کد خبر: 1105476
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دنیا حیدری

حرفه‌ای شدن زیرساخت می‌خواهد، نه رایزنی! این مهم‌ترین موردی است که باید به مسئولان فوتبال ایران تفهیم شود. مسئله‌ای که حتی محرومیت سرخابی‌های پایتخت و گل‌گهر از لیگ قهرمانان آسیا در پی لغو مجوز حرفه‌ای آن‌ها نیز نتوانست به آن‌ها بقبولاند که اگر غیر از این بود، آقایان به جای برطرف کردن مشکلات در پی رایزنی برای گرفتن مجوز نبودند!
پرواضح است که فوتبال ایران به‌رغم پسوندی که ۲۲ سال است یدک می‌کشد، بویی از حرفه‌ای بودن نبرده است. مسئله‌ای که البته در داخل امری کاملاً پذیرفته شده است، درست برخلاف نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا که سرانجام بعد از بازی موش و گربه‌ای که طی این سال‌ها آقایان مسئول در رأس فوتبال ایران درآورده بودند، سرخابی‌های پایتخت و گل‌گهر را با کنار گذاشتن از لیگ قهرمانان آسیا نقره‌داغ کرد. برخوردی قاطع که باید درس عبرت می‌شد برای برطرف کردن موانعی که سد راه حرفه‌ای شدن فوتبال ایران است، اما صحبت‌های مصطفی زارعی، مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد این مهم حتی گوشه ذهن آقایان هم نیست که تمام حرف‌شان رایزنی است برای گرفتن مجوز، نه حل و فصل موانع و مشکلات!
سال‌ها فوتبال ایران به واسطه حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه‌ها چنان جذابیتی را به تصویر می‌کشید که ای‌اف‌سی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست کاری از پیش ببرد، چراکه هیجان و جذابیت جزو اولویت‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که دوستداران فوتبال در ایران به بهترین شکل آن را به نمایش می‌گذاشتند، اما با پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال، اوضاع تغییر کرد و لازمه حرفه‌ای بودن، نه حضور پرتعداد هواداران و هیجان رقم زده شده توسط آن‌ها که داشتن زیرساخت‌های لازم و ضروری بود. درست همان مسئله‌ای که در فوتبال ایران کمتر به آن توجه شده است.
داشتن ورزشگاه‌های استاندارد و اختصاصی، زمین تمرین اختصاصی و رعایت قوانین حرفه‌ای موارد بسیار مهمی بود که در فوتبال ایران کمترین توجهی به آن نمی‌شود، به‌طوری‌که سرخابی‌های تهران به عنوان دو غول شناخته شده فوتبال کشور نه تنها ورزشگاه اختصاصی برای برگزاری بازی‌های خود نداشتند که حتی در مهیا کردن زمین تمرین نیز مشکل داشتند و این جدای داشتن پرونده‌های پرتعداد شکایت و بدهی‌های هنگفتی بود که هیچ‌گونه همخوانی با اصول حرفه‌ای بودن نداشت. مشکلاتی که سرانجام سال گذشته مجوز حرفه‌ای سه تیم ایران را باطل و آن‌ها را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد. اتفاقی که می‌توانست بهانه خوبی باشد برای هدایت فوتبال ایران به سمت حرفه‌ای شدن، اما با گذشت ماه‌ها از این رخداد تلخ، نه فقط هیچ اقدام خاصی برای برطرف کردن موانع حرفه‌ای شدن فوتبال ایران انجام نشده که آقایان با همان نگاه نخ‌نما شده قبل همچنان به دنبال حل و فصل مشکلات به روش کدخدامنشانه هستند، به‌طوری‌که مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال به‌رغم اشاره به این مهم که فوتبال ایران باید ثابت کند استاندارد‌های لازم را دارد از رایزنی در سمینار هفته آینده مالزی برای این مهم خبر می‌دهد. حال آنکه در صورت برطرف کردن مشکلات نامبرده از سوی فیفا دیگر چه نیازی به رایزنی یا لابی وجود دارد؟!
توضیحات ارائه شده در خصوص برگزاری جلسات چهار، پنج ساعته با باشگاه‌ها و تأکید بر تغییر رویکرد آن‌ها نسبت به سال گذشته یادآور اتفاقات اول آبان تا ۱۶ دی ۱۴۰۰ است. زمانی که با وعده صدور مجوز مشروط توسط فدراسیون فوتبال برای سرخابی‌های پایتخت هدر رفت و طولی نکشید که مشخص شد وعده‌های داده شده برای صدور مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه چیزی جز همان «کشک» معروف فوتبال نبوده است. درست مانند امروز که توضیحات و وعده‌های آقایان نه تنها نمی‌تواند دلگرم‌کننده باشد که یادآور اتفاقات تلخ گذشته است که نمی‌توان هیچ‌گونه امیدی به تغییر نتیجه‌اش داشت، وقتی هیچ اقدام قابل توجه و قابل رؤیتی تا به امروز انجام نشده است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار