کد خبر: 1099162
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«بوشهر» استانی که به خاطر ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گازش مطرح است، اما ساحلی بودن این استان چنان ظرفیت‌های گردشگری بکری به وجود آورده که اهمیت این حوزه را به خاطر قابلیت‌های پایان ناپذیری بیش از منابع زیرزمینی به رخ می‌کشد.
حوریه ملکی

«بوشهر» استانی که به خاطر ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گازش مطرح است، اما ساحلی بودن این استان چنان ظرفیت‌های گردشگری بکری به وجود آورده که اهمیت این حوزه را به خاطر قابلیت‌های پایان ناپذیری بیش از منابع زیرزمینی به رخ می‌کشد. در سال‌هایی که تمرکز‌ها بر کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی است ظرفیت‌های گردشگری در جنوب کشور و به ویژه بوشهر به عنوان منبع مهم اقتصادی می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی، ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد. به ویژه اینکه برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر فرصتی به وجود آورده تا توریست‌ها بتوانند در کمترین زمان سری به ایران زده و از جاذبه‌های آن استفاده کنند. موقعیت خاص بنادر و پایانه‌های صادراتی بوشهر و مزیت‌های فراوان تجاری و بازرگانی در صورت هوشمندی و ابتکار عمل به موقع در استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ایجاد شده می‌تواند آورده اقتصادی زیادی نصیب کشورمان کند. گام مهمی که به نظر می‌رسد با اقدامات اجرایی مسولان استان که به سرعت در پیش گرفته‌اند تحقق آن دور از دسترس نیست.

ظرفیت‌های گردشگری از سرمایه‌های منحصربه فرد هر کشور و منطقه به شمار می‌رود که شناسایی، طبقه‌بندی و برنامه‌ریزی آن جهت توسعه این صنعت دارای اهمیت بالایی است. امروزه زندگی شهری به زندگی برتر تبدیل شده و برهمین اساس در ایران نیز در چند دهه گذشته شهرنشینی رشد بالای داشته است.
بوشهر یکی از استان‌هایی است که با دارا بودن پتانسیل‌های متعدد گردشگری در زمینه‌های توریستی، تاریخی و اقتصادی، بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن در شهر‌ها ساکن هستند.
ساحل زیبا و شنی بوشهر، مراسمات مذهبی و سنتی، غذا‌های محلی و وجود نخیلات زیبای این منطقه می‌تواند هر مسافری را تا چند روز به خود جذب کند.
تحلیل فرضیات براساس روش تحلیل عاملی نیز نشان می‌دهد، به دلیل وجود همبستگی بالا و مناسب بین عوامل و متغیرها، تمامی پتانسیل‌های گردشگری در شهر بوشهر در توسعه اجتماعی و فرهنگی آن تأثیر می‌گذارند و همچنین کمبود امکانات و خدمات، مانع توسعه گردشگری در شهر بوشهر شده است.
دیر نزدیک‌ترین بندر به قطر
حالا رویداد جام جهانی فوتبال قطر، فرصتی برای بروز توانمندی و قابلیت‌های ایران پیش‌روی جهانیان گشوده است و در این میان، اما نقش بنادر و گمرکات استان بوشهر به عنوان دروازه صادرات به کشور قطر تعیین کننده به نظر می‌رسد زیرا در بین استان‌های جنوبی بیشترین مرز آبی مشترک با خلیج فارس را دارد.
از سوی دیگر نزدیک‌ترین فاصله بین بنادر ایرانی تا سواحل قطر به بندر دیر تعلق دارد که تا بندر الرویس این کشور کمتر از ۱۰۰ مایل دریایی مسافتی حدود ۱۶۰ کیلومتر است.
بر اساس آمار‌های موجود تنها در سه ماهه اول امسال حدود ۱۴۷ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۹ میلیون دلار کالا از گمرکات استان بوشهر به کشور قطر صادر شده است این میزان صادرات که بیشتر شامل صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و صنایع غذایی و معدن و صنایع معدنی است از گمرکات منطقه ویژه اقتصادی یک بوشهر، دیر، گناوه و بندر کنگان صورت گرفته است. عمده کالا‌های صادراتی شامل گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه، سیمان و کلینکر، انواع سبزیجات تازه، میگوی دریایی و پرورشی، انواع کلم، انواع سنگ ساختمانی، پانل گچی، انواع کاهو و خیار سبز است.
محمد شکیبی‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اینکه پایانه بین‌المللی مسافری بندر بوشهر تا پایان مهرماه تکمیل و امکان پذیرش کشتی‌های کروز داوطلب فعالیت در خط کشتیرانی بوشهر به قطر در آن فراهم می‌شود، می‌گوید: «بخش دریایی این پایانه شامل دو پست اسکله شناور برای پذیرش شناور‌هایی به طول ۱۴۰ تا ۱۵۰ متر و با عمق ۸ متر تا پایان مردادماه به اتمام می‌رسد. با اجرای این پروژه شرایط برای پذیرش کشتی‌های کروز و رورو ویژه حمل بار و مسافر در بندر بوشهر فراهم خواهد شد. همچنین برای بخش سالن پایانه بین‌المللی مسافربری دریایی نیز تمام توان موردنیاز به کارگیری شده تا این پروژه تا اواسط مهرماه آماده بهره‌برداری برای مسافران جام جهانی فوتبال در قطر شود.»
«این استان از لحاظ بعد مسافت کم‌ترین فاصله را با کشور قطر دارد و با رایزنی و حل مشکل سوخت یارانه‌ای کشتی کروز، به زودی این شناور در خط دریایی بوشهر به قطر و بالعکس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.»
این‌ها بخشی از حرف‌های احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر است که با اشاره به اینکه جام جهانی قطر یک فرصت بسیار مهم برای توسعه مناسبات بین دو کشور به ویژه استان بوشهر است، می‌گوید: «با دو شرکت هواپیمایی مذاکراتی انجام شده که از مبدأ بوشهر به کشور قطر و بالعکس کار جابه‌جایی مسافر انجام شود و این خط هوایی نیز تا قبل از آغاز مسابقات جام جهانی فعال خواهد شد. افزون بر این با توجه به فاصله بسیار نزدیک هوایی فرودگاه‌های قطر به استان بوشهر، به مسئولان برگزاری جام جهانی قطر پیشنهاد داده‌ایم هواپیما‌های کشور‌های مختلف در استان بوشهر پارک شوند که مورد استقبال قرار گرفت.»
ایجاد غرفه صنایع دستی در قطر
صادرات فعلی بوشهر به قطر حدود ۹۰ میلیون دلار است و به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان، تلاش می‌شود این میزان صادرات تا سه سال آینده به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
از ظرفیت‌های خوب بوشهر باید به تولید مواد معدنی مثل سیمان، گچ و آهک اشاره کرد که با توجه به ظرفیت ۴ میلیونی تولیدات کارخانه‌های سیمان مستقر در استان و همچنین توجه به توسعه زیرساخت بندری امکان صادرات این محصول به قطر وجود دارد.
در همین رابطه خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر با اشاره به سفر اخیر امیر قطر به ایران معتقد است که ثبت شرکت بازرگانان ایرانی در این کشور، مهم‌ترین مطالبه و خواسته بازرگانان ایرانی است که اگر این شرایط در قطر فراهم شود ما می‌توانیم از طریق ارتباطات و صادراتی که به این کشور صورت می‌گیرد ثبت شرکت در کشور قطر داشته باشیم. همچنین ضرورت دارد خانه تجار ایران با محوریت استان بوشهر در راستای حمایت مادی و معنوی از تجار و بازرگانان ایرانی در قطر راه‌اندازی شود.
وی به برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر نیز اشاره کرده و تصریح می‌کند: «با توجه به جایگاه صنایع دستی استان بوشهر در قطر انتظار می‌رود هماهنگی لازم برای ایجاد غرفه‌ای در این کشور برای معرفی و فروش تولیدات صنایع دستی این استان ایجاد شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار