کد خبر: 1136392
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه پویایی دیپلماتیک در زمینه مذاکرات رفع تحریم ها از طریق مجاری مختلف وجود دارد، گفت: پیام‌ها در سطوح مختلف در این زمینه در حال مبادله است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این تلاش ها و اقدامات با حسن نیت استقبال کرده است.
ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به کشورمان و ارسال پیام به تهران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها  اظهار داشت: در این رابطه وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم را ارایه کرده اند و من نمی توانم نکاتی را بر نکات پیش گفته آنان اضافه کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی مراتب تسلیت خود را درباره این حادثه تلخ به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات از دست رفته در این حادثه ابلاغ کرده و وقوع این حادثه را قویاً محکوم کرده است.

کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در این رابطه در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد؛ ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و پلیسی و قضایی قرار گرفت؛ تحقیقات و اظهارات ضارب نشان می دهد که این کار شخصی و با انگیزه های شخصی و خانوادگی بوده است.

وی ادامه داد: ضارب معتقد بود که مسرش که تبعه جمهوری آذربایجان بود، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و بعد از آن تماس با خانواده خود نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری ندارد و بر اساس اظهاراتش حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن و یا کسب اطلاعات همسرش بوده است که شواهد و قراین هم این موضوع را نشان می دهد.

کنعانی با بیان اینکه تحقیقات اولیه در این زمینه صورت گرفته و مراجع ذیربط نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی با دقت در حال بررسی ابعاد این رخداد تلخ هستند؛ خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از این حادثه وزیر امور خارجه تماس تلفنی با همتای آذری خود داشت و مراتب همدردی و تسلیت ایران را به وی ابلاغ کرد و برای همکاری مشترک جهت مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه اعلام آمادگی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آذربایجان در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: همه تلاش های لازم برای التیام ابعاد این حادثه تلخ از جانب جمهوری اسلامی ایران  صورت گرفته است تا فضای روابط دو کشور از این حادثه تلخ متاثر نشود و فضای مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بمانند و دو طرف بتوانند در فضای تو انواع دوستی و همکاری متقابل ابعاد مسئله را دقیق‌تر بررسی کنند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران قاعده ضرورت خویشتنداری و بررسی توأم با معنی نه و آرامش سیاسی بر پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت در خصوص این رخداد در حادثه تلخ است و همچنان بر این موضوع تاکید دارد و همه وظایف و مسئولیت های قانونی خود را در این ارتباط انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل خواهد کرد.

کنعانی تاکید کرد: ما با در همین چارچوب منطقی و اصولی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم روابط دوجانبه دو کشور همسایه و دوست که منافع مشترک ناگسستنی که میان دو ملت و دو کشور برقرار است، بیش از این حادثه تلخ و ناگوار متاثر نشود و روابط در ریل دوستی و وحدت و سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک ادامه پیدا کند.

کنعانی با اشاره به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز ملت ها تلاش می کنند استقلال سیاسی و کرامت انسانی خودشان را در نظام بین الملل و مواجهه قدرت ها و مستکبران احیا کنند و هویت ملی و انسانی خود را از تعرض و دست اندازی قدرتهای سلطه طلب محفوظ نگه دارند.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران مقتدر تر از گذشته و همیشه در عرصه های مختلف داخلی و خارجی ظهور و بروز و تجلی پیدا کرده و توطئه گران به در بحران کشاند

وی درباره حمله به سفارت آذربایجان در تهران، آن را حادثه ای تلخ توصیف کرد و اظهار داشت.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار