کد خبر: 1134508
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره کمک های بلاعوض دولت به مناطق زلزله زده خوی گفت: به طور عموم ۲۵۰ میلیون تومان وام و حدود ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض داده می شود.

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ، اظهار کرد: ما همچنان در منطقه زلزله زده خوی هستیم و به اتفاق مسئولان از اردوگاه ها بازدید کردیم و می طلبد تا میزان کمک‌ها به مردم افزایش یابد. 

وی افزود: تقاضای چادر بسیار افزایش داشته و به بسیاری از مردم چادر تحویل داده شده است اما از آنجایی که میزان وقوع پس لرزه‌ها در منطقه بسیار بالاست مردم تقاضای درخواست چادر دارند. با این حال چادر در حال تحویل است و غذای  آماده در برخی بخش ها توزیع شده است  اما لازم است به دیگر مناطق روستایی این غذاهای آماده ارسال شود.

افزایش ۲ برابری تیم‌های ارزیاب

معاون وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: ۷۰ روستا در زلزله دچار آسیب شده اند که باید از تمام آنها بازدید کرد. ۷۵ گروه  ارزیاب ۲ نفره در سطح مناطق زلزله زده فعال هستند که وزیر کشور تأکید کردند تا این میزان به ۲ برابر یعنی ۱۵۰گروه افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: عملیات بررسی و ارزیابی میزان خسارت وارده تا فردا از سوی نیروهای اعزامی به پایان می رسد. پس از ارزیابی میزان خسارت برآورد و از طریق سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت برده می شود و سریعا میزان تسهیلات و کمک های بلاعوض تعیین می شود.

جزئیات کمک‌های دولت به زلزله زدگان خوی

نامی درباره کمک های بلاعوض دولت به مناطق زلزله زده خوی گفت: به طور عموم ۲۵۰ میلیون تومان وام و حدود ۸۰ میلیون کمک بلاعوض داده می شود. از طرفی دیگر هم سازمان های بنیاد مستضعفان در زلزله ۱۳ مهرماه و ۲۸ دی ماه تمام سیمان مورد نیاز و همچنین میلگرد را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دادند و این خدمات همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام برای تهیه لوازم زندگی و تجهیزات  تلاش هایی را انجام داده اند البته همه سازمان ها پای کار هستند و ارتش تیز همه بخش ها را پای کار آورده است.

لزوم تهیه کانکس‌های بهداشتی در منطقه زلزله زده خوی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برخی از نیازمندی‌های مردم منطقه زلزله زده خوی، اظهار کرد: نیازمند تهیه کانکس هایی به صورت سرویس بهداشتی و ایجاد حمام های صحرایی هستیم که باید به سرعت پیش بینی شود.

وی یادآور شد: از نظر وصل بودن آب و برق و گاز هیچ مشکلی نداریم اما بنا بر اظهار برخی از شهروندان، آب ۳۰ خانه  و گاز منازلی که خالی از سکنه بودند نیز قطع شد.گروه های جهادی پزشکی نیز به صورت سیار در روستاها و مناطق زلزله زده در حال مداوای بیماران هستند و انجام خدمت می کنند.

۱۴ اردوگاه دایر شد

نامی عنوان کرد: در روستاهای زلزله زده عموما به دلایل آنکه مردم دارای دام هستند ،حاضر به حضور در چادر نیستند اما این پذیرش در شهر وجود دارد و تاکنون ۱۴ اردوگاه دایر شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۳۳۰ هزار لیتر بنزین توزیع شده،خودروهایی که نفت سفید می توانند توزیع کنند در حال فعالیت هستد و شرکت نفت آمادگی دارد تا سوخت را به نیروگاه ها ارسال کند.

استقرار ۸ گروه تامین امنیت فراجا در منطقه 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره برپایی مراکز درمانی صحرایی گفت: بیمارستان صحرایی از سوی نیروهای نظامی دایر شده و فراجا ۸ اکیپ از پلیس آگاهی برای امنیت شهر ارسال کرده است تا امنیت در منطقه برقرار شود.

آخرین جزئیات از حرکت گسل در مناطق زلزله زده/ پس لرزه‌ها نگران کننده نیست

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، درباره آخرین جزئیات از فعالیت گسل منطقه خوی و نگرانی‌ها از وقوع پس لرزه‌ها، ابراز کرد: هرچه میزان پس لرزه ها بالاتر رود، گسل ها انرژی بیشتری از خود رها می کنند و خطر کمتر می‌شود. تعداد پس لرزه ها در برخی مناطق کشور مانند جنوب بسیار بالاست. به همین خاطر ۴ هزار پس لرزه در این مدت داشته ایم. باید بررسی کنیم که این زلزله  آیا براساس حرکت صفحه اوراسیا بوده یا خیر؟ پس از بررسی‌ها نتیجه‌گیری را اعلام می‌کنیم ، اما اصولا این گسل در منطقه چالدران است و در خوی به چندین شاخه تبدیل می شود و از شدت بیشتری برخوردار است.

تجزیه و تحلیل حرکت گسل از سوی تیم‌های کارشناسی

وی در ادامه توضیح داد: وزیر کشور یک تیم علمی متشکل از سازمان های زمین شناسی، ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز لرزه نگاری بین المللی و اساتید دانشگاه های برتر را مسئول بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت گسل قرار داده است.

نامی درباره نگرانی‌های مردم از پس لرزه‌ها در خوی، اظهار کرد: وقتی این زلزله ۵.۹ ریشتری به خانه ای با سازه محکم آسیب نمی زند نشان می دهد که می‌توان در آن منزل زندگی کرد، وقتی سقف خانه فرو نریخته و سازه ساختمان از بین نرفته لازم است مردم از پس لرزه ها نگران نباشند.

وی در پایان تاکید کرد: جا دارد از خبرنگاران که در همه جا حضور دارند و از مردم نیز قدردانی کنم که صبور و با آستانه تحمل بالا هستند و به رغم وجود کمبودها و مشکلات اما همچنان همکاری و همدلی دارند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار