کد خبر: 1095972
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
حسین فصیحی

سرقت اموال عمومی به دست پیمانکاران طرف قرارداد با سازمان‌های دولتی اتفاقی است که با چشم‌پوشی سازمان‌ها همراه است. پرسش افکار عمومی این است که چرا چنین اتفاق‌هایی در حال رقم خوردن است و چرا مدیران سازمان‌های دولتی نسبت به مراقبت از اموال بیت‌المال دچار سستی هستند؟ اگر این سارقان آشنا به اموال خانه آن‌ها هم دستبرد می‌زدند به همان نسبت به موضوع بی‌تفاوت می‌ماندند؟!
سازمان‌هایی نظیر شهرداری، مخابرات، برق، آب و گاز سازمان‌های خدمات‌رسان هستند که قطع خدمات آن‌ها منجر به بروز خسارت‌های مالی، معنوی و جانی به شهروندان می‌شود. پلیس تهران اعلام کرده، قطع شدن بسیاری از خدمات این سازمان به دلیل سرقت‌هایی رقم می‌خورد که مرتکبان آن از پیمانکاران این سازمان‌ها هستند. در نظر بگیرید خاموشی یا نوسان برق یک منطقه شهری منجر به وارد آمدن خسارت به لوازم برقی مصرف‌کنندگان و بر جای ماندن هزینه زیادی به شهروندان می‌شود. سرقت تجهیزات گاز منجر به قطع گاز و وصل شدن دوباره آن ممکن است منجر به بروز انفجار در ساختمان‌های مسکونی و برجا ماندن خسارت جانی و مالی شود. سرقت تجهیزات ایمنی و راهنمایی و رانندگی از معابر شهری، خسارت‌های جرحی و جانی را متوجه رانندگان و عابران پیاده می‌کند. عمدتاً افرادی که نسبت به فقدان این خدمات دچار خسارت می‌شوند، اطلاع ندارند خسارت وارد شده به دلیل سرقت از سوی پیمانکار سازمان خدمات‌رسان رقم خورده است. پیمانکار و سازمان خدمات‌رسان هم بعد از اطلاع از ماجرا برای فرار از پرداخت هزینه به خسارت‌دیدگان ترجیح می‌دهند حادثه را از دید عموم پنهان نگه دارند. در مورد میزان خسارت‌هایی که از ناحیه پیمانکاران سارق متوجه جامعه می‌شود، آماری وجود ندارد یا در صورت موجود بودن نزد مدیران آن سازمان محفوظ است. پیمانکاران سارق به سبک سارقان دیگر عمل نمی‌کنند. آن‌ها با لباس و تجهیزات سازمان خود و به شیوه‌ای که انگار در حال انجام مأموریت کاری هستند سرقت می‌کنند، از همین‌رو کسی متوجه سرقت نمی‌شود. گزارش یکی از عجیب‌ترین این سرقت‌ها ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد. ۱۴ نفر از پیمانکاران، تجهیزات پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد را سرقت کردند. در تحقیقات معلوم شد در بخش‌هایی از پل سواره‌رو، پیچ و اتصالات و ورق‌های فولادی سنگین‌وزن سرقت شده است، به طوری که هر لحظه امکان ریزش پل و بر جای ماندن خسارت جانی و مالی زیاد وجود داشت. از این‌رو تردد خودرو‌ها بیش از یک ماه از این مسیر متوقف شد و با وجود اینکه پل دچار نشست شده بود، مرمت آن صورت گرفت.
گزارش‌های زیادی درباره سرقت از سوی پیمانکاران مطرح است و با وجود اینکه پلیس، پرونده‌های زیادی را رمزگشایی کرده، اما به هشدار‌های مطرح شده وقعی نهاده نمی‌شود. اگر شهروندی بخواهد برای گرفتن وام ۵ میلیون تومانی اقدام کند، بانک همه تراکنش‌های مالی او و ضامنین را بررسی و با گرفتن اوارق و تضمین، وام را پرداخت می‌کند، اما مشخص نیست چه سازوکاری در سازمان‌های خدمات‌رسان دولتی حاکم است که به راحتی پیمانکاران سارق وارد می‌شوند و در لباس خدمت به جامعه، اموال بیت‌المال را سرقت می‌کنند، گویا شیوه‌ای نوین در بروز سرقت رقم خورده و بخشی از سارقان ترجیح‌شان این است که با لباس پیمانکاری سرقت کنند. تمام این سازمان‌ها از جمله شهرداری، اداره برق، گاز و آب دارای سازمان اداری و بازرسی هستند که وظیفه نظارت بر رفتار و عملکرد کارکنان و افراد طرف قرارداد خود را دارند. این سازمان‌ها آگاه باشند سرقت‌هایی که به این شیوه در حال رقم خوردن است، علاوه بر اموال عمومی، اعتماد عمومی را هم هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین تا اموال عمومی و اعتماد عمومی به یغما نرفته باید به فکر چاره باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار