کد خبر: 1113930
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
آشوبگرانی که با بهانه قراردادن مرگ مهسا امینی به کف خیابان‌ها آمده اند همسایه دیوار به دیوار مجرمانی هستند که از هر فرصتی برای برهم زدن امنیت جامعه استفاده می‌کنند. با وجود این که اوباش یک پای ثابت همه آشوب‌های خیابانی هستند و در سایه آتش افروز‌های صورت گرفته، مجال را برای دستبرد به بانک‌ها و سرقت اموال عمومی همواره می‌کنند، اما دسته‌ای از تبهکاران هم در سایه این آشوب‌ها به دنبال رسیدن به مقاصد شوم شان هستند.
حسین فصیحی

سرویس جامعه جوان آنلاین:‌ آشوبگرانی که با بهانه قراردادن مرگ مهسا امینی به کف خیابان‌ها آمده اند همسایه دیوار به دیوار مجرمانی هستند که از هر فرصتی برای برهم زدن امنیت جامعه استفاده می‌کنند. با وجود این که اوباش یک پای ثابت همه آشوب‌های خیابانی هستند و در سایه آتش افروز‌های صورت گرفته، مجال را برای دستبرد به بانک‌ها و سرقت اموال عمومی همواره می‌کنند، اما دسته‌ای از تبهکاران هم در سایه این آشوب‌ها به دنبال رسیدن به مقاصد شوم شان هستند. از زمان مرگ مهسا امینی بخشی از خبر‌های این جرایم به فضای رسانه هم راه پیدا کرده که به آن اشاره می‌شود.

آغوش گران به جای رایگان
آغوش رایگان از سناریو‌های ساختگی اتاق فکر آشوب‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای است که برای ترویج آن در کشور مدام از سوی آن رسانه‌ها تبلیغ می‌شود. هر چند در پس زمینه این چالش گسترش روابط غیراخلاقی و فساد دیده می‌شود، اما در پوشش بسط عواطف اجتماعی به آن پرداخت شده است. ابراز همدردی با خانواده قربانیان و همراهی با بازیگران میدانی صحنه آشوب ها، سناریویی است که رهگذران را به سمت آغوش‌های گشوده کنار خیابان‌ها هدایت می‌کند. این سناریو حالا مورد اقبال گرو‌های های سرقت هم قرار گرفته که به این شیوه اموال رهگذران را سرقت می‌کنند. نهم آبان ماه امسال شکایت‌های مشابهی درباره سرقت به شیوه آغوش رایگان به پلیس تهران گزارش شد. یکی از شاکیان که پسری جوان است توضیح داد: «من درحال عبور از خیابانی در مرکز تهران بودم. کنار خیابان چند دختر با آغوش باز ایستاده بودند. پشت سرشان کاغذی به دیوار نصب شده بود که روی آن نوشته بود آغوش رایگان. من هم جو گیر شدم و یکی از دختران را به آغوش گرفتم. بعد هم سرخوش از کاری که کرده بودم به راه خودم ادامه دادم. در همان فکر بودم که دست به جیبم کردم که گوشی تلفن همراهم را بردارم و ماجرا را برای دوستم تعریف کنم که دیدم از گوشی ام خبر نیست. آخرین بار قبل از این که به آغوش آن دختر بروم گوشی دستم بود و آن را به جیبم گذاشته بودم. فهمیدم آن دختر گوشی ام را سرقت کرده است برای همین خودم را به آنجا رساندم، اما از دختران خبری نبود.»

ربودن پدر علم ژنتیک ایران
از دیگر پرونده‌های دیگری که متهمان آن تلاش کردند با منتسب کردن آن به آشوب‌های صورت گرفته به اهدافشان برسند ناپدید شدن ناگهانی پروفسور داریوش فرهودی، پدر علم ژنتیک ایران بود. ساعت ۵ صبح هشتم آبان ماه پرفسور با خودروی مزدا شخصی اش از خانه اش در خیابان گیشا خارج شد تا به محل کارش برود، اما دو مرد با لباس شخصی مانع رفتن او شدند. آن‌ها خودشان را مامور معرفی کردند و سوار خودروی او شدند و دیگر از وی خبر نشد.۲۶ ساعت بعد وقتی پروفسور به صورت ناگهانی پیدایش شد شایعه‌هایی در باره این که ماموران امنیتی او را به دلیل اغتشاش‌های صورت گرفته ربوده اند در شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح بود با این حال فرهودی در این باره شکایتی مطرح نکرد تا این که کاراگاهان پلیس به ماجرا مظنون شده و وارد عمل شدند. بررسی‌های در این باره نشان داد وی در جریان سناریویی از پیش تعیین شده ربوده و سپس آزاد شده است. متهمان با طراحی یک سناریوی سیاه فرهودی را به دام انداخته و از وی درخواست ۸ میلیارد تومان کرده بودند. آن‌ها تهدید کرده بودند اگر پای پلیس به ماجرا باز شود او و خانواده اش را خواهند کشت و فیلمی که در اختیار دارند منتشر خواهند کرد. در حالی که پروفسور حاضر شده بود در قبال پرداخت ۴ میلیارد تومان با متهمان همکاری کند کارآگاهان پلیس وارد عمل شده و متهمان را بازداشت کردند. آن‌ها در جریان بازجویی‌ها به طراحی و اجرای این سناریو اعتراف کردند. یکی از آن‌ها گفت: «پرفسور فرهودی املاک زیادی درهشتگرد داشت، از طرفی من و دوستم مشکلات مالی زیادی داشتیم برای همین تصمیم گرفتیم با طراحی و اجرای یک نقشه حساب شده از او اخاذی کنیم. تصورمان این بود که در آشوب‌های صورت گرفته کسی به ماجرا مظنون نمی‌شود. از طرفی او را به صورتی تهدید کرده بودیم که بترسد و با پلیس همکاری نکند، اما سرانجام گرفتار شدیم.»

سرقت در اوج اغتشاش
از دیگر پرونده‌هایی که عاملان آن در اوج اغتشاش‌ها دست به عمل مجرمانه زده اند دو سارق حرفه‌ای هستند که از شهری در غرب کشور به تهران آمده بودند. شامگاه ۱۷ مهرماه مردی با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تهران تماس گرفت و گزارش یک سرقت را اعلام کرد. وقتی ماموران کلانتری کوی نصر در محل که خانه‌ای در خیابان پاتریس لومبا بود حاضر شدند شاکی گفت در نبود او بیش از یک میلیارد تومان پول و طلا از خانه اش سرقت شده است. ماموران پلیس در بررسی دوربین‌های مداربسته متوجه شدند سارقان دو مرد جوان هستند که با خودروی پژو ۴۰۵ در محل حاضر شده و بعد از سرقت فرار کرده اند. بعد از آن بود که مشخصات متهمان و خودروی آن‌ها در اختیار گشت‌های پلیس قرار گرفت. چند شب بعد ماموران درحال گشت زنی در همان خیابان بودند که خودروی متهمان را در حال پرسه زنی مشاهده کردند. ماموران متوجه شدند که راننده و سرنشین درحال زاغ زنی خانه‌ها هستند که آن‌ها را بازداشت و در بازرسی از خودرو لوازم سرقت کشف کردند. بررسی‌ها نشان داد که دو متهم همان سارقان تحت تعقیب هستند که چند شب قبل به خانه‌ای همان حوالی دستبرد زده بودند. یکی از سارقان گفت: «من و دوستم از شهری در غرب کشور به تهرا آمدیم. وقتی دیدم که ماموران پلیس در حال رسیدگی به اغتشاش‌ها هستند تصمیم به سرقت گرفتیم. چون می‌دانستیم ماموران در اوج آشوب‌ها درگیر هستند همان زمان را برای سرقت انتخاب می‌کردیم و بعد از انتخاب خانه مورد نظر واردعمل می‌شدیم. امشب هم وقتی اغتشاش‌ها به اوج رسید تصور می‌کردیم ماموران مشغول رسیدگی به آشوب هاهستند برای همین با خیال راحت راهی سرقت شدیم، اما گرفتار شدیم.»

تعرض به حریم شهری در سایه اغتشاش‌ها
تعرض به حریم‌های شهری و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز هم از جمله پروند‌های تشکیل شده در اغتشاش‌های صورت گرفته است. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران گفت: «از جمله تخلف‌های صورت گرفته در اغتشاشات اخیر، ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم تهران است. در همین ایام شاهد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم مناطق ۵، ۱۹، ۱۸ و... بودیم که در مرادآباد منطقه ۵ عملیات جدی اتفاق افتاد و با هماهنگی دستگاه قضایی و ورود دستگاه انتظامی، تخریب این ساخت و ساز‌ها انجام شد. برای این ساخت و ساز‌ها در سایر مناطق هم برنامه برخورد قاطع در دستور کار قرار گرفته است.» وی به زمین‌خواران هشدار داد تصور نکنند در این اغتشاش‌ها منجر شده که سایه نظارت در این باره برداشته شده که تصور اشتباهی است و برخورد قاطع با ساخت و ساز‌های غیرمجاز انجام خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار