کد خبر: 1118967
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رئیسی در نظارت ستادی از وزارت علوم:
رئیس‌جمهور دانشگاه را منشأ پیشرفت‌های عظیم کشور و کینه دشمنان را به خاطر اثرگذاری این نهاد دانست و با بیان اینکه دولت به دنبال کم‌کردن فاصله وضع موجود و مطلوب است، از استادان دانشگاه خواست پیشرفت‌های کشور را برای دانشجویان و عموم جامعه تبیین کنند.

رئیس‌جمهور دانشگاه را منشأ پیشرفت‌های عظیم کشور و کینه دشمنان را به خاطر اثرگذاری این نهاد دانست و با بیان اینکه دولت به دنبال کم‌کردن فاصله وضع موجود و مطلوب است، از استادان دانشگاه خواست پیشرفت‌های کشور را برای دانشجویان و عموم جامعه تبیین کنند.
به گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در نهمین مقصد بازدید و نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت و با استماع گزارش وزیر و معاونان در جریان جزئیات عملکرد یک‌ساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه، راهکار‌ها و پیشنهاداتی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آن ارائه کرد.
رئیس‌جمهور تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهم‌ترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز در کشور چالش‌ها و مشکلات مردم و جامعه را داریم که بهترین مرجع برای حل آن‌ها دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و استادان است.
ضرورت بازنگری در پژوهش‌های علمی
رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیت‌پذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیاز‌های جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند، بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیس‌جمهور اندیشه حکیمانه را زمینه اجرای حاکمان دانست و با تأکید بر اهمیت نهاد دانشگاه افزود: گاهی برخی تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمی‌رسد و گرهی از مشکلات کشور باز نمی‌کند که در این زمینه باید بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاه‌ها صورت گیرد. رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقای این رتبه تأکید کرد. وی با یادآوری مسئله بسیار مهم «افزایش بهره‌وری» متناسب با هزینه‌ها تصریح کرد: بهترین افراد برای سنجش میزان بهره‌وری وزارتخانه و دانشگاه‌ها، مدیران وزارت علوم هستند. رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰هزار نفر به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است، اما مهم‌تر از آن میزان نقش‌آفرینی آن‌ها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است، چراکه اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
اینکه دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست
رئیس‌جمهور همچنین لزوم «مدیریت و تصمیم‌گیری علم‌پایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تأکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است، شعار یا تعارف نیست. دولت، دولتِ تحول‌گراست و به دنبال کم‌کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرایند‌ها و تحول نهادی پیش‌نیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونان وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصه‌های مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصه‌ها عملکرد دانشگاه‌ها را بررسی و رتبه‌بندی کند و با اعلام نتایج آن به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم‌پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و رفع کند.
گنجاندن «واحد‌های کارورزی و مهارت‌آموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس‌جمهور به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهار داشت: ورزیده شدن و مهارت‌آموزی عملی دانشجویان در رشته‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورت‌های امروز دانشگاه‌هاست، چراکه دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت در عمل و اجرا هم تسلط داشته باشند.
بررسی راه‌های جذب بودجه تحقیقاتی دستگاه‌های مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیئت امنای دانشگاه‌های هیئت امنایی از چهره‌های برجسته و مؤثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاه‌های مسئولیت‌پذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان و بررسی راهکار‌های تشکیل صندوق‌های دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تأمین برخی از هزینه‌ها از دیگر راهکار‌ها و توصیه‌های مهم رئیس‌جمهور برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.
رئیسی با اشاره به اهمیت جذب مدیران و استادان معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهره‌گیری از تجربه کشور‌های دیگر هیچ محدودیتی نداریم، اما نسخه‌های دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت، بلکه معتقدیم این نسخه‌ها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.
رئیس‌جمهور همچنین اجرای دقیق و به دور از چانه‌زنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطه‌مندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آن‌ها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.
رئیسی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل مؤسسات اعزام دانشجو به مؤسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقدامات ارزشمند و مؤثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شد، اما «راویان پیشرفت» باید استادان دانشگاه‌ها باشند.
وی افزود: ریشه پیشرفت‌های عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هسته‌ای و علم و فناوری در دانشگاه‌هاست و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشئت می‌گیرد، لذا استادان دانشگاه وظیفه دارند پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند. رئیس‌جمهور به مدیران وزارت علوم توصیه کرد تحریم‌های علمی توسط دانشمندان کشور را بشکنند و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنند.
گزارش وزیر علوم
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه با تکیه بر سند تحول دولت مردمی و بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب از جمله فرایند بازگشایی دانشگاه‌ها، توزیع عدالت‌محور، بودجه‌ریزی علم‌محور، ارتقای رتبه علمی کشور در جهان، افزایش ۳۵درصدی تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی به رغم تحریم و بین‌المللی شدن ۲۰مجله علمی در یک سال گذشته پرداخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار