کد خبر: 1120166
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
بازار سرمایه در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساند که ۵۵ درصد نماد‌های بورسی با افت قیمت مواجه بود در همین شرایط تک‌سهم‌هایی در بازار سرمایه وجود دارد که روند صعودی به خود گرفته‌اند و گزارش این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته توانسته است آن‌ها را در این بازار مثبت نگه دارد.

بازار سرمایه هفته دوم آذر را با روندی کم رمق آغاز کرد تا سهامداران در این هفته نیز انتظار رشد سریع از این بازار را نداشته باشند. هنوز ابهامات موجود در زمینه بودجه سال ۱۴۰۲، گریبان بازار سهام را گرفته و سرمایه‌گذاران منتظر انتشار اولیه بودجه سال آینده هستند.

به نظر می‌رسد با روند فعلی همچنان دامنه نوسان شاخص‌های بازار کوتاه باشد، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر ریسک‌های بازار سهام کاهش یابد و چشم انداز بازار شفاف تر‌شود، می‌توان در انتظار بهبود وضعیت بورس بود.

بررسی بورس از نظر تکنیکالی نشان می‌دهد میانگین ۲۰۰ روزه همچنان بالای سر کندل‌ها قدرت نمایی می‌کند و برای عبور از این مقاومت و خان بعدی که مقاومت کلاسیک ۱ میلیون ۴۲۲ هزار واحدی است بازار به انرژی و حرکت قوی تری نیاز دارد.

روند مثبت تک سهم‌های بورس

علی مومنی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در انتظار روشن شدن وضعیت بودجه ۱۴۰۲ است تا بتواند چشم انداز سرمایه‌گذاری خود را تعیین کند و تا زمانی که ابهامات حول سیاست‌های دولت و بودجه ۱۴۰۲ زیاد است، معامله گران در صبر و انتظار به سر می‌برند.

وی ادامه داد: در همین شرایط تک سهم‌هایی در بازار سرمایه وجود دارد که در این هفته‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند و گزارش‌های این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته توانسته آن‌ها را در این بازار مثبت نگه دارد و سهام این شرکت‌ها تقاضای بالایی را به خود اختصاص داده اند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مثبت بودن شاخص کل هموزن در روز‌های گذشته و گاهی برخلاف شاخص کل بورس نشان می‌دهد سرمایه گذاران به سمت نماد‌های کوچک بورسی حرکت کرده‌اند و همین مساله موجب درجا زدن سهم‌های شاخص ساز شده است.

فریز شاخص‌های بورس

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس نسبت به روز چهار‌شنبه ۳۴۸ واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۷۱۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲ صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن برخلاف روز‌های گذشته منفی شد و این شاخص امروز ۹۶ واحد نسبت به روز چهار‌شنبه پائین آمد و در رقم ۴۱۳ هزار و ۱۹ واحد ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۲ صدم درصد بوده است. شاخص فرابورس هم قرمزپوش شد و ۱۸ واحد نزول کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۶۷۲ واحد رسید.

ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد ۹۴ درصدی به رقم ۱۹ هزار و ۴۵۱ میلیارد تومان افزایش یافت؛ ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان بود که ۷۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۵ درصد بوده است.

افزایش خروج سرمایه حقیقی

در مجموع معاملات امروز شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هشتمین روز متوالی منفی شد و ۱۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) اختصاص داشت و نماد‌های کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)، فخوز (فولاد خوزستان) و وسبحان (سرمایه گذاری سبحان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ۳۰۲ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۷۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۴۵ درصد بازار رشد قیمت داشت و ۵۵ درصد بازار افت قیمت داشت، در جریان معاملات امروز شنبه، ۶۳ نماد صف خرید داشت و ۴۷ نماد با صف فروش مواجه بود.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۵ درصدی به ۱۲۰ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۵۱ درصد کاهش یافت و ۹۵ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز، نماد کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار