کد خبر: 1101558
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
تهران - ایرنا - سازمان دیده بان حقوق بشر با انتقاد از اقدام اخیر عربستان در محکومیت یک زن شیعه عربستانی به ۳۴ سال حبس اعلام کرد که دولت سعودی اقدامات سرکوبگرانه خود علیه معترضان را افزایش داده است.
 

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان از کاهش میزان انزوای خود از سوی جامعه بین المللی بهره می برد و عملیات سرکوبگرانه علیه شهروندان این کشور را افزایش داده است.

این سازمان در بیانیه ای تاکید کرد که افزایش محکومیت یک دانشجوی دکتری عربستانی از ۶ سال به ۳۴  حبس، طولانی ترین مجازاتی است که علیه یک زن سعودی به دلیل بیان مسالمت آمیز در اینترنت اعمال شده است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۲۱ دادگاه جنایی سعودی "سلمی شهاب" را به دلیل توئیت هایش به ۶ سال زندان محکوم کرد، اما این دادگاه اخیرا به دلایل نامعلوم در حکم خود تجدید نظر و اعلام کرد که فعالیت این زن در توئیتر در سطح ارتکاب جرم است.

در ۹ آگوست جاری (۱۸ مرداد) دادگاه تجدیدنظر عربستان با ادعای اینکه حکم صادره، این تضمین را نمی دهد که فرد محکوم شده بار دیگر این "جرم" را مرتکب نشود، مجازات این زن را افزایش داد.

"ساره یاغر"، مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن در این باره گفته که حتی در عربستان نیز محکوم کردن الشهاب به ۳۴ حبس به دلیل بیان مسالمت آمیز، غیرعاقلانه می باشد و روشن است که آل سعود احساس می‌کنند، قدرت زیرپا گذاشتن مخالفان به ویژه زن ها را دارند، بنابراین آمریکا و فرانسه و دولت های دیگر باید به طور فوری و علنی این اقدام عربستان را محکوم کنند.

اسناد و مدارکی که دیده بان حقوق بشر به دست آورده نشان می دهد: سلمی الشهاب به موجب قانون مبارزه با تروریسم سعودی به ۸ سال حبس محکوم شده است و این حکم به اتهام حمایت این زن از "تحریک کنندگان به ترور" صادر شده است. این زن همچنین به اتهام آنچه "کمک به کسانی که در راستای ایجاد اخلال در نظم عمومی و برهم زدن امنیت جامعه و ثبات کشور" خوانده شده، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ الشهاب همچنین به اتهام ایجاد و استفاده از سایت برای انجام‌ آنچه ارتکاب جرم نامیده شده به ۵ سال و به اتهام نشر دروغ های مغرضانه نیز به ۵ سال حبس محکوم شده است.

دادگاه جنایی سعودی همچنین الشهاب را به اتهام ضربه زدن به نظم عمومی به یک سال حبس محکوم کرده است.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرده که با بررسی توئیت های سلمی الشهاب به این نتیجه رسید که توئیت های این زن سعودی طی ۴ سال گذشته درخصوص خانواده خود و امور متعلق به حقوق زن در عربستان است و هیچ یک از توئیت ها در راستای ترویج یا تایید خشونت نیست.

در این بیانیه آمده است که عربستان به سرکوب معرضان و تجسس علیه آن ها معروف است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار