کد خبر: 1112875
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پس از پروژه‌های کشته‌سازی، سندسازی‌ها و اتهامات در راستای اجرای سناریوی براندازی، حالا مهره‌های داخلی و خارجی این جریان با خالی ماندن دست‌شان این‌بار به سراغ اخبار‌سازی رفته‌اند و با انتشار فیک‌نیوز‌ها به دنبال جریان‌سازی علیه نظام و احیای سناریوی نیمه‌جان براندازی هستند.
مریم زاهدی

 پس از پروژه‌های کشته‌سازی، سندسازی‌ها و اتهامات در راستای اجرای سناریوی براندازی، حالا مهره‌های داخلی و خارجی این جریان با خالی ماندن دست‌شان این‌بار به سراغ اخبار‌سازی رفته‌اند و با انتشار فیک‌نیوز‌ها به دنبال جریان‌سازی علیه نظام و احیای سناریوی نیمه‌جان براندازی هستند. در این میان حضور برخی چهره‌ها و افراد مدعی سواد و آگاهی رسانه‌ای و نقش‌آفرینی‌شان در این سناریو‌سازی با توسل به اخبار فیک و جعلی این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که یا این‌ها واقعاً قدرت تشخیص این اخبار جعلی را ندارند و درست شبیه افراد عامی کم‌سواد گول تصویرسازی‌ها و خبرسازی‌های توییتر و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان را می‌خورند یا با علم به اینکه این اخبار جعلی و فیک‌نیوز است برای همراه شدن با جریان‌های برانداز و شاید به‌واسطه معاملات و امتیازاتی با این موج که آرامش و امنیت مردم ایران را نشانه گرفته و در تلاش است تا جان و مال و ناموس این مملکت را به تاراج ببرد و پای داعش و گروه‌های تکفیری را به ایران باز کند و سرنوشتی همانند سوریه را برای ما رقم بزند، همراه شده‌اند.

طرح براندازی جمهوری اسلامی ایران که از آغاز پیروزی انقلاب آغاز شده‌بود، طی سال‌های اخیر با فعالیت‌های برخی از مهره‌های نفوذی داخلی و خارجی شکلی جدی پیدا کرده‌است و مرگ مهسا امینی کاتالیزوری برای اجرای این طرح شد و نخستین گزینه را برای اجرای پروژه کشته‌سازی در اختیارشان قرار داد. در ادامه ماجرا و با روشن‌شدن شعله‌های فتنه افراد بیشتری به این پروژه اصافه شدند و در ادامه با روشن‌شدن دروغ‌های امپراتوری دروغ رسانه سعودی و بنگاه نفرت‌پراکنی بی‌بی‌سی، حالا فیک‌نیوز‌ها و انتشار تصاویر جعلی و ساختگی از سوی این شبکه‌ها و مهره‌های فعال در فضای مجازی و توئیتر وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. از همه مهم‌تر همراهی برخی افراد و چهره‌های شناخته شده رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی با این جریان است. همراهی‌هایی که علی علی‌زاده، فعال رسانه‌ای با هشدار نسبت به آن تصریح می‌کند: «مردم داعش، بن سلمان، موساد بدون داخلی‌ها نمی‌توانند موفق شوند و اگر این مهره‌های داخلی نباشد، این خط تولید موفق نمی‌شود.»

خوشحالی و تلاش برای فراگیر شدن جمله «کار خوشونه»!
«راستش را بخواهید اصلاً مهم نیست حمله شاهچراغ کار کیه! مهم این است که گزینه «کار خودشونه» در ذهن مردم یک گزینه جدید است. همین کافی است. همین یعنی فاتحه‌تان خوانده‌است. شما بعد از شلیک به هواپیما مرده‌اید. جسد متحرکی که مردم فقط دارند کمک می‌کنند قبر‌تان را بکنید.» این توییتی است که یکی از فعالان رسانه‌ای و چهره‌های شناخته شده‌ای که به تعبیر علی علیزاده، فعال رسانه‌ای خانواده‌اش تا گردن از رانت جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند در فضای مجازی منتشر کرده‌است. علی‌زاده در واکنش به این توییت می‌گوید: «۴۰ روز پیش می‌گفتند از خون جوانان وطن لاله دمیده و امروز هم دست در دست داعش دارند و می‌گویند کار خودشان است. این اتفاق در سوریه هم افتاد. افرادی با‌سواد‌تر و فمینیست‌تر از این فرد، دست در دست داعش دادند تا این سرنوشت سوریه را برای سوریه رقم بزنند. مدارک این ادعا موجود است. با این تفاوت که در سوریه این اتفاق طی دو سال رخ داد، اما در ایران ۴۰ روز این اتفاق افتاده‌است.»
از نگاه علی‌زاده این‌ها پرفرم‌های تکفیری هستند، چراکه با وجود پول مفصلی که خانواده‌شان از رانت‌هایی که می‌گرفتند در اختیارشان قرار داده‌بودند، اما نفرت این افراد از گذشته خودشان، نفرت از همه مردم ایران است و تک‌تک مردم باید از بین بروند و ایران باید منهدم شود. وی تأکید می‌کند: «سمیه توحیدی از خانواده‌ای می‌آید که تا گردن در رانت جمهوری اسلامی هستند و در حال حاضر خوشحال است که ۱۵ نفر در حادثه شاهچراغ کشته شده‌اند! سعید شریعتی تا گردن در جمهوری اسلامی ایران است و یک سال پیش دولت متبوعش از روی کار رفته، اما به داعش فرمول می‌دهد که بتواند خودش را تطهیر کند.»
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ما با این‌ها سر و کار داریم، تأکید می‌کند: «مردم داعش، بن سلمان، موساد بدون همکاری مزدوران داخلی نمی‌توانند موفق شوند و اگر این مهره‌های داخلی نباشند، این خط تولید موفق نمی‌شود.»

سیاست‌های چندگانه رسانه‌ای
سیاست‌های رسانه‌ای چندگانه شبکه‌های مجازی همچون توئیتر و اینستاگرام هم همچنان ادامه دارد. به طور نمونه اگر شما به تازگی در توییتر اکانتی ساخته باشید، توییتر به شما دنبال کردن صفحات ایران اینترنشنال، صدای امریکا، اتاق خبر من و تو و افراد و صفحاتی از این قبیل را پیشنهاد می‌دهد. در برابر این انتشار نام و تصویر «آرتین» از سوی اپلیکیشن اینستاگرام محدود شده‌است. بر این اساس، حتی اگر شما فرزندی به نام آرتین داشته باشید نمی‌توانید عکسش را در اینستاگرام منتشر کنید. اینستاگرام این نام را محدود کرده تا کسی تصاویر آرتین را نبیند. امروز نام آرتین حقیقت شعار‌های پوچ آزادی‌طلبانه را آشکار می‌کند.
همچنانکه تلگرام برخی از پیام‌های کانال گروه هکری عدالت علی را به بهانه نقض قوانین حذف کرده‌است. این پست‌ها که مربوط به اسناد ارتباط مصی علینژاد با برایان هوک وزیر خارجه امریکا است از سوی تلگرام نقض قانون تشخیص داده شده‌است. این بدین معناست که آزادی‌بیان برای براندازان تا آنجایی اعتبار دارد که سندی علیه جنایاتشان منتشر نشود.

وسعت اخبار جعلی
سرعت گردش اطلاعات در ایران سرسام‌آور است و با هیچ کشوری در جهان قابل مقایسه نیست. تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیک‌نیوز از این سرعت، بیشترین بهره را می‌برند.
از سوی دیگر حجم اخبار و وسعت اخبار وی به جایی رسیده‌است که تصاویر زن و مردی از اپلیکیشن پینترست با فتوشاپ جدا شده و در یکی از خیابان‌های رشت قرار گرفته‌است تا القا کنند در این شهر زنان حجاب‌شان را برداشته‌اند.
این خبر و تصویر جعلی نه فقط از سوی یک مخاطب و کاربر عادی بلکه در صفحه توییتر دکتر صادق صبا، مدیر سابق بی‌بی‌سی فارسی و عضو هیئت ارشد هیئت‌تحریریه ایران اینترنشنال هم با کپشن «رشت آزاد شد» منتشر شده‌است!
جمشید برزگر، روزنامه‌نگار حرفه‌ای از مدیران سابق بی‌بی‌سی فارسی، رئیس بخش فارسی شبکه رسمی خبری دویچه وله آرمان نویسنده مقالات ایندیپندنت فارسی کسی که این سوابق رسانه‌ای به طور قطع توانایی تشخیص فیک‌نیوز از خبر واقعی را دارد در توییتی به نقل از خبرگزاری تسنیم نوشته که ابوعایشه یکی از فرماندهان ارشد داعش در جریان یک عملیات پیچیده در کرمانشاه به هلاکت رسید، این در حالی است که هلاکت این فرد در کرمانشاه خبری است که خبرگزاری تسنیم پنج سال پیش یعنی ۱۸خرداد ماه ۱۳۹۶ منتشر کرده‌است.
علاوه بر این‌ها بسیاری از چهره‌ها و افراد از سوی شبکه سعودی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی کشته یا دستگیر شده معرفی می‌شود به طور نمونه پرتو جغتایی، عکاس ورزشی که طبق اعلام ایران اینترنشنال دستگیر شده‌است، اما خودش در استوری اینستاگرام اعلام کرده تا این لحظه هیچ گونه احضار یا بازداشتی توسط مراجع قضایی و امنیتی صورت نگرفته و اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها را تکذیب کرده‌است.
همچنین در خبر دیگری از سوی شبکه سعودی ایران اینترنشنال اعلام شده فاضل لنکرانی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت قتل‌های متعدد صورت گرفته در روز‌های اخیر را به اغتشاشگران نسبت داد از صدا و سیما خواست موضع اسلام را در مورد قتل به خوبی تبیین کند، این در حالی است که آیت‌الله فاضل لنکرانی ۱۵ سال پیش یعنی در ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ فوت کرده‌است.
در ادعای دیگر شبکه سعودی گفته مأموران سپاه پیکر رضا حقیقت‌نژاد را بدون اطلاع خانواده دفن کردند، این در حالی است که رضا حقیقت نژاد بیمار بوده و در خارج از کشور فوت کرده‌است و اگر به ایران آمده و فوت کرده‌بود، قطعاً تصاویری از وی وجود داشت و منتشر می‌شد.
درباره مرگ مائده جوان فر، پرستار بیمارستان رشت نیز که رسانه‌های معاند مدعی‌شدند در اغتشاشات تیر خورده فیلمی از صحنه تصادف از روی دوربین پلیس منتشر شده که کذب بودن این ادعا را ثابت می‌کند.
علاوه بر این‌ها شاهد آن هستیم که در ادامه ادعای غرب در رابطه با فروش پهپاد‌های ایران به روسیه در جنگ اوکراین بی‌بی‌سی تصویری از زلنسکی را در کنار لاشه پهپاد شاهد منتشر کرده که با استفاده از تکنیک پرده سبز طراحی شده‌است، در این تصویر‌سازی متخصصان شایعه‌پراکنی سلطنتی یادشان رفته است که قد ‏زلنسکی ۱۷۰ و طول پهپاد شاهد سه متر و نیم است! در نتیجه نسبت‌ها در تصویر به هم ریخته و تصویر زلنسکی از پهپاد بزرگ‌تر است!
حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هم درباره فیلم تخریب موتور‌سیکلت‌های مردم توسط پلیس گفته‌است: «پس از بررسی کامل فیلمی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده و اینگونه القا می‌کند که پلیس در حال تخریب و شکستن موتورسیکلت‌های مردم است، مشخص شد که محتوای این فیلم از اساس کذب بوده و صحنه‌سازی صورت گرفته است.»
به گفته وی نوار سفیدرنگی که در کلاه افراد به ظاهر پلیس داخل فیلم دیده‌می‌شود، اساساً در کلاه نیرو‌های یگان امداد و یگان ویژه پلیس وجود ندارد؛ ضمن آنکه بعضی از باتوم‌هایی که در این فیلم در دست افراد به ظاهر پلیس قرار دارد، متفاوت از باتوم‌های نیروی انتظامی است.

موضع‌گیری داخلی‌ها
در این میان موضع گیری‌های برخی چهره‌های رسانه‌ای همچون مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق یا آسیه باکری دختر شهید باکری بسیار قابل‌تأمل است.
رحمانیان که در ماجرای اخیر و در واکنش به بیانیه مشترک نهاد‌های امنیتی گفته‌است «انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار و نشریه ما کار درستی بوده و رسالت خبری خود را انجام داده‌ایم» و تأکید کرده‌است «خانم حامدی در همه مراحل با من هماهنگ بود»، پیش از این نیز در ۱۴ آذر ۱۳۹۵ در مورد تیتر‌های شرق در مورد برجام گفته بود: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.»
آسیه باکری دختر شهید حمید باکری هم گفته‌است، راضی نیستم از تصویر پدرم استفاده شود و این موضوع شد بهانه‌ای برای مخالفین نظام در حالی که تصویر اصلاً پدر آسیه باکری نیست؛ تصویر برای شهید مهدی باکری بود.
بگذریم از اینکه شهید متعلق به انقلاب و کشور است و نه خانواده خودش و از سوی دیگر باید از خانم آسیه باکری پرسید اگر پدر شما زنده بود، آیا راضی بود شما با چنین موضع‌گیری‌هایی آب در آسیاب دشمن بریزید؟

یک فرقه تازه
از مجموعه اتفاقات و صحنه‌سازی‌ها و اخبار فیکی که در جریان سناریوی براندازی در دو ماه اخیر صورت گرفته‌است می‌توان فهمید، امروز براندازان جریان نیستند، بلکه فرقه‌ای متکثر با ایدئولوژی واحدند؛ ایدئولوژی خشونت‌گرا، ضدمذهبی، بیگانه‌گرا، ضدملی، غیردموکراتیک. یک جریان آموزش ساخت کوکتل مولوتف نمی‌دهد و توصیه به عمامه‌اندازی نمی‌کند و رسانه‌ای به وسعت ایران اینترنشنال سعودی ندارد تا به شکل ۲۴ ساعته در خدمت انتشار اخبار جعلی آن‌ها باشد. جریان، هم‌پیمان تجزیه‌طلب‌ها نمی‌شود و مخالف را به مرگ تهدید نمی‌کند. پس ما با یک فرقه طرفیم.


ذره بین

آینده مبهم فیک‌های توئیتر با پولی شدن تیک آبی
ایلان ماسک در یکی از نخستین اقدامات خود پس از خریداری توییتر، ضرب‌الاجل مهمی به کارمندان این شرکت داده‌است؛ ماسک قصد دارد کاربران توییتر را وادار کند در ازای پرداخت حدود ۲۰ دلار ماهانه و خرید سرویس blue (آبی)، احراز هویت کنند و تیک آبی بگیرند.
dailymail نوشت، این تصمیم، سرویس توییتر بلو را که سرویس حق اشتراک ماهانه ۹۹/۴ دلاری این شرکت است، تغییر می‌دهد. این سرویس می‌خواهد امکان احراز هویت کاربران را فراهم کند و به همین خاطر هزینه خود را به ۹۹/۱۹ دلار ماهانه می‌رساند. به کلام ساده‌تر، تیک آبی می‌خواهید، ماهانه ۲۰ دلار بدهید!
بر اساس این طرح، کاربران تأییدشده فعلی تا ۹۰ روز فرصت پیدا می‌کنند که اشتراک توییتر بلو را بخرند، در غیر این صورت تیک آبی خود را از دست خواهند داد. از کارمندانی که روی این پروژه کار می‌کنند هم خواسته شده تا این قابلیت را تا تاریخ ۱۶ آبان آماده کنند یا آماده خروج از شرکت باشند!
این اقدام ماسک به این معناست که بسیاری از کاربران عادی توییتر را که توان پرداخت ماه ۲۰ دلار ندارند از حیطه فعالیت این شبکه خارج و در عمل میدان را برای افراد مورد تأیید این شبکه باز کنند تا مدیریت افکار مردم را در هر نقطه از دنیا که بخواهند در دست بگیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار