کد خبر: 1118626
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
رئیس بخش پیوند مرکز طبی کودکان عنوان کرد
رئیس بخش پیوند مرکز طبی کودکان، در ارتباط با درمان با پیوند سلول های بنیادی خونساز، توضیحاتی ارائه داد و گفت: ۷۰ نوع بیماری صعب‌العلاج در کودکان به کمک پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شود.
سال ۱۳۸۶ برای اولین بار در کشور، بخش مجزا و مستقلی برای پیوند کودکان و سلول‌های بنیادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد. در سال های اول عملکرد پیوند کودکان به قدری خوب پیش رفت که ایران در سطح بین‌المللی شناخته و عضو مجامع بین‌المللی در سطح آسیا، اقیانوسیه و آمریکا شد.

بخش پیوند مرکز طبی کودکان از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و تیم پیوند این بیمارستان توانسته حدود ۶۰۰ بیمار را تحت درمان با پیوند سلول‌های بنیادی خونساز قرار دهد.

امیرعلی حمیدیه رئیس بخش پیوند مرکز طبی کودکان، با عنوان این مطلب که تمام موارد مشکل و پیچیده پیوند کودکان از سراسر کشور به مرکز طبی کودکان ارجاع داده می‌شود، گفت: در این ۶ سال بیش از ۶۰۰ عمل پیوند توسط تیم‌های پزشکی، آزمایشگاه و مراقبت‌های بعد از پیوند انجام شده است.

این فوق‌تخصص خون، سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی کودکان افزود: اولین بانک اهداکننده سلول‌های بنیادی خونساز در کل منطقه شرق مدیترانه (خاورمیانه) را سال ۱۳۸۷ در دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی کردم و در سال ۱۳۸۹ ایران بیست و ششمین کشوری بود که موفق شد به بانک جهانی سلول‌های بنیادی متصل شود.

وی ادامه داد: اکنون در ایران بالای ۱۵ مرکز پذیره‌نویسی وجود دارد که اهداکنندگان ۱۸ تا ۵۵ سال که سابقه یکسری از بیماری‌ها را نداشته باشند، می‌توانند در این بانک عضو شوند. همچنین «فتوفرزیس» که برای عوارض بعد از پیوند کاربرد دارد سال‌ها است تنها در این بیمارستان انجام می‌شود.

حمیدیه گفت: تیم پیوند در حال حاضر بر سه عرصه اصلی شامل توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، توسعه تجاری‌سازی بازار محصولات سلولی و توسعه آموزش، پژوهش و منابع انسانی تمرکز دارد.

وی افزود: در حیطه آموزش سعی کردیم به پزشکان، پرستاران و تیم آزمایشگاهی آموزش دهیم تا در سراسر کشور تیم پیوند داشته باشیم و طبق مصوبه وزارت بهداشت با وجود فلوشیپ پیوند سلول‌های بنیادی کودکان اساس کار که آموزش، پژوهش و درمان است، به خوبی پیش می‌رود.

حمیدیه ادامه داد: در حوزه پژوهش سعی کردیم به فناوری و شرکت‌های دانش بنیان کمک کنیم که محصولات داخلی تولید کنند به طوری که با وجود محصولات داخلی کادر درمان ما تمایلی به استفاده از محصولات خارجی ندارند و اینگونه به طور غیر مستقیم به کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور کمک شایانی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان این مطلب که ۷۰ نوع بیماری صعب‌العلاج در کودکان به کمک پیوند سلول‌های بنیادی درمان می‌شود، گفت: این آمار در بالغین حدود ۱۴ مورد است. شاید تعداد هر کدام از این بیماری‌ها در کودکان کمتر از بالغین باشد ولی تنوع تعداد بیماری‌ها، ارائه پروتکل‌های جدید درمانی را بسیار دشوار می‌کند.

وی افزود: ۷۰ نوع بیماری شامل ۶ دسته می‌شوند؛ انواع بیماری‌های بدخیم خونی، بیماری‌های غیربدخیم خونی که کشنده هستند، بیماری‌های نقص ایمنی ارثی، بیماری‌های متابولیک، تومورهای جامد کودکان، بیماری‌های خودایمنی که در مجموع از پنج رشته فوق‌تخصصی ایمونولوژی، روماتولوژی، هماتولوژی، آنکولوژی، نورولوژی و غدد برای پیوند ارجاع داده می‌شوند. بیمارانی که تمام درمان‌ها برای آنها انجام شده و شانس زندگی آنها صفر درصد است، تاکنون با کمک خداوند توانسته‌ایم شانس زندگی این بیماران را به ۷۰ درصد برسانیم.

حمیدیه ادامه داد: این بیماران بعد از پیوند ۶ ماه دارو مصرف می‌کنند و روند درمان متوقف می‌شود و همانطور که گفته شد پیوند برای ۷۰ درصد این بیماران علاج قطعی است. تاکنون از ۱۳ ملیت برای پیوند به مرکز طبی کودکان مراجعه کننده داشتیم.

وی افزود: کار پیوند آنقدر سخت و پیچیده است که شاید تیم پیوند زودتر از رشته‌های پزشکی دیگر خسته شوند و نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند.

حمیدیه گفت: با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت تعداد پیوند در هر کشور را به عنوان شاخص پیشرفت بهداشت کشور معرفی کرده، لازم است مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان برای توسعه شاخص‌های بهداشتی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار