جریان سیاسیای که باید درقبال عملکرد چهار ساله خود پاسخگو باشد، اکنون با فرار به جلو سعی دارد مدیریت شهری جدید را مسبب آلودگی هوای تهران معرفی کند. روزنامههای اصلاحطلب طی روزهای گذشته هجمههایی را علیه شهردار تهران به راه انداختند و علیرضا زاکانی را مقصر اصلی آلودگی هوا معرفی کردند. روزنامه سازندگی نیز با تیتر «برکنارش کنید» خواستار برکناری زاکانی شده و مدعی شده که شهردار تهران نسبت به تمام مواردی که منجر به آلودگی هوای تهران شده، مطلع بوده و در جلسات هیأت دولت شرکت میکرده و باید این موضوع را بیان میکرد.
این روزنامه اصلاح طلب که شهردار مورد حمایتشان حتی در جلسه هیات دولت هم اجازه حضور نداشت در ادامه مدعی شده که اگر زاکانی مسائل مربوط به آلودگی هوا را در جلسات هیات دولت نگفته باشد که باید استیضاح شود و اگر گفته و توجهی به گفتههایش نشده هم باید برکنار شود؛ چرا که شایسته نیست چنین فردی سکاندار پایتخت بماند.
این ادعاهای روزنامههای مخالف زاکانی درحالی است که آلودگی هوا نه تنها مشکل تهران بلکه بسیاری از کلانشهرهای دیگر است و از بعد قانونی نیز شهرداری تهران یازدهمین دستگاه مسئول از بین ۲۳ دستگاهی است که در مقابله با آلودگی هوا وظیفه داشته است.
*واکنش روابط عمومی شورای شهر
پس از این اظهارنظرات، شب گذشته معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران با صدور جوابیهای به تیتر این رسانهها پاسخ داد. در بخشی از این جوابیه آمده است: شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم که میراثدار ۴ سال رخوت، انفعال، بیبرنامگی، ترک فعل و سیاسیکاری دوره گذشته است، وظیفه خود میداند که برای موضوع آلودگی هوا چارهاندیشی کند. قانون هوای پاک در کشور قریب به ۲۶ متولی دارد که شهرداری تهران بهعنوان یک عضو از مجموعه ارگانها و نهادهای مؤثر، تمام تلاش خود را برای توسعه حملونقل عمومی بهکار خواهد بست.
تمامی شواهد و آمارهای رسمی موید این واقعیت است که دولت، شورا و شهرداری حامی همین رسانه در ۴ سال مسئولیتشان در دوره گذشته چه عملکردی در کاهش تعداد اتوبوسهای شهری و عقبگرد در توسعه خطوط مترو داشتهاند و حالا به جای پاسخگویی و عذرخواهی از شهروندان، بهدنبال فرافکنی و سیاسیکاری و دروغپردازی هستن
* چمران: نگاه آلوده سیاسی نداشته باشید
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره عنوان کرد: ترک فعلهایی که در دورههای گذشته در حوزه مقابله با آلودگی هوا انجام شده باید توسط دستگاه قضایی پیگیری شود. موضوع آلودگی هوا را بر گردن شهردار تهران گذاشتن نه تنها بی انصافی بلکه بی اطلاعی و از روی بغض و کینه است.
وی در ادامه تصریح کرد: این بلا یک روزه نیامده، سالها بوده، افرادی که اظهار نظر میکنند نگاهشان آلوده به مسائل سیاسی نباشد
* امانی: چرا کسی شهردار وقت را استیضاح نکرد
ناصر امانی از دیگر اعضای شورای شهر اسلامی تهران عنوان کرد: استفاده سیاسی از مسئله آلودگی هوا که امری وابسته به منافع عمومی است عملی غیر اخلاقی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: چرا در دوره قبل مدیریت شهری که تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد کسی شهردار وقت را استیضاح نکرد.
امانی افزود: شورا بیش از وظیفه خود به شهردار تهران در رابطه با مسئله آلودگی هوا تذکر داده، اما حل این معضل تنها وابسته به شهرداری نیست.
* کاشانی: آیا در آلودگی هوا فقط شهردار تهران مسئول است؟ منصفانه انتقاد کنیم
حبیب کاشانی در جلسه علنی شورای شهر درباره سیاسی کاری روزنامههای مخالف گفت: رفتار اخیر برخی رسانهها، مساله شورا نبوده بلکه مشکل ما این است که این آلودگی منجر به مرگ انسانها میشود.
خزانه دار شورا در ادامه تصریح کرد: شورا نامهای را به سران قوا ارسال کرده که نخ تسبیحی ایجاد شود تا کسی که ترک فعل کرده را بازخواست کند، اما برخی رسانهها گفتند مشکل این هست که آقای زاکانی ناکارآمد است!
وی عنوان کرد: من خودم منتقدم، اما خدایی هم هست. کسانی که دیروز تیتر زدید آیا فقط شهردار مسئول آلودگی هوا است؟
*تشکری هاشمی: آلودگی هوا یک شبه رخ نمیدهد
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک شبه رخ نمیدهد گفت: آلودگی هوا و عدم توسعه حمل و نقل محصول کار نکردنهای و کم کار کردنهای مدیریت شهری و دولت گذشته است.
وی با بیان اینکه برخی امور را دولتها با همکاری شهرداری باید انجام دهد، افزود: برخی کارها مانند توسعه مترو کار مشترک شهرداری و دولت است. ناوگان حمل و نقل عمومی هم اینگونه است.
علوی: اگر دوستان قبلی در ماشین نظرسنجی نکنند، میبینند کار در حال انجام است
سید احمد علوی در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فضای رسانهای اخیر در خصوص فعالیت شهردار تهران گفت: اینکه بین شورا و شهرداری اختلاف نظر باشد، یعنی کار انجام میشود و این اختلاف نظرها برای بهتر شدن کار وجود دارد.
وی با بیان اینکه در موضوع عدم کارآمدی و ترک فعل در آلودگی هوا حتما باید قوه قضائیه وارد شود، گفت: اگر دوستان قبلی در ماشین نظرسنجی نکنند و از خودروهایشان پیاده شوند میبینند کار در حال انجام است.
صادقی: این اظهار نظرات تسویه حساب سیاسی است
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران در این باره عنوان کرد: در قانون ۲۳ سازمان، دستگاه و نهاد مسئولیت برای اجرای قانون هوای پاک را دارند که شهرداری هم یکی از این دستگاهها است، اما نه متولی اصلی.
وی افزود: آلودگی هوای تهران مربوط به امروز و دیروز نیست و بخشی از آن هم ناشی از شرایط جغرافیایی و سوقالجیشی تهران است، اما رفته رفته با ازدیاد جمعیت و افزایش تعداد خودروها آلودگی هوای تهران نیز شدت بیشتری یافته است.
صادقی همچنین تاکید کرد: اگر اینان کمی کتاب قانون را تورق میکردند و یا به کارنامه ۸ ساله دولت متبوعشان و نیز مدیریت شهری ۴ ساله خودشان نگاهی میانداختند سخنی که بیشتر شبیه تسویه حساب سیاسی است تا یک مطالبه کارشناسانه را بیان نمیکردند.
عباسی: آلودگی هوا یک معضل جهانی است
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: یکی از راهبردهای دشمن استثنایی سازی است؛ از هر شهروندی در خصوص آلودگی هوا بپرسیم میگویند تنها یک شهر در جهان آلوده است و آن هم تهران است.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا یک معضل جهانی است و تهران نیز جزء شهرهای آلوده به شمار میرود، یادآور شد: دولت و مجموعههای مردم نهاد تمام تلاش خود را میکنند که قدرت صنعتی شدن و اثرات آن را کاهش دهند.
* نادعلی: در آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه دخیل هستند
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: ما سعی کردیم در مورد موضوعات تخصصی نظرات تخصصی افراد را گوش کنیم حتی اگر انتقاد باشد ما با آغوش باز استفاده میکنیم؛ اما با نظرات سیاسی که کینه حزبی و جناحی دارد آن هم در مورد موضوعات مهم که اعصاب مردم را متشنج میکند جوانمردی نیست که اینگونه صحبت کنیم.
نادعلی افزود: آلودگی هوا سالهای سال به دلیل کوتاهی، ترک فعل و اغتشاش انتظام امور ایجاد شده و از دورههای مختلف سیاسی ریاست جمهوری و مدیریت شهری وجود داشته است.
وی بیان کرد: اینکه دو الی سه روزنامه یک جریان سیاسی به جای پاسخگویی در مورد عملکردشان در زمان خود بیایند پیشنهاد دهند که شهردار عوض شود یا شورا را مورد انتقاد قرار دهند حرف سخیفی بود و بهتر است به بحثهای کارشناسی برگردند.
نادعلی در پایان خاطرنشان کرد: در مسئله حل آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه دخیل هستند و اینکه اعضای شورا نامه به سران قوا بنویسند که فکری به حال آلودگی هوا کنید جز دلسوزی برای شهروندان نیست و توصیه میشود که همه هم صدا شوند تا بلکه اتفاق خوبی در این حوزه رقم بخورد.
* کارنامه مدیریت شهری دوره ششم
حملات رسانههای اصلاح طلب درحالی انجام گرفته که در این دوره ۱.۵ ساله مدیریت شهری ششم ایستگاههای بوستان گفتگو، ۱۷شهریور در خط ۷، شهید رضایی در خط ۶ و پایانه اکباتان بهعنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی حملونقل ریلی کشور به بهرهبرداری رسید.
قطار ملی مترو با ۸۵ درصد تولید داخل، تستهای اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت و عملیات اجرایی خط ۱۰مترو از سمت دریاچه شهدای خلیجفارس رسما آغاز شد.
ورودیهای دوم بسیاری ازجمله ورودیهای دوم جدید ایستگاههای برج میلاد، بعثت، رودکی، مدافعان سلامت، اشرفی اصفهانی و یادگار امام (ره) به بهرهبرداری رسیدند.
مشکلات تکمیل خط متروی تهران- پرند پس از سالها انتظار رفع شد و تا بهار سال آینده به بهرهبرداری میرسد و ایستگاههای میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و خیابان کارگر در خط ۶مترو نیز در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری میرسند.
در حوزه اتوبوس شهرداری تهران تنها در سال اول حدود هزار دستگاه را اورهال کرد و و حدود ۳۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه کرد. در مهرماه امسال نیز ۲۰۰دستگاه اتوبوس و ۶۲دستگاه مینیبوس نو برای ورود به خطوط رونمایی شدند.
۲هزار تاکسی جدید و بازسازی ۵۰ درصد از ون تاکسیهای فرسوده و رونمایی از ۶۳۰دستگاه ون تاکسی بخش دیگری از تلاشهای مدیریت شهری جدید بوده است.
* کارنامه تقریباً هیچ مدیریت شهری دوره پنجم
مدیریت شهری دوره پنجم در طول ۴ سال فعالیت خود نتوانست کارنامه قابل قبولی را به خصوص در حوزه مبارزه با آلودگی هوا از خود به جای بگذارد به نحوی که به طور مثال، بخش اتوبوسرانی را با ۶هزار دستگاه در ابتدای کار خود تحویل گرفت و ۲هزار و ۲۵۰دستگاه تحویل داد و یا در حوزه مترو به جای تعمیر واگنها آنها را رها و از قطعه برداری کردند.
به نظر میرسد، مدیریت شهری دوره گذشته به جای پاسخگویی در خصوص عملکرد ضعیف خود در چهارسال، فرار به جلو میکنند و به صورت زنجیرهای و هماهنگ حمله به مدیریت شهری جدید را به بهانه مشکل چندین و چندساله آلودگی هوا در دستور کار خود قرار دادند.