنکه ظاهراً مقتدر هم باشد نمی‌تواند در مقابل دشمن ایستادگی کند.
با پیروزی انقلاب اسلامی، نیرو‌های مسلح کشورمان استقلال خود را بازیافتند و ثابت کردند که پیشرفت هر کشوری در گرو استقلال آن است. نشان دادند که چگونه یک کشور می‌تواند به‌رغم همه موانع و حداقل امکانات در جایگاه چهارم ارتش‌های جهان قرار گیرد. نشان دادندکه ارتش مستقل می‌تواند استقلال کشور را حفظ کند چنانکه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با نمایش اقتدار خویش و پرده برداشتن از لانه‌های عملیاتی جت‌های جنگنده خود محاسبات دشمن را برهم ریزد. امروز ملت‌های منطقه می‌فهمندکه علت عقب ماندگی شان در وابستگی به قدرت هاست. امروز ملت ایران افتخار می‌کند که مستقل‌ترین و آزاد‌ترین نیروی مسلح جهان را داراست و در سایه همین استقلال توانسته است در مقابل ارتش‌های دنیا ایستادگی کند و یک وجب خاک کشور را به دشمن ندهد.
امروز ملت ایران می‌بیند که نیرو‌های مسلح کشورمان با استقلال خویش و به‌رغم همه تحریم‌های اقتصادی و نظامی توانسته است چهارمین جایگاه قدرت نظامی جهان را از آن خویش کند و در زمینه‌های مختلف به جایگاه‌های برتر جهان دست پیدا کند که طراحی و تولید موشک‌های دوربرد فوق صوت و بالستیک، طراحی و ساخت پهپاد‌های رادارگریز، طراحی و تولید موشک ماهواره بر، طراحی و تولید ناوشکن، طراحی و تولید جنگنده‌های پیشرفته، طراحی و ساخت بالگرد‌های شکاری فوق پیشرفته، طراحی و ساخت زیر دریایی، تولید‌کننده سریع‌ترین اژدر رادار گریز، مجهز به تکنولوژی انحراف موشک کروز، تولید قایق پرنده رادارگریز با سرعت ۸۵۱ کیلومتر، دومین جایگاه جهان در تولید هواپیما‌های استراتژیک خورشیدی، طراحی و تولید توپ‌های دریایی، طراح و تولید موشک دوش‌پرتاب، طراح و تولید‌کننده خودروی تاکتیکی در حوزه نظامی، طراح و تولید‌کننده سلاح ملی خیبر، طراحی و تولیدکننده مسلسل خمپاره انداز تیربار نفربر و تانک و اولین جایگاه منطقه در ساخت تانک از جمله آنهاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار