کد خبر: 1111698
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
مرجوع شدن برخی از محصولات کشاورزی ایران از جمله کیوی، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای موضوعی بود که در سال گذشته بسیار خبرساز شد و حاشیه‌های زیادی داشت؛ اما گزارش‌ها گشایشی جدید در صادرات محصولات کشاورزی را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی مشکل صادرات کیوی به هند، لبنیات به روسیه و گوشت و مرغ به عراق چندی است که حل شده و صادرات برخی از محصولات کشاورزی همانند سیب نیز بعد از ۱۶ سال مجددا آغاز شده است.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در یک سال گذشته در زمینه سلامت محصولات کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته و در همین راستا موانع و مشکلات بهداشتی که جریان صادرات محصولات کشاورزی را متوقف کرده بود، به طور کامل برطرف و حل شده است. کاهش بروکراسی‌های اداری مربوط به صادرات محصولات کشاورزی، اصلاح و تغییر برخی از شیوه‌نامه‌های صادراتی، انعقاد تفاهم نامه‌های بهداشتی بین‌المللی، رایزنی با بیش از ۲۰ کشور جهان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، از سرگیری صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله، سیب، کیوی، دام سبک، گوشت مرغ، خوراک آبزیان، فلفل دلمه‌ای و … در یک سال گذشته نشان دهنده اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم است.

توافق کشاورزی بین ایران و برزیل
در چند ماه گذشته توافقاتی بین ایران و برزیل برای افزایش تجارت در حوزه کشاورزی انجام شده است. ترزا کریستینا وزیر کشاورزی برزیل در این باره گفته بود: روابط کشاورزی ایران و برزیل هیچ گاه بسته به ارتباطات سیاسی نبوده است. ایران در سال‌های اخیر در حوزه تولیدات کشاورزی بسیار قوی شده و برزیل نیز در ۵۰ سال اخیر تلاش کرده که به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان تبدیل شود.

صادرات مرکبات به چین
همچنین امکان صادرات مرکبات تازه از هرمزگان به چین نیز فراهم شد. عبدالرضا اشرف منصوری، مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در این باره اظهار داشت: در حال حاضر می‌توانیم صادرات مرکباتی، چون پرتقال شیرین، نارنگی و لیمو شیرین استان به چین را در دستورکار قرار دهیم.
او افزود: این شیوه نامه الزاماتی، چون رعایت یک سری استاندارد‌های بهداشتی و نباتی را دارد، اما ممکن است در آینده استاندارد‌های دیگری، چون استاندارد ملی، ایمنی و مواد غذایی چین هم به آن اضافه شود. محصولی که می‌خواهد صادر شود باید براساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی همچون کنترل تلفیقی فیزیکی و شیمیایی و کلیه آفت‌کش‌های مجاز تولید شده باشد و همچنین اطلاعات باغداران و باغات اعم از محل تولید، نام و آدرس باغ و راه‌های برقراری ارتباط با تولید کننده در اختیار کشور مقصد قرار بگیرد. علاوه بر این برای واردات عسل و مرکبات از ایران نیز رایزنی‌هایی از سوی چینی‌ها صورت گرفته است.

صادرات ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی
کالا‌های کشاورزی به ویژه در بخش صادرات کالا و محصولات فرآوری نشده از حساس‌ترین و آسیب پذیرترین بخش‌های صادرات محصولات کشاورزی است و بر این اساس کشور‌ها سختگیری‌های زیادی در زمینه رعایت استاندارد‌ها دارند. نمونه این مسله را در مرجوع شد فلفل از روسیه به دلیل سم نامرغوب شاهد بودیم که این موضوع سرانجام حل و فصل شد. وزیر جهاد کشاورزی در این باره با بیان اینکه دولت سیزدهم مشکل صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه را سه ماهه حل کرد؛ گفت: من خودم در روسیه درس خواندم، مطلعم اگر در روسیه واردات کالایی ممنوع شود، امکان ندارد ممنوعیتش به آسانی رفع شود
سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی باید صادرات محور و منطبق بر استاندارد‌های بهداشتی روز دنیا باشد افزود: سال گذشته در زمینه توسعه مراودات تجاری و بازرگانی با کشور‌های منطقه و جهان اقدامات خوبی صورت گرفت و تفاهم نامه‌های مختلفی در حوزه‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای، قوانین گمرکی، تعرفه‌ای و … به امضا رسید.
ساداتی نژاد با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته، گفت: در سال گذشته به واسطه اقدامات صورت گرفته ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی صادر شده که این موضوع ارزآوری ۱.۳ میلیارد دلاری را نیز به دنبال داشته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نگاه دولت ما به کشاورزی شعاری نیست، عملگراست گفت: ما می‌خواهیم کشاورزی اقتصادی شود. از سال ۱۴۰۲ روی صادرات محصولات آب بر عوارض وضع می‌کنیم به خاطر اینکه محصولات اساسی در داخل تولید شود.
شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز با اشاره به هدفگذاری برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی گفت: یکی از برنامه‌های اساسی و اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی ارز آوری به کشور از طریق توسعه حوزه صادرات است.
او با اشاره به هدفگذاری برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: حدود ۶۰۰ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی اعم از سبزی و صیفی به کشور روسیه و اتحادیه اوراسیا داریم و هدف ما رسیدن این میزان به دو و نیم میلیون تن است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین جهاد کشاورزی استان گیلان و اداره کل گمرک استانداری افزود: قرار است ساختمان پنجره واحد صادرات به اوراسیا در گمرک آستارا تجهیز شود که حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده شده است.
همچنین مجید رحمانی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز از صادرات ۱۰ هزار و ۲۰۳ تن محصول کشاورزی در نیمه اول سال جاری از این استان به سایر کشور‌های خارجی خبر داد. این محصولات شامل کشمش، خرما، انگور، هلو و شلیل و گوجه فرنگی است. رحمانی کشور‌های هدف صادرات محصولات کشاورزی قزوین را کانادا، لهستان، روسیه، امارات، قطر و عراق برشمرد و بر برنامه افزایش دامنه صادرات این محصولات برای سایر کشور‌ها تاکید کرد.

تدوین سند جامع ماشین‌آلات کشاورزی بر مبنای توسعه صادرات
در راستای توسعه صادرات محصولات کشاروزی سند جامع ماشین‌آلات کشاورزی نیز در دستورکار قرار گرفت. سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در این باره با بیان اینکه امسال در بسیاری از اقلام صنعتی از جمله تراکتور شاهد رشد تولید بودیم، اظهار کرد: هنوز ظرفیت‌های خالی در موضوع ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد؛ بنابراین تولید و گسترش ماشین‌آلات کشاورزی از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و در نتیجه ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند و دوم، محور صادراتی آن‌ها است.
وزیر صمت افزود: در سفر‌هایی که به برخی کشور‌ها داشته‌ایم دیدگاه مثبتی نسبت به تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی وجود دارد؛ به طور مثال شرکت تراکتورسازی تبریز با انعقاد قراردادی با شرکت تراکتورسازی بلاروس به تأمین قطعات این شرکت می‌پردازد. راهبرد و رویکرد ما در وزارت صمت نیز این است که به جای صادرات مواد خام و نیمه خام، همچنین محصولات با ارزش افزوده پایین، در این زمینه صادرات‌محور شویم.
فاطمی امین تاکید کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین برنامه و نقشه راهی برای ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی است که این برنامه با مشارکت ذی‌نفعان این حوزه تدوین می‌شود.
ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می‌تواند با توسعه صادرات کالا‌های مزیت دار، درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کند. در حال حاضر برای صادرات مرکبات، خشکبار و محصولات آبزی و دامی، بازار‌های صادراتی مناسبی در منطقه و جهان وجود دارد که با توجه به ظرفیت کشاورزی ایران، فرصتی بی‌نظیر است. بخش کشاورزی می‌تواند پیشران و موتور محرک اقتصاد کشور باشد. در این راستا اقدامات مؤثری صورت گرفته و البته هنوز ناکافی است و تداوم این وضعیت در گرو اصلاح سیاستگذاری‌ها و همت کشاورزان و بازرگانان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار