کد خبر: 1130229
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با روزنامه جوان:
در شرایطی که رسانه‌های معاند در صدد تولید اخبار منفی علیه ایران و به خصوص نشان دادن وضعیت بد زنان در کشور هستند، اما واقعیت‌های متقن و قابل استناد در حوزه زنان از پیشرفت آن‌ها در عرصه‌های مختلف حکایت دارد. این پیشرفت‌ها نه فقط به گواه آمار‌های داخلی بلکه مورد توجه سازمان‌های جهانی نیز قرار دارد. به عنوان مثال و بر اساس پایه آمار‌های بانک جهانی کارآفرینی زنان از ۱۲ درصد به بیش از ۲۴ درصد در سال ۹۸ رسیده و رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان را دارا هستیم. هر چند بیان واقعیت‌ها ممکن است به مذاق عده‌ای خوش نیاید، اما واقعیت آن است که رشد و پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده‌است. در شرایطی که وضعیت سواد قبل از انقلاب ۳۵ درصد بوده، این رقم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده‌است. جذب اعضای هیئت علمی از ۲ درصد به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده و همین‌طور نویسندگان زن که به بیش از ۴ هزار نفر رسیده‌اند. رشد آموزش و وضعیت بهداشت یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نشان از تکامل و پیشرفت در حوزه زنان دارد؛ به طوری که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده‌است. موفقیت زنان ایرانی در میدان‌های ورزشی ضمن حفظ و رعایت حجاب اسلامی، کشف واکسن به دست زنان و اختراعات و ابداعات روزافزون از سوی آن‌ها نشان‌دهنده رشد و پیشرفت زنان در حوزه‌های مختلف است. این مسائل در دیدار اخیر رهبری با اقشار مختلف بانوان مورد تأکید ایشان قرار گرفت. همزمان با فرارسیدن روز بزرگداشت مقام زن و مادر و همچنین به مناسبت بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار زنان با خانم دکتر سارا فلاحی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان مجلس گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید.
شکوفه گودرزی

مستحضرید که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اقشار مختلف بانوان به موضوع استفاده از ظرفیت زنان نخبه در مناصب تصمیم‌گیر تأکید داشتند و فرمودند که «به‌کارگیری زنان فرزانه ما، کارآمد ما، مجرب ما، دانشمند و عاقل و فهمیده ما در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور؛ مطلب مهمی است و باید یک راهی برایش پیدا کنیم.» چه پیشنهادی در این زمینه دارید.
مقام معظم رهبری یکی از راهبردی‌ترین توصیه‌ها را فرمودند. در سطح سیاستگذاری کلان خانم‌ها غایب هستند، مخصوصاً در شورا‌هایی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که خیلی از مسائل آن مربوط به زنان است، اما در نهایت جای خالی آن‌ها دیده می‌شود.
در حوزه ریاست جمهوری چهار دهه است که از ظرفیت زنان در مناصب تصمیم‌گیری مهم استفاده نشده و ضروری است موضوع «رجل سیاسی» ساختارشکنی شود و هم مردان و هم زنان را در برگیرد.
رهبر معظم انقلاب بار‌ها در بیانات خود خواستار چاره‌اندیشی برای نفی ظلم علیه زنان چه در خانواده‌ها و چه در جامعه شده بودند. ایشان معتقدند که برای حمایت از زنان باید چاره‌اندیشی کرد و همچنین باز گذاشتن عرصه برای فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف بسیار مهم است.
حضور خانم‌ها در مناصب مهم با حفظ شئونات آن‌ها یکی از ضرورت‌های جامعه امروز است، چراکه در هر جامعه‌ای که از ظرفیت زنان در اجتماع به درستی استفاده نشود این مسئله تبدیل به تهدید خواهد شد؛ قوام خانواده با زنان است؛ زنان در اجتماع مظهر تحول هستند و استفاده از ظرفیت آن‌ها در مناصب مدیریتی یک الزام است. امروزه مدیریت دیگر یک امر یدی نیست و فکری است و تجربه نشان داده که زنان از دقت زیادی در مدیریت برخوردارند. از جمع عقلانیت زن و مرد باید در کنار هم باشند. زن و مرد دو بال توسعه هستند و برای رسیدن به پیشرفت هر دو بال لازم و بدون آن ناقص است. رهبری پیش از این نیز فرموده بودند که زنان رهبران جامعه هستند.
بنابراین باید فضا بدهیم برای الگوسازی زنان در فضای خانواده و جامعه و البته باید توجه داشت که نباید زنانگی یا نقش همسری یا مادری با مسئولیت‌پذیری و حضور آن‌ها در جامعه فدای یکی دیگر شود. آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است این است که قدرت زنان باید در خدمت جامعه باشد و نباید در این زمینه تحریفی صورت گیرد.
زنان در تمام شرایط این سرزمین، از جمله در دوران دفاع مقدس و در پیروزی انقلاب اسلامی مؤثر بوده‌اند. اگر ما از ظرفیت زنان انقلاب اسلامی استفاده نکنیم، دشمن از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهد کرد. یکی از فرمایشات رهبری این بود که به مسئله تبلیغ حجاب و حضور زنان با حجاب در سکو‌های قهرمانی و المپیاد‌های علمی اشاره داشتند و فرمودند «شما ببینید، دختر‌های ما می‌روند در میدان‌های ورزشی، قهرمان می‌شوند، طلا می‌گیرند با حجاب اسلامی؛ کدام تبلیغ برای حجاب بهتر از این است؟» به نظر جنابعالی تأثیر حضور زنان با حجاب ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی چقدر است؟
زنان با حفاظت از شأن زنانه شان مهم‌ترین نماد و نشانه پرچم کشور هستند. در طول تاریخ زنان همیشه نماد بوده‌اند. حضور آن‌ها در میادین جهانی ورزشی، علمی و فرهنگی با حفظ شئونات ایرانی و اسلامی مهم‌ترین تبلیغ برای کشور است و البته مشروط به این است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. زنی که قهرمان می‌شود در صورت حمایت همه‌جانبه در زمینه‌های بودجه و امکانات و نیز اشتغال و مسائل معیشتی می‌تواند در جهان نماد قدرت جمهوری اسلامی باشد. رفع مشکلات بانوان نخبه و ورزشکار ضمانت موفقیت‌های بیشتر آنهاست. برخلاف تلاش دشمن برای نشان دادن چهره مورد دلخواه آن‌ها از زنان در ایران، زنان ایرانی به عنوان نماد بزرگی سرزمین هستند و از مام وطن که می‌گوییم همه جان می‌دهند.

مجلس چقدر پیگیر قوانین حمایتی در حوزه زنان از جمله زنان خانه‌دار است؟
در حال حاضر مهم‌ترین لایحه‌ای که روی آن کار می‌کنیم طرح صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت است. این لایحه از ۱۰ سال پیش در کش و قوس است و در تلاشیم روند تصویب آن هر چه سریع‌تر انجام شود.
بیمه زنان نیز در دستور کار فراکسیون قرار دارد. همچنین مبحث تأمین منابع و بودجه برای زنان بدون سرپرست نیز مورد پیگیری مجلس است.
بحث افزایش ارتباط با حوزه زنان نخبه نیز مورد پیگیری است و مجلس در این زمینه مصمم است.
به لحاظ اینکه تصمیمات تأمین منابع در مجلس اتخاذ می‌شود تلاش شده تا برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمایتی از زنان، منابع مناسبی تأمین شود.
در حوزه مهریه همچنین در زمینه قانونگذاری و نظارتی برای حمایت از زنان خانه دار هم تلاش‌شده تا اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد. با دولت همفکری داریم تا متناسب با بودجه، مطالبات حوزه زنان را پیگیری کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار