کد خبر: 1134501
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
سازمان هواشناسی از بارش برف و باران در ۱۹ استان طی امروز خبر و نسبت به احتمال وقوع کولاک برف و اختلال در انتقال منابع انرژی از جمله برق و گاز هشدار داد.
بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در اکثر مناطق کشور به‌جز جنوب و جنوب شرق کشور فعال است و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف و در مناطق گرمسیر باران گاهی همراه با رعدوبرق روی می‌دهد. در شمال شرق، شرق و سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و در استان‌های چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد، جنوب لرستان،‌ شمال و شرق خوزستان،‌ غرب کردستان و کرمانشاه بارش‌ها شدت خواهد داشت.

سه‌شنبه گستره بارش‌ها علاوه بر این مناطق شمال بوشهر و فارس را در بر می‌گیرد. در خوزستان، چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد، لرستان،‌ ایلام،‌ غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی،‌ کرمانشاه، همدان،‌ مرکزی،‌ شمال استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران بارش‌ها شدت دارد.

چهارشنبه در شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر بارندگی کاهش می‌یابد و در سایر مناطق بارش‌ها ادامه دارد، در این روز شدت بارش‌ها برای استان‌های چهارمحال و بختیاری،‌ کهگیلویه و بویراحمد، لرستان،‌ جنوب شرق خوزستان، شمال بوشهر و برخی مناطق خراسان رضوی است.

پنجشنبه در استان‌های مرزی واقع در شمال غرب و غرب و بوشهر، فارس، کرمان، یزد،‌ شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی،‌ مناطقی از خراسان رضوی و ارتفاعات البرز بارندگی پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه 1401/11/13

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه و احتمال بهمن

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/11/10: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، همدان، البرز، تهران، قزوین، قم، غرب و شمال سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، نیمه شمالی کرمان، یزد، شمال فارس.

سه‌شنبه 1401/11/11: اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی فارس، غرب و شمال یزد، ارتفاعات گلستان.

چهارشنبه 1401/11/12: اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، جنوب آذربایجان غربی، نیمه شمالی تهران، مرکزی، البرز، کردستان، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، جنوب قم.

پنجشنبه 1401/11/13: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، غرب آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شمال سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیرهای کوهستانی، احتمال انسداد محورهای روستایی بر اثر شدت بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط و ترجیحاً اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و انجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی.

توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه 1401/11/13

نوع مخاطره: بارش باران در مناطق جنوبی گاهی رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقت، رخداد مه

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/11/10: خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، گیلان و غرب مازندران.

سه‌شنبه 1401/11/11: نیمه شمالی بوشهر، مازندران، گیلان.

چهارشنبه 1401/11/12: خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس.

پنجشنبه 1401/11/13: ایلام، فارس، بوشهر، نیمه شرقی خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهری، احتمال اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، احتیاط و ترجیحاً اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری و پاک‌سازی دهانه پل‌ها

توصیف سامانه: تقویت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1401/11/10

زمان پایان: چهارشنبه 1401/11/12

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و دامنه‌ها پدیده بهمن و کولاک برف

منطقه اثر:
دوشنبه 1401/11/10: کرمانشاه، ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان

سه‌شنبه 1401/11/11: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، نوار غربی و جنوب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات غربی استانهای مازندران و سمنان

چهارشنبه 1401/11/12: شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، شمال خراسان رضوی

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال جدی در جاده‌های مناطق سردسیر به‌ویژه کردستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات و دامنه استانهای واقع در رشته‌کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز

توصیه: آمادگی دستگاههای اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار