کد خبر: 1120563
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت نخستین واکسن استنشاقی جهان علیه کووید ۱۹ در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، نشان دهنده پیشرفت علمی کشور است.

دکتر علیرضا منادی در مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری روسای موسسات پژوهشی و مراکز تحقیقات و آموزش استانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به موفقیت های ایران در عرصه پژوهش و تحقیقات گفت: پیشرفت های کشور در حوزه های مختلف علمی بیانگر این است که ایران کشوری جهان سوم محسوب نمی شود

وی افزود : نمونه این ادعا را می توان در زمان همه گیری ویروس کرونا مشاهده کرد که محققان ایرانی موفق شدند ۶ واکسن علیه ویروس کووید ۱۹ بسازند و واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به عنوان یکی از مجموعه های مهم سازمان تات و وزارت جهاد کشاورزی، ساخته شداست.

منادی  ادامه داد : نخستین واکسن استنشاقی دنیا برای مقابله با این بیماری است و پس از ایران، تنها کشورهای هندوستان و‌ چین توانستند این واکسن را بسازند.

وی افزود: از ویژگی های منحصر به فرد این واکسن، ایجاد ایمنی همورال است که در کنار ایمنی سلولی، میزان ایمنی زایی بدن در مقابل کرونا ویروس را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ادامه داد: از هزار و ۷۵۰ پاتوژن شناخته شده در جهان، ۸۳۴ مورد در دسته بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) معرفی شده که مسئله ای جدی است اما با واکسن های موسسه رازی و مدیریت سازمان دامپزشکی، سازمان تات و وزارت جهاد کشاورزی، این بیماری ها مدیریت شده و از ابتلای انسان به آن ها پیشگیری می شود و این کار ارزشمند در این مجموعه ها انجام می شود.

وی خطاب به روسای مراکز پژوهشی و مراکز تحقیقاتی سازمان تات اضافه کرد: موسسات سازمان تات، در برابر آفات طبیعی، میکروبی و جانوری همچون دیوار و سیل بند در سلامت جامعه و تامین و ایمنی غذایی نقشی بی بدیل دارند.

دکتر منادی پژوهش را زیربنای توسعه خواند و گفت: در تمام دنیا هزینه های بالایی صرف پژوهش و تحقیقات می شود و نباید انتظار داشت همه طرح های تحقیقاتی، نتیجه بخش بوده و خروجی داشته باشد. اما حتما لازم است اعتباری ویژه برای پروژه های پژوهشی اختصاص داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار