کد خبر: 1120659
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
به عقیده کارشناسان، این روزها، روز‌های خوش خودرویی‌ها در بورس است، خودروساز‌ها با نجات از قیمت‌گذاری دستوری و با عرضه خودرو در بورس، با افزایش قیمت بیش از ۲۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به قیمت پایه کارخانه، محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

بازار سرمایه پس از چند روز درجا زدن، تا حدودی امروز روند مشخص به خود گرفت، البته این روند برخلاف انتظارات، کاهشی بود.

در وضعیت کنونی برخی از تحلیلگران تکنیکال از اثر سطح مقاومت در مرز یک میلیون و ۴۲۲ هزار واحد صحبت می‌کنند که مشکل زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده است، تحلیلگران بنیادی نیز افزایش ریسک‌های سیستماتیک را موجب کاهش ارزش معاملات در بورس می‌دانند.

برخی دیگر از تحلیلگران بازار سهام، کلید رونق بورس را سیاسی می‌دانند و معتقدند وضعیت بازار را عوامل سیاسی توضیح می‌دهد و راه حل مشکلات بازار نیز عمدتاً سیاسی است، بنابراین فعلا بازار در ابهام و نااطمینانی عمیقی به سر می‌برد.

پنج ریسک مهم در شرایط فعلی بازار سرمایه

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه، بسیاری از معامله گران دست از خرید و فروش کشیده اند و تداوم روند خروج سرمایه حقیقی، مهمترین نگرانی این روز‌های اهالی بازار سهام است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در وضعیتی ساکن قرار دارد و به نظر می‌رسد آرامشی قبل از طوفان در بورس اتفاق افتاده است. مشخص نبودن وضعیت بودجه سال ۱۴۰۲، افزایش قیمت دلار، تورم بالا و عدم تصمیم گیری درست در خصوص نرخ حامل‌های انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها و غیره، همگی دست به دست همه داده‌اند که بازار را در یک آرامش ملتهب قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این روزها، روز‌های خوش گروه خودرویی به حساب می‌آید، خودروساز‌ها با نجات از قیمت‌گذاری دستوری و با عرضه خودرو در بورس، با افزایش قیمت بیش از ۲۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به قیمت پایه کارخانه، محصولات خود را به فروش می‌رسانند و سهامداران نیز به این گروه واکنش مثبتی نشان داده‌اند و این گروه باز هم لیدر بازار سرمایه شده است.

رشد شاخص کل هموزن و افت شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۴ هزار و ۲۳۵ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶۰۳ واحد رسید، بازدهی این شاخص منفی ۳۰ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۴۸۲ واحدی در سطح ۴۱۴ هزار و ۵۷۴ واحدی ایستاد، بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱۲ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۵ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۴۰ واحد قرار گرفت.

بهبود ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۰ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳۳ هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان رسید، سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲.۵ درصد بوده است.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و ۲۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت و نماد‌های خبنیان (بنیان دیزل)، ذوب (ذوب آهن اصفهان) و غدشت (دشت مرغاب) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ۴۷ درصد نماد‌ها با رشد قیمت و ۵۳ درصد سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه شد، در جریان معاملات روز دوشنبه، ۹۲ نماد صف خرید داشتند و ۲۴ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۲ درصدی به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۴۳ درصد کاهش یافت و ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد‌های کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، فخاس (شرکت فولاد خراسان) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار